Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Sterowanie i automatyka systemów wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie i automatyka systemów wytwarzania
Specjalność automatyzacja procesów wytwarzania
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,80,38zaliczenie
wykładyW1 12 2,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy automatyki.
W-2Podstawy elektrotechniki i elektroniki.
W-3Programowanie w językach wyższego poziomu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami sterowania i automatyki systemów wytwarzania.
C-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach sterowania i automatyki w systemach wytwarzania.
C-3Ogólna wiedza na temat automatyki i robotyzacji złożonych systemów produkcyjnych z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem elastycznych systemów wytwarzania oraz opanowanie podstaw ich konstruowania, sterowania i programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nauka programowania robotów przegubowych opartych na serwomechanizmach. Nauczanie robotów Robix za pomocą języka wyższego poziomu.2
T-L-2Programowanie Robota Bioloid2
T-L-3Sterowanie i automatyka pracy silników prądu stałego i silników krokowych – nauka programowania i projektowania układów sterowania.2
T-L-4Programowanie układarką regałową i wózkiem transportowym w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania.4
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki i sterowania w systemach wytwarzania. Pojęcie sterowania otwartego i zamkniętego, adaptacyjne, CNCplus oraz DNC.1
T-W-2Architektury sterowania w przemyśle oraz topologie i technologie transmisji danych w sieciach przemysłowych.2
T-W-3Układy napędowe – wymagania dla napędów, charakterystyka nowoczesnych napędów, zastosowanie.2
T-W-4Układy pomiarowe, sensoryczne i układy kodowania.2
T-W-5Elastyczne systemy wytwarzania – podsystemy transportu, magazynowania, manipulacji.2
T-W-6Rozproszone systemy automatyki. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi w systemach wytwarzania.1
T-W-7Zadania układów i podsystemów nadzorowania i diagnostyki.1
T-W-8Sztuczna inteligencja w automatyzacji.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Opracowanie sprawozdań.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.20
A-L-4Konsultacje.4
54
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.42
A-W-3Konsultacje do wykładów.10
A-W-4Egzamin.2
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/03_W01
Student powinien znać podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem i automatyką w zrobotyzowanych systemach wytwarzania, scharakteryzować budowę i działanie układu sterowania i regulacji automatycznej. Powinien posiadać wiedze na temat sposobów sterowania elastycznymi systemami wytwarzania z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
MBM_2A_W03, MBM_2A_W10T2A_W02, T2A_W07C-1, C-4, C-2, C-3T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/03_U01
Student posiada umiejętność dokonywania analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu sterowania i automatyki, potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty układ sterowania jak również opracować algorytmy sterowania wybranym urządzeniem. Umiejętnie porusza się w tematyce automatyki i sterowania zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
MBM_2A_U05, MBM_2A_U10, MBM_2A_U12T2A_U05, T2A_U10, T2A_U12C-1, C-4, C-3, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/03_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
MBM_2A_K01T2A_K01C-4, C-1, C-3, C-2T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/03_W01
Student powinien znać podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem i automatyką w zrobotyzowanych systemach wytwarzania, scharakteryzować budowę i działanie układu sterowania i regulacji automatycznej. Powinien posiadać wiedze na temat sposobów sterowania elastycznymi systemami wytwarzania z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/03_U01
Student posiada umiejętność dokonywania analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu sterowania i automatyki, potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty układ sterowania jak również opracować algorytmy sterowania wybranym urządzeniem. Umiejętnie porusza się w tematyce automatyki i sterowania zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/03_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania obrabiarki i systemy obróbkowe, WNT, Warszawa, 2000
  2. Honczarenko J., Roboty przemysłowe, WNT, Warszawa, 2010
  3. A. Piegat, Wprowadzenie do automatyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
  4. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Elementy, urządzenia i układy automatyki Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1983
  5. S. Węgrzyn, Podstawy automatyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. A. Markowski, J. Kostro, A. Lewandowski, Automatyka w pytaniach i odpowiedziach, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1985
  2. W. Findeisen, Poradnik inżyniera automatyka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1973

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nauka programowania robotów przegubowych opartych na serwomechanizmach. Nauczanie robotów Robix za pomocą języka wyższego poziomu.2
T-L-2Programowanie Robota Bioloid2
T-L-3Sterowanie i automatyka pracy silników prądu stałego i silników krokowych – nauka programowania i projektowania układów sterowania.2
T-L-4Programowanie układarką regałową i wózkiem transportowym w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki i sterowania w systemach wytwarzania. Pojęcie sterowania otwartego i zamkniętego, adaptacyjne, CNCplus oraz DNC.1
T-W-2Architektury sterowania w przemyśle oraz topologie i technologie transmisji danych w sieciach przemysłowych.2
T-W-3Układy napędowe – wymagania dla napędów, charakterystyka nowoczesnych napędów, zastosowanie.2
T-W-4Układy pomiarowe, sensoryczne i układy kodowania.2
T-W-5Elastyczne systemy wytwarzania – podsystemy transportu, magazynowania, manipulacji.2
T-W-6Rozproszone systemy automatyki. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi w systemach wytwarzania.1
T-W-7Zadania układów i podsystemów nadzorowania i diagnostyki.1
T-W-8Sztuczna inteligencja w automatyzacji.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Opracowanie sprawozdań.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.20
A-L-4Konsultacje.4
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.42
A-W-3Konsultacje do wykładów.10
A-W-4Egzamin.2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/03_W01Student powinien znać podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem i automatyką w zrobotyzowanych systemach wytwarzania, scharakteryzować budowę i działanie układu sterowania i regulacji automatycznej. Powinien posiadać wiedze na temat sposobów sterowania elastycznymi systemami wytwarzania z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciami sterowania i automatyki systemów wytwarzania.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem elastycznych systemów wytwarzania oraz opanowanie podstaw ich konstruowania, sterowania i programowania.
