Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne

Sylabus przedmiotu Mechatroniczne techniki pomiarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechatroniczne techniki pomiarowe
Specjalność automatyzacja procesów wytwarzania
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW3 30 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fundamentalna zagadnień metrologicznych.
W-2Wiedza z zakresu algebry i analizy matematycznej. Statystyka.
W-3Fizyka (w zakresie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z istotą metrologii i systemów pomiarowych. Umiejętności przygotowania, doboru odpowiedniej aparatury pomiarowej (urządzeń) i metod pomiarowych do przeprowadzania prostych pomiarów.
C-2Wiedza o budowie i zasadzie działania urządzeń pomiarowych wchodzących w skład systemów pomiarowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji błędów, źródła błędów, określenie niepewności pomiaru. Umiejętność interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacja.
C-4Umiejętność wyznaczania wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego oraz wyznaczanie parametrów czasowych i częstotliwościowych przetworników pomiarowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-A-2Analityczne wyznaczanie niedokładność pomiaru, opracowanie wyników pomiaru.2
T-A-3Wyznaczanie analityczne potencjałów węzłowych, napięć i prądów w badanych obwodach.4
T-A-4Projektowanie torów pomiarowych i wyznaczanie ich parametrów.2
T-A-5Studium dokładności przetworników A/C i C/A.2
T-A-6Wyznaczanie współczynników szeregu Fouriera do analizy częstotliwościowej.2
T-A-7Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podstawowe pojęcia metrologii i systemów pomiarowych, definicja pomiaru, jednostki i układy miar.2
T-W-3Realizacja pomiarów, narzędzia i metody pomiarowe. Elementy toru pomiarowego, własności statyczne i dynamiczne elementów toru pomiarowego.2
T-W-4Błędy pomiarowe, niedokładność pomiaru, rodzaje uchybów, opracowanie wyników pomiaru.2
T-W-5Bezpośrednie i pośrednie metody pomiarowe.1
T-W-6Wzorce i przyrządy pomiarowe wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.1
T-W-7Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami nieelektrycznymi i elektrycznymi. Przetworniki przemieszczeń i prędkości, pomiar temperatury, przetworniki promieniowania jonizującego, ultradźwiękowe.4
T-W-8Pomiary wielkości elektrycznych metodami elektrycznymi. Metody pomiaru prądu i napięcia stałego oraz przemiennego. Pomiar mocy. Pomiaru rezystancji i impedancji. Przetworniki fotoelektryczne, termoelektryczne, piezoelektryczne, elektrochemiczne.4
T-W-9Bloki elektronicznych multimetrów analogowych i cyfrowych.2
T-W-10Przyrządy rejestrujące sygnał. Oscyloskop analogowy i cyfrowy.2
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe (C/A) i analogowo-cyfrowe (A/C).2
T-W-12Systemy pomiarowe z interfejsem szeregowym i równoległym. Bezprzewodowe systemy pomiarowe.2
T-W-13Zastosowanie mikroprocesorów w pomiarach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-14Komputerowe systemy pomiarowe . Karty pomiarowe do PC, akwizycja danych pomiarowych.2
T-W-15Przyrządy wirtualne.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-3Udział w zaliczeniu.2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.4
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć audytoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń audytoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń audytoryjnych; ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/08-3_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy metrologii i techniki systemów pomiarowych.
MBM_2A_W03, MBM_2A_W10T2A_W02, T2A_W07C-2, C-1T-W-5, T-W-15, T-W-13, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-11, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/08-3_U01
Student posiada umiejętność w dokonywaniu prostych pomiarów nieelektrycznych i elektrycznych. Potrafi analizować działania przetworników pomiarowych przy uwzględnieniu przyrządów pomiarowych.
