Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne

Sylabus przedmiotu Pojazd i środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pojazd i środowisko
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
C-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.5
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.5
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.3
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).5
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.5
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obciążenie pracą studenta.10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/06_W01
student powinien - definiować elementy etapów istnienia pojazdu - wie zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - wie zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
MBM_2A_W02, MBM_2A_W04, MBM_2A_W09, MBM_2A_W08, MBM_2A_W03, MBM_2A_W06, MBM_2A_W11, MBM_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
MBM_2A_U16, MBM_2A_U05, MBM_2A_U08, MBM_2A_U10, MBM_2A_U09, MBM_2A_U19, MBM_2A_U02, MBM_2A_U13, MBM_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U19C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
MBM_2A_K01, MBM_2A_K05, MBM_2A_K07, MBM_2A_K04, MBM_2A_K02, MBM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/06_W01
student powinien - definiować elementy etapów istnienia pojazdu - wie zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - wie zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
  2. Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
  4. Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009

Literatura dodatkowa

  1. PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.5
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.5
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.3
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).5
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.5
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.5
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obciążenie pracą studenta.10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/06_W01student powinien - definiować elementy etapów istnienia pojazdu - wie zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - wie zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
MBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
MBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
MBM_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
MBM_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w przemyśle maszynowym
MBM_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
C-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Treści programoweT-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w inżynierii mechanicznej i obszarach pokrewnych
MBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone urządzenia oraz procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
MBM_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAx.
MBM_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
MBM_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
C-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Treści programoweT-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
MBM_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
C-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Treści programoweT-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach