Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Sterowanie procesami spajania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie procesami spajania
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Spajanie i cięcie termiczne
W-2Matematyka
W-3Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami spajania oraz cyklem produkcji i wytwarzniem
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu kompleksowego sterowania produkcją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Operatywne planowanie produkcji-organizacja linii produkcyjnej.2
T-A-2Organizacja stanowisk roboczych.1
T-A-3Koncepcje przepływu materiałów ( system JIT, karty Kanban).2
5
wykłady
T-W-1Procesy spajania1
T-W-2Charakterystyka procesów spajania i pokrewnych2
T-W-3Klasyfikacja formuł i algorytmów sterowania produkcją2
T-W-4klasyfikacja systemów sterowania produkcją2
T-W-5Kompleksowe systemy sterowania produkcją -system Just In Time system Kanban -system planowania zasobów produkcyjnych MRP3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Projekty wykonywanych rozwiązań koncepcyjnych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące-film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium po zrezlizowaniu 1/3 treści programowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe po zrealiaowaniu całego cyklu wykladów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/07-5_W01
W Wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznać i trafnie definiować proces spajania dla określonych zadań, potrafi wskazać odpowiednie formuły i algorytmy w procesie sterowania produkcją
MBM_2A_W04T2A_W03C-2, C-1T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/07-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać odpowiednie formuły i algorytmy sterowania produkcją w zależności odrodzaju procesu spajania
MBM_2A_U17T2A_U17C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/07-5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności i kompetencji do opracowania procedur sterowania procesami spajania ,kontroli przebiegu produkcji oraz opracowywaniaplanów produkcji i kontroli .
MBM_2A_K03T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/07-5_W01
W Wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznać i trafnie definiować proces spajania dla określonych zadań, potrafi wskazać odpowiednie formuły i algorytmy w procesie sterowania produkcją
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat procesów spajania
3,0Student posiada podstawową wiedzę opisującą procesy spajania i ich wykorzystanie w wytwarzniu konstrukcji spawanych.
3,5Student ma wiedzę z zakresu formuł ialgorytmów sterowania procesami produkcji .
4,0Student posiada wiedzę odnośnie systemów sterowania produkcją
4,5Student jest wtanie charakteryzowac i opisywać kompleksowe systemy sterowania procesami spajania .
5,0Student ma wiedzę z zakresu doboru i wdrożenia odpowiedniego systemu sterowania produkcją spawalniczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/07-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać odpowiednie formuły i algorytmy sterowania produkcją w zależności odrodzaju procesu spajania
2,0Student nie umie formułować podstawowych cech i właściwości procesów spajania.
3,0Student potrafi analizować i organizować wybrane procesy spajania w procesie wytwarznia.
3,5Student umie dobrać odpoweidnią formułę i algorytm sterowania procesem.
4,0Student potrafi decydować o wyborze systemu sterowania produkcją.
4,5Student umie opracowywać zasady kompleksowych systemów sterowania procesem spajania .
5,0Student umie planować ,kalkulować i podejmować decyzje o wprowadzeniu określonego systemu sterowania procesami spajania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/07-5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności i kompetencji do opracowania procedur sterowania procesami spajania ,kontroli przebiegu produkcji oraz opracowywaniaplanów produkcji i kontroli .
2,0Student nie posiadł podstawowych kompetencji pozwalających sterować określonym procesem spajania .
3,0Studet nabył aktywnej postawy do konieczności sterowania procesem spajania na każdym etapie wytwarzania .
3,5Student nabył kompetencji w zakresie operatywnego planowania procesu produkcyjego i linii produkcyjnych.
4,0Student jest kompetentny w zakresie organizacji stanowisk roboczych i racjonalnego wykorzystania czasu pracy .
4,5Student jest kompetentny w zakresie opracowywania koncepcji przeplywu materiałów w wybranych systemach sterowania .
5,0Student nabył świadomości i zdolności do opracowywania procedur sterowania procesami spajania, kontroli przebiegu produkcji oraz opracowywania i analizy wdrożonego systemu.

Literatura podstawowa

  1. Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera "Spawalnictwo", WNT, Warszawa, 2003
  2. Pająk E., Zarządzanie produkcją.Produkt,technologia, organizacja., PWE, Warszawa, 2006
  3. Hubicki M., Sterowanie procesem produkcyjnym., Ministerstwo Przemysłu i Handlu, 1994, Zeszyt 10

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski J., Spawanie w osłonach gazów metodami MAG i MIG, REA s.j., Warszawa, 2005
  2. Mizerski J., Spawanie w osłonach gazów metodą TIG, REA s.j., Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Operatywne planowanie produkcji-organizacja linii produkcyjnej.2
T-A-2Organizacja stanowisk roboczych.1
T-A-3Koncepcje przepływu materiałów ( system JIT, karty Kanban).2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy spajania1
T-W-2Charakterystyka procesów spajania i pokrewnych2
T-W-3Klasyfikacja formuł i algorytmów sterowania produkcją2
T-W-4klasyfikacja systemów sterowania produkcją2
T-W-5Kompleksowe systemy sterowania produkcją -system Just In Time system Kanban -system planowania zasobów produkcyjnych MRP3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Projekty wykonywanych rozwiązań koncepcyjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/07-5_W01W Wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozpoznać i trafnie definiować proces spajania dla określonych zadań, potrafi wskazać odpowiednie formuły i algorytmy w procesie sterowania produkcją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu kompleksowego sterowania produkcją
C-1Zapoznanie studentów z procesami spajania oraz cyklem produkcji i wytwarzniem
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja formuł i algorytmów sterowania produkcją
T-A-2Organizacja stanowisk roboczych.
T-A-1Operatywne planowanie produkcji-organizacja linii produkcyjnej.
T-W-1Procesy spajania
T-W-4klasyfikacja systemów sterowania produkcją
T-A-3Koncepcje przepływu materiałów ( system JIT, karty Kanban).
T-W-2Charakterystyka procesów spajania i pokrewnych
T-W-5Kompleksowe systemy sterowania produkcją -system Just In Time system Kanban -system planowania zasobów produkcyjnych MRP
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-film
M-1metody podające-wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe po zrealiaowaniu całego cyklu wykladów
S-1Ocena formująca: Kolokwium po zrezlizowaniu 1/3 treści programowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat procesów spajania
3,0Student posiada podstawową wiedzę opisującą procesy spajania i ich wykorzystanie w wytwarzniu konstrukcji spawanych.
3,5Student ma wiedzę z zakresu formuł ialgorytmów sterowania procesami produkcji .
4,0Student posiada wiedzę odnośnie systemów sterowania produkcją
4,5Student jest wtanie charakteryzowac i opisywać kompleksowe systemy sterowania procesami spajania .
5,0Student ma wiedzę z zakresu doboru i wdrożenia odpowiedniego systemu sterowania produkcją spawalniczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/07-5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać odpowiednie formuły i algorytmy sterowania produkcją w zależności odrodzaju procesu spajania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu kompleksowego sterowania produkcją
C-1Zapoznanie studentów z procesami spajania oraz cyklem produkcji i wytwarzniem
Treści programoweT-W-4klasyfikacja systemów sterowania produkcją
T-W-1Procesy spajania
T-W-5Kompleksowe systemy sterowania produkcją -system Just In Time system Kanban -system planowania zasobów produkcyjnych MRP
T-W-2Charakterystyka procesów spajania i pokrewnych
T-W-3Klasyfikacja formuł i algorytmów sterowania produkcją
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-film
M-1metody podające-wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe po zrealiaowaniu całego cyklu wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie formułować podstawowych cech i właściwości procesów spajania.
3,0Student potrafi analizować i organizować wybrane procesy spajania w procesie wytwarznia.
3,5Student umie dobrać odpoweidnią formułę i algorytm sterowania procesem.
4,0Student potrafi decydować o wyborze systemu sterowania produkcją.
4,5Student umie opracowywać zasady kompleksowych systemów sterowania procesem spajania .
5,0Student umie planować ,kalkulować i podejmować decyzje o wprowadzeniu określonego systemu sterowania procesami spajania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/07-5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa zdolności i kompetencji do opracowania procedur sterowania procesami spajania ,kontroli przebiegu produkcji oraz opracowywaniaplanów produkcji i kontroli .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami spajania oraz cyklem produkcji i wytwarzniem
C-2Ukształtowanie umiejetności z zakresu kompleksowego sterowania produkcją
Treści programoweT-W-1Procesy spajania
T-W-2Charakterystyka procesów spajania i pokrewnych
T-W-5Kompleksowe systemy sterowania produkcją -system Just In Time system Kanban -system planowania zasobów produkcyjnych MRP
T-W-3Klasyfikacja formuł i algorytmów sterowania produkcją
T-W-4klasyfikacja systemów sterowania produkcją
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-film
M-1metody podające-wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe po zrealiaowaniu całego cyklu wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł podstawowych kompetencji pozwalających sterować określonym procesem spajania .
3,0Studet nabył aktywnej postawy do konieczności sterowania procesem spajania na każdym etapie wytwarzania .
3,5Student nabył kompetencji w zakresie operatywnego planowania procesu produkcyjego i linii produkcyjnych.
4,0Student jest kompetentny w zakresie organizacji stanowisk roboczych i racjonalnego wykorzystania czasu pracy .
4,5Student jest kompetentny w zakresie opracowywania koncepcji przeplywu materiałów w wybranych systemach sterowania .
5,0Student nabył świadomości i zdolności do opracowywania procedur sterowania procesami spajania, kontroli przebiegu produkcji oraz opracowywania i analizy wdrożonego systemu.