MBM_2A_U05, MBM_2A_U11T2A_U05, T2A_U11C-4, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/08-3_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
MBM_2A_K01T2A_K01C-3, C-4, C-1, C-2T-A-6, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-14, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-9, T-W-15, T-W-7, T-A-1, T-W-13, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/08-3_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy metrologii i techniki systemów pomiarowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/08-3_U01
Student posiada umiejętność w dokonywaniu prostych pomiarów nieelektrycznych i elektrycznych. Potrafi analizować działania przetworników pomiarowych przy uwzględnieniu przyrządów pomiarowych.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/08-3_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Jan Tomasik i inni, Współczesna metrologia - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Techniczne, Warszawa, 2009
  3. Tumański Sławomir, Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
  4. Stanisław Adamczak, Włodzimierz Makieła, Podstawy metrologii i inżynierii jakości dla mechaników Ćwiczenia praktyczne, WNT, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-204-3672-3
  5. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002, ISBN: 83-204-2724-X

Literatura dodatkowa

  1. Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwo WKiŁ, 2007, ISBN: 83-206-1600-X
  2. Jerzy Rydzewski, Pomiary oscyloskopowe, WNT, Warszawa, 2007, ISBN: 978-83-204-3368-5

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-A-2Analityczne wyznaczanie niedokładność pomiaru, opracowanie wyników pomiaru.2
T-A-3Wyznaczanie analityczne potencjałów węzłowych, napięć i prądów w badanych obwodach.4
T-A-4Projektowanie torów pomiarowych i wyznaczanie ich parametrów.2
T-A-5Studium dokładności przetworników A/C i C/A.2
T-A-6Wyznaczanie współczynników szeregu Fouriera do analizy częstotliwościowej.2
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podstawowe pojęcia metrologii i systemów pomiarowych, definicja pomiaru, jednostki i układy miar.2
T-W-3Realizacja pomiarów, narzędzia i metody pomiarowe. Elementy toru pomiarowego, własności statyczne i dynamiczne elementów toru pomiarowego.2
T-W-4Błędy pomiarowe, niedokładność pomiaru, rodzaje uchybów, opracowanie wyników pomiaru.2
T-W-5Bezpośrednie i pośrednie metody pomiarowe.1
T-W-6Wzorce i przyrządy pomiarowe wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.1
T-W-7Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami nieelektrycznymi i elektrycznymi. Przetworniki przemieszczeń i prędkości, pomiar temperatury, przetworniki promieniowania jonizującego, ultradźwiękowe.4
T-W-8Pomiary wielkości elektrycznych metodami elektrycznymi. Metody pomiaru prądu i napięcia stałego oraz przemiennego. Pomiar mocy. Pomiaru rezystancji i impedancji. Przetworniki fotoelektryczne, termoelektryczne, piezoelektryczne, elektrochemiczne.4
T-W-9Bloki elektronicznych multimetrów analogowych i cyfrowych.2
T-W-10Przyrządy rejestrujące sygnał. Oscyloskop analogowy i cyfrowy.2
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe (C/A) i analogowo-cyfrowe (A/C).2
T-W-12Systemy pomiarowe z interfejsem szeregowym i równoległym. Bezprzewodowe systemy pomiarowe.2
T-W-13Zastosowanie mikroprocesorów w pomiarach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-14Komputerowe systemy pomiarowe . Karty pomiarowe do PC, akwizycja danych pomiarowych.2
T-W-15Przyrządy wirtualne.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-3Udział w zaliczeniu.2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.4
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/08-3_W01W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy metrologii i techniki systemów pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wiedza o budowie i zasadzie działania urządzeń pomiarowych wchodzących w skład systemów pomiarowych.
C-1Zapoznanie studenta z istotą metrologii i systemów pomiarowych. Umiejętności przygotowania, doboru odpowiedniej aparatury pomiarowej (urządzeń) i metod pomiarowych do przeprowadzania prostych pomiarów.
Treści programoweT-W-5Bezpośrednie i pośrednie metody pomiarowe.
T-W-15Przyrządy wirtualne.
T-W-13Zastosowanie mikroprocesorów w pomiarach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-10Przyrządy rejestrujące sygnał. Oscyloskop analogowy i cyfrowy.
T-W-9Bloki elektronicznych multimetrów analogowych i cyfrowych.
T-W-6Wzorce i przyrządy pomiarowe wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-8Pomiary wielkości elektrycznych metodami elektrycznymi. Metody pomiaru prądu i napięcia stałego oraz przemiennego. Pomiar mocy. Pomiaru rezystancji i impedancji. Przetworniki fotoelektryczne, termoelektryczne, piezoelektryczne, elektrochemiczne.
T-W-14Komputerowe systemy pomiarowe . Karty pomiarowe do PC, akwizycja danych pomiarowych.
T-W-2Podstawowe pojęcia metrologii i systemów pomiarowych, definicja pomiaru, jednostki i układy miar.
T-W-3Realizacja pomiarów, narzędzia i metody pomiarowe. Elementy toru pomiarowego, własności statyczne i dynamiczne elementów toru pomiarowego.
