Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Mieczysław Koralewski <Mieczyslaw.Koralewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikroekonomii i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
C-2Nabycie umiejętności autoprezentacji i analizy przepływu informacji w procesach zarządzania w organizacji.
C-3Nabycie kompetencji w prowadzeniu zespołowego treningu funkcji zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania symulacyjne funkcji zarządzania i analizy decyzyjnej, ukierunkowane na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.15
15
wykłady
T-W-1Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Elementy struktury organizacyjnej. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, pobudzanie i kontrolowanie. Analiza przepływu informacji w procesach zarządzania. Struktura zarządzania. Analiza decyzyjna. Cechy charakterystyczne organizacji inteligentnej. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej.10
T-W-2Podstawowe założenia i etapy doboru kadry w strukturze zarządzania. Zasady i formy autoprezentacji przy doborze kadry zarządzania. Podejście empatyczne do realizacji funkcji zarządzania. Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Podejście neurokognitywne w teorii i praktyce funkcjonowania organizacji inteligentnej Ekoempatyczna koncepcja działań kierowniczych.8
T-W-3Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze.8
T-W-4Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zdawania kolokwium.5
A-A-3Przygotowanie do rozwiązywania zadań symulacyjnych i prezentacji.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów.13
A-W-3Udział w zaliczeniu pisemnym wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji.
M-2Ćwiczenia polegające na zespołowym wykonywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu identyfikacji współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne, główne i poprawkowe obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_W01
Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania, nawiązującą do wiedzy ogólnej z zakresu makroekonomii i mikroekonomii.
MBM_1A_W13T1A_W09InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_U01
Student ma umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
MBM_1A_K04, MBM_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_W01
Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania, nawiązującą do wiedzy ogólnej z zakresu makroekonomii i mikroekonomii.
2,0
3,0Podstawowa wiedza o funkcjach zarządzania, strukturach zarządzania, analizie decyzyjnej i przepływie informacji w procesach zarządzania.
3,5
4,0Wiedza o procesach zarządzania syntetyzująca rezultaty wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce usprawniana procesów zarządzania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_U01
Student ma umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
2,0
3,0Podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów w usprawnianu procesów zarządzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania materiału wykładów oraz podczas prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu się do wykonywania zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji oraz ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji i ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.

Literatura podstawowa

  1. pod red. B. Dobrodziej, Podstawy organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa, 2006
  2. H. Bieniok, Metody sprawnego zarządzania. Planowanie. Organizowanie. Motywowanie. Kontrola, Placet, Warszawa, 2004
  3. Robbins S.P., DeCenzo D.A, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa pod red. W.M. Grudzewskiego i I.K.Hejduk., Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 2000
  3. Praca zbiorowa pod red. Dorothy M. Stewart, Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą, PWE, Warszawa, 1996
  4. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999
  5. Krzyżanowski L.J, O podstawach kierowania organizacjami inaczej (...), PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania symulacyjne funkcji zarządzania i analizy decyzyjnej, ukierunkowane na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Elementy struktury organizacyjnej. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, pobudzanie i kontrolowanie. Analiza przepływu informacji w procesach zarządzania. Struktura zarządzania. Analiza decyzyjna. Cechy charakterystyczne organizacji inteligentnej. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej.10
T-W-2Podstawowe założenia i etapy doboru kadry w strukturze zarządzania. Zasady i formy autoprezentacji przy doborze kadry zarządzania. Podejście empatyczne do realizacji funkcji zarządzania. Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Podejście neurokognitywne w teorii i praktyce funkcjonowania organizacji inteligentnej Ekoempatyczna koncepcja działań kierowniczych.8
T-W-3Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze.8
T-W-4Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zdawania kolokwium.5
A-A-3Przygotowanie do rozwiązywania zadań symulacyjnych i prezentacji.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów.13
A-W-3Udział w zaliczeniu pisemnym wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_W01Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania, nawiązującą do wiedzy ogólnej z zakresu makroekonomii i mikroekonomii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
Treści programoweT-W-1Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Elementy struktury organizacyjnej. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, pobudzanie i kontrolowanie. Analiza przepływu informacji w procesach zarządzania. Struktura zarządzania. Analiza decyzyjna. Cechy charakterystyczne organizacji inteligentnej. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej.
T-W-2Podstawowe założenia i etapy doboru kadry w strukturze zarządzania. Zasady i formy autoprezentacji przy doborze kadry zarządzania. Podejście empatyczne do realizacji funkcji zarządzania. Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Podejście neurokognitywne w teorii i praktyce funkcjonowania organizacji inteligentnej Ekoempatyczna koncepcja działań kierowniczych.
T-W-3Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze.
T-W-4Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne, główne i poprawkowe obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza o funkcjach zarządzania, strukturach zarządzania, analizie decyzyjnej i przepływie informacji w procesach zarządzania.
3,5
4,0Wiedza o procesach zarządzania syntetyzująca rezultaty wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce usprawniana procesów zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_U01Student ma umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności autoprezentacji i analizy przepływu informacji w procesach zarządzania w organizacji.
Treści programoweT-A-1Zadania symulacyjne funkcji zarządzania i analizy decyzyjnej, ukierunkowane na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
T-W-3Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze.
T-W-4Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia polegające na zespołowym wykonywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu identyfikacji współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów w usprawnianu procesów zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_K01Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji w prowadzeniu zespołowego treningu funkcji zarządzania.
Treści programoweT-A-1Zadania symulacyjne funkcji zarządzania i analizy decyzyjnej, ukierunkowane na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
T-W-1Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Elementy struktury organizacyjnej. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, pobudzanie i kontrolowanie. Analiza przepływu informacji w procesach zarządzania. Struktura zarządzania. Analiza decyzyjna. Cechy charakterystyczne organizacji inteligentnej. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej.
T-W-2Podstawowe założenia i etapy doboru kadry w strukturze zarządzania. Zasady i formy autoprezentacji przy doborze kadry zarządzania. Podejście empatyczne do realizacji funkcji zarządzania. Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Podejście neurokognitywne w teorii i praktyce funkcjonowania organizacji inteligentnej Ekoempatyczna koncepcja działań kierowniczych.
T-W-3Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych: własność indywidualna przedsiębiorcy; spółka cywilna; spółka jawna; spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; spółka komandytowa; spółka akcyjna; przedsiębiorstwo państwowe i spółdzielcze.
T-W-4Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w biznes-planie. Ewolucja struktur zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji.
M-2Ćwiczenia polegające na zespołowym wykonywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu identyfikacji współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne, główne i poprawkowe obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania materiału wykładów oraz podczas prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu się do wykonywania zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji oraz ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji i ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.