Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja pojazdów
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1eksploatacja maszyn i urządzeń, badania i diagnostyka samochodu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw zagadnień termodynamicznych związanych z klimatyzacją pojazdów samochodowych.
C-2Poznanie podstaw budowy i eksploatacji sprężarkowych układów klimatyzacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych
C-3Poznanie podstaw diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych
C-4Nabycie wiedzy w zakresie nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań w klimatyzacji pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilansowanie termodynamiczne układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych7
T-A-2Określanie komfortu cieplnego w pojazdach (wykres Molliera)2
T-A-3Praktyczne aspekty eksploatacji sprężarkowych układów kliamtyzacyjnych w pojazdach6
15
wykłady
T-W-1Podstawy termodynamiczne klimatyzacji pojazdów10
T-W-2Sprężarkowe układy klimatyzacyjne w pojazdach samochodowych10
T-W-3Podstawy diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych5
T-W-4Tendencje rozwojowe w samochodowych układach klimatyzacyjnych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. Tematyka ćwiczeń jest zapowiadana.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie trzy zakresy tematyczne ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/09-6_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw termodynamicznych klimatyzacji pojazdów, - budowy i działania sprężarkowych układów klimatyzacyjnych, - podstaw diagnostyki samochodowych układów klimatyzacyjnych, - nowoczesnych proekologicznych tendencji w klimatyzacji pojazdów.
MBM_2A_W01, MBM_2A_W02, MBM_2A_W04, MBM_2A_W08T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/09-6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejetność: - przeprowadzania podstawowego bilansu termodynamicznego układów klimatyzacji pojazdów, - definiowania i obliczania podstawowych wskaźników charakteryzujacych komfort cieplny w pojazdach samochodowych, - praktycznej realizacji podstawowych zagadnień związanych z eksploatacją układów klimatyzacji w pojazdach
MBM_2A_U01, MBM_2A_U05, MBM_2A_U07, MBM_2A_U15T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/09-6_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw termodynamicznych klimatyzacji pojazdów, - budowy i działania sprężarkowych układów klimatyzacyjnych, - podstaw diagnostyki samochodowych układów klimatyzacyjnych, - nowoczesnych proekologicznych tendencji w klimatyzacji pojazdów.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/09-6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejetność: - przeprowadzania podstawowego bilansu termodynamicznego układów klimatyzacji pojazdów, - definiowania i obliczania podstawowych wskaźników charakteryzujacych komfort cieplny w pojazdach samochodowych, - praktycznej realizacji podstawowych zagadnień związanych z eksploatacją układów klimatyzacji w pojazdach
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Gaziński Bolesław, Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-61265-04-7

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilansowanie termodynamiczne układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych7
T-A-2Określanie komfortu cieplnego w pojazdach (wykres Molliera)2
T-A-3Praktyczne aspekty eksploatacji sprężarkowych układów kliamtyzacyjnych w pojazdach6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy termodynamiczne klimatyzacji pojazdów10
T-W-2Sprężarkowe układy klimatyzacyjne w pojazdach samochodowych10
T-W-3Podstawy diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych5
T-W-4Tendencje rozwojowe w samochodowych układach klimatyzacyjnych5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. Tematyka ćwiczeń jest zapowiadana.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/09-6_W01Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw termodynamicznych klimatyzacji pojazdów, - budowy i działania sprężarkowych układów klimatyzacyjnych, - podstaw diagnostyki samochodowych układów klimatyzacyjnych, - nowoczesnych proekologicznych tendencji w klimatyzacji pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn
MBM_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
MBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw zagadnień termodynamicznych związanych z klimatyzacją pojazdów samochodowych.
C-2Poznanie podstaw budowy i eksploatacji sprężarkowych układów klimatyzacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych
C-3Poznanie podstaw diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych
C-4Nabycie wiedzy w zakresie nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań w klimatyzacji pojazdów
Treści programoweT-W-1Podstawy termodynamiczne klimatyzacji pojazdów
T-W-2Sprężarkowe układy klimatyzacyjne w pojazdach samochodowych
T-W-3Podstawy diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych
T-W-4Tendencje rozwojowe w samochodowych układach klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/09-6_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejetność: - przeprowadzania podstawowego bilansu termodynamicznego układów klimatyzacji pojazdów, - definiowania i obliczania podstawowych wskaźników charakteryzujacych komfort cieplny w pojazdach samochodowych, - praktycznej realizacji podstawowych zagadnień związanych z eksploatacją układów klimatyzacji w pojazdach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
MBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw zagadnień termodynamicznych związanych z klimatyzacją pojazdów samochodowych.
C-2Poznanie podstaw budowy i eksploatacji sprężarkowych układów klimatyzacyjnych stosowanych w pojazdach samochodowych
C-3Poznanie podstaw diagnostyki układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych
C-4Nabycie wiedzy w zakresie nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań w klimatyzacji pojazdów
Treści programoweT-A-1Bilansowanie termodynamiczne układów klimatyzacyjnych w pojazdach samochodowych
T-A-2Określanie komfortu cieplnego w pojazdach (wykres Molliera)
T-A-3Praktyczne aspekty eksploatacji sprężarkowych układów kliamtyzacyjnych w pojazdach
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie trzy zakresy tematyczne ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.