T-W-4Błędy pomiarowe, niedokładność pomiaru, rodzaje uchybów, opracowanie wyników pomiaru.
T-W-12Systemy pomiarowe z interfejsem szeregowym i równoległym. Bezprzewodowe systemy pomiarowe.
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe (C/A) i analogowo-cyfrowe (A/C).
T-W-7Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami nieelektrycznymi i elektrycznymi. Przetworniki przemieszczeń i prędkości, pomiar temperatury, przetworniki promieniowania jonizującego, ultradźwiękowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/08-3_U01Student posiada umiejętność w dokonywaniu prostych pomiarów nieelektrycznych i elektrycznych. Potrafi analizować działania przetworników pomiarowych przy uwzględnieniu przyrządów pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wyznaczania wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego oraz wyznaczanie parametrów czasowych i częstotliwościowych przetworników pomiarowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji błędów, źródła błędów, określenie niepewności pomiaru. Umiejętność interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacja.
Treści programoweT-A-3Wyznaczanie analityczne potencjałów węzłowych, napięć i prądów w badanych obwodach.
T-A-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.
T-A-4Projektowanie torów pomiarowych i wyznaczanie ich parametrów.
T-A-6Wyznaczanie współczynników szeregu Fouriera do analizy częstotliwościowej.
T-A-5Studium dokładności przetworników A/C i C/A.
T-A-2Analityczne wyznaczanie niedokładność pomiaru, opracowanie wyników pomiaru.
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć audytoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń audytoryjnych; ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/08-3_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Umiejętność klasyfikacji błędów, źródła błędów, określenie niepewności pomiaru. Umiejętność interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacja.
C-4Umiejętność wyznaczania wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego oraz wyznaczanie parametrów czasowych i częstotliwościowych przetworników pomiarowych.
C-1Zapoznanie studenta z istotą metrologii i systemów pomiarowych. Umiejętności przygotowania, doboru odpowiedniej aparatury pomiarowej (urządzeń) i metod pomiarowych do przeprowadzania prostych pomiarów.
C-2Wiedza o budowie i zasadzie działania urządzeń pomiarowych wchodzących w skład systemów pomiarowych.
Treści programoweT-A-6Wyznaczanie współczynników szeregu Fouriera do analizy częstotliwościowej.
T-W-6Wzorce i przyrządy pomiarowe wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-8Pomiary wielkości elektrycznych metodami elektrycznymi. Metody pomiaru prądu i napięcia stałego oraz przemiennego. Pomiar mocy. Pomiaru rezystancji i impedancji. Przetworniki fotoelektryczne, termoelektryczne, piezoelektryczne, elektrochemiczne.
T-W-3Realizacja pomiarów, narzędzia i metody pomiarowe. Elementy toru pomiarowego, własności statyczne i dynamiczne elementów toru pomiarowego.
T-W-14Komputerowe systemy pomiarowe . Karty pomiarowe do PC, akwizycja danych pomiarowych.
T-W-4Błędy pomiarowe, niedokładność pomiaru, rodzaje uchybów, opracowanie wyników pomiaru.
T-A-4Projektowanie torów pomiarowych i wyznaczanie ich parametrów.
T-A-5Studium dokładności przetworników A/C i C/A.
T-W-9Bloki elektronicznych multimetrów analogowych i cyfrowych.
T-W-15Przyrządy wirtualne.
T-W-7Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami nieelektrycznymi i elektrycznymi. Przetworniki przemieszczeń i prędkości, pomiar temperatury, przetworniki promieniowania jonizującego, ultradźwiękowe.
T-A-1Wprowadzenie do zajęć, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.
T-W-13Zastosowanie mikroprocesorów w pomiarach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-A-2Analityczne wyznaczanie niedokładność pomiaru, opracowanie wyników pomiaru.
T-A-3Wyznaczanie analityczne potencjałów węzłowych, napięć i prądów w badanych obwodach.
T-W-5Bezpośrednie i pośrednie metody pomiarowe.
T-W-10Przyrządy rejestrujące sygnał. Oscyloskop analogowy i cyfrowy.
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe (C/A) i analogowo-cyfrowe (A/C).
T-W-12Systemy pomiarowe z interfejsem szeregowym i równoległym. Bezprzewodowe systemy pomiarowe.
T-W-2Podstawowe pojęcia metrologii i systemów pomiarowych, definicja pomiaru, jednostki i układy miar.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-3W odniesieniu do zajęć audytoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń audytoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń audytoryjnych; ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.