C-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach sterowania i automatyki w systemach wytwarzania.
C-3Ogólna wiedza na temat automatyki i robotyzacji złożonych systemów produkcyjnych z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
Treści programoweT-W-5Elastyczne systemy wytwarzania – podsystemy transportu, magazynowania, manipulacji.
T-W-4Układy pomiarowe, sensoryczne i układy kodowania.
T-W-7Zadania układów i podsystemów nadzorowania i diagnostyki.
T-W-8Sztuczna inteligencja w automatyzacji.
T-W-3Układy napędowe – wymagania dla napędów, charakterystyka nowoczesnych napędów, zastosowanie.
T-W-6Rozproszone systemy automatyki. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi w systemach wytwarzania.
T-W-2Architektury sterowania w przemyśle oraz topologie i technologie transmisji danych w sieciach przemysłowych.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki i sterowania w systemach wytwarzania. Pojęcie sterowania otwartego i zamkniętego, adaptacyjne, CNCplus oraz DNC.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/03_U01Student posiada umiejętność dokonywania analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu sterowania i automatyki, potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty układ sterowania jak również opracować algorytmy sterowania wybranym urządzeniem. Umiejętnie porusza się w tematyce automatyki i sterowania zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciami sterowania i automatyki systemów wytwarzania.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem elastycznych systemów wytwarzania oraz opanowanie podstaw ich konstruowania, sterowania i programowania.
C-3Ogólna wiedza na temat automatyki i robotyzacji złożonych systemów produkcyjnych z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
C-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach sterowania i automatyki w systemach wytwarzania.
Treści programoweT-L-3Sterowanie i automatyka pracy silników prądu stałego i silników krokowych – nauka programowania i projektowania układów sterowania.
T-L-2Programowanie Robota Bioloid
T-L-4Programowanie układarką regałową i wózkiem transportowym w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania.
T-L-1Nauka programowania robotów przegubowych opartych na serwomechanizmach. Nauczanie robotów Robix za pomocą języka wyższego poziomu.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/03_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z budową i działaniem elastycznych systemów wytwarzania oraz opanowanie podstaw ich konstruowania, sterowania i programowania.
C-1Zapoznanie studenta z pojęciami sterowania i automatyki systemów wytwarzania.
C-3Ogólna wiedza na temat automatyki i robotyzacji złożonych systemów produkcyjnych z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych.
C-2Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach sterowania i automatyki w systemach wytwarzania.
Treści programoweT-W-7Zadania układów i podsystemów nadzorowania i diagnostyki.
T-W-2Architektury sterowania w przemyśle oraz topologie i technologie transmisji danych w sieciach przemysłowych.
T-L-4Programowanie układarką regałową i wózkiem transportowym w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania.
T-L-1Nauka programowania robotów przegubowych opartych na serwomechanizmach. Nauczanie robotów Robix za pomocą języka wyższego poziomu.
T-W-3Układy napędowe – wymagania dla napędów, charakterystyka nowoczesnych napędów, zastosowanie.
T-W-6Rozproszone systemy automatyki. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi w systemach wytwarzania.
T-W-5Elastyczne systemy wytwarzania – podsystemy transportu, magazynowania, manipulacji.
T-W-8Sztuczna inteligencja w automatyzacji.
T-L-3Sterowanie i automatyka pracy silników prądu stałego i silników krokowych – nauka programowania i projektowania układów sterowania.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki i sterowania w systemach wytwarzania. Pojęcie sterowania otwartego i zamkniętego, adaptacyjne, CNCplus oraz DNC.
T-W-4Układy pomiarowe, sensoryczne i układy kodowania.
T-L-2Programowanie Robota Bioloid
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.