Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl>, Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Grafika inżynierska I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne zaznajomienie się z budową maszyn.
C-2Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych.
C-3Opanowanie umiejętności przeniesienie wyników obliczeń na dokumentację rysunkową.
C-4Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
C-5Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej przy pomocy programu AutoCad
C-6Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-7Opanowanie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonywanie dokumentacji rysunkowej (rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze) zaworu wykorzystując program AutoCAD lub ACAD Mechanical30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na bazie programu ACAD, ACAD Mechanical1
T-W-2Najważniejsze cechy programu1
T-W-3Interfejs użytkownika, menu i paski narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków1
T-W-5Układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia do rysowania precyzyjnego1
T-W-7Kreskowanie, linie i napisy1
T-W-8Techniki wymiarowania, modyfikowanie wymiarów i style wymiarowe2
T-W-9Korzystanie z warstw i bloków1
T-W-10Podstawy rysunku parametrycznego1
T-W-11Dostępne biblioteki typowych elementów i profili - ACAD Mechanical1
T-W-12Obliczenia elementów maszyn - ACAD Mechanical1
T-W-13Wykonywanie rysynków w technice 3D na bazie rysynku płaskiego - ACAD Mechanical1
T-W-14Drukowanie projektów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów5
A-L-3Wykonywanie dokumentacji rysunkowej20
A-L-4Zapoznawanie się z normami, konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i norm15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metoda projektów / komputer, kalkulator.
M-3Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-4Ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej lub testu.
S-4Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-5Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
S-6Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C24_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie (AutoCAD).
MBM_1A_W06T1A_W04C-4T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-9M-3S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C24_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz zespołów maszynowych za pomocą programów wspomagających rysowanie w 2D. Powinien posiąść umiejętność korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
MBM_1A_U07T1A_U07C-5, C-6T-L-1M-4S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C24_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole.
MBM_1A_K03, MBM_1A_K01T1A_K01, T1A_K03C-5, C-6T-W-1M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C24_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie (AutoCAD).
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C24_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz zespołów maszynowych za pomocą programów wspomagających rysowanie w 2D. Powinien posiąść umiejętność korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C24_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
  2. Pikoń Andrzej, AutoCAD 2010. Pierwsze kroki, Helion, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
  2. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
  3. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonywanie dokumentacji rysunkowej (rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze) zaworu wykorzystując program AutoCAD lub ACAD Mechanical30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na bazie programu ACAD, ACAD Mechanical1
T-W-2Najważniejsze cechy programu1
T-W-3Interfejs użytkownika, menu i paski narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków1
T-W-5Układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia do rysowania precyzyjnego1
T-W-7Kreskowanie, linie i napisy1
T-W-8Techniki wymiarowania, modyfikowanie wymiarów i style wymiarowe2
T-W-9Korzystanie z warstw i bloków1
T-W-10Podstawy rysunku parametrycznego1
T-W-11Dostępne biblioteki typowych elementów i profili - ACAD Mechanical1
T-W-12Obliczenia elementów maszyn - ACAD Mechanical1
T-W-13Wykonywanie rysynków w technice 3D na bazie rysynku płaskiego - ACAD Mechanical1
T-W-14Drukowanie projektów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów5
A-L-3Wykonywanie dokumentacji rysunkowej20
A-L-4Zapoznawanie się z normami, konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i norm15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C24_W01Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie (AutoCAD).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej, opracowania dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej ze wspomaganiem systemami CAx
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na bazie programu ACAD, ACAD Mechanical
T-W-3Interfejs użytkownika, menu i paski narzędzi
T-W-7Kreskowanie, linie i napisy
T-W-5Układy współrzędnych
T-W-8Techniki wymiarowania, modyfikowanie wymiarów i style wymiarowe
T-W-6Narzędzia do rysowania precyzyjnego
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków
T-W-9Korzystanie z warstw i bloków
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C24_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz zespołów maszynowych za pomocą programów wspomagających rysowanie w 2D. Powinien posiąść umiejętność korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej przy pomocy programu AutoCad
C-6Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-L-1Wykonywanie dokumentacji rysunkowej (rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze) zaworu wykorzystując program AutoCAD lub ACAD Mechanical
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-5Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C24_K01Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej przy pomocy programu AutoCad
C-6Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na bazie programu ACAD, ACAD Mechanical
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.