Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: komputerowe projektowanie form wtryskowych i wyrobów z tworzyw polimerowych

Sylabus przedmiotu Nowoczesne techniki spawania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne techniki spawania
Specjalność lakiery i pokrycia ochronne
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, fizyki i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z nowowoczesnymi technologiami spawania i technikami spajania materiałów zaawansowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spawanie drutami rdzeniowymi4
T-L-2Spawanie plazmowe i mikroplazmowe4
T-L-3Spawanie laserowe i elektronowe3
T-L-4Nowoczesne metody zgrzewania4
T-L-5Wysokowydajne metody spawania3
T-L-6Spawanie zmechanizowane, zautomatyzowane i zrobotyzowane4
T-L-7Lutowanie próżniowe4
T-L-8Nowoczesne metody badania spoin4
30
wykłady
T-W-1nowoczesne metody spajania - charakterystyka ogólna3
T-W-2spawanie GMA drutami rdzeniowymi3
T-W-3lutowanie próżniowe i dyfuzyjne4
T-W-4techniki spajania w inżynierii powierzchni5
T-W-5zgrzewanie FSW, ultradźwiekowe, termokompresyjne i ultratermokompresyjne3
T-W-6spawanie laserowe2
T-W-7spawanie elektronowe2
T-W-8spajanie zaawansowanych tworzyw metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów3
T-W-9spajanie nanomateriałów i biomateriałów2
T-W-10klejenie tworzyw zawansowanych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie raportów z wynikami i analiza wyników15
A-L-3Przygotowanie sie do kowlokwiów cząstkowych i końcowego15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przgotowanie sie do kolokwium15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład inforamacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwkwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/19-2_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
IM_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04C-1T-W-5, T-L-3, T-L-7, T-W-8, T-L-4, T-W-7, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-1, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/19-2_U011
potrafi zaprojektować wyrób z wykorzystaniem technik spajania
IM_2A_U11T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/19-2_K01
potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
IM_2A_K01T2A_K06C-1T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-W-6, T-W-3, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-L-2, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-7, T-L-4, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-10M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/19-2_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/19-2_U011
potrafi zaprojektować wyrób z wykorzystaniem technik spajania
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student wykazuje podstawową orietację w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
4,0student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu
4,5student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu
5,0student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/19-2_K01
potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 2009
  2. Klimpel A., Napawanie i natryskiwanie cieplne, WNT, Warszawa, 2000
  3. Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie Maszyn, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spawanie drutami rdzeniowymi4
T-L-2Spawanie plazmowe i mikroplazmowe4
T-L-3Spawanie laserowe i elektronowe3
T-L-4Nowoczesne metody zgrzewania4
T-L-5Wysokowydajne metody spawania3
T-L-6Spawanie zmechanizowane, zautomatyzowane i zrobotyzowane4
T-L-7Lutowanie próżniowe4
T-L-8Nowoczesne metody badania spoin4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1nowoczesne metody spajania - charakterystyka ogólna3
T-W-2spawanie GMA drutami rdzeniowymi3
T-W-3lutowanie próżniowe i dyfuzyjne4
T-W-4techniki spajania w inżynierii powierzchni5
T-W-5zgrzewanie FSW, ultradźwiekowe, termokompresyjne i ultratermokompresyjne3
T-W-6spawanie laserowe2
T-W-7spawanie elektronowe2
T-W-8spajanie zaawansowanych tworzyw metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów3
T-W-9spajanie nanomateriałów i biomateriałów2
T-W-10klejenie tworzyw zawansowanych3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie raportów z wynikami i analiza wyników15
A-L-3Przygotowanie sie do kowlokwiów cząstkowych i końcowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przgotowanie sie do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/19-2_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowowoczesnymi technologiami spawania i technikami spajania materiałów zaawansowanych
Treści programoweT-W-5zgrzewanie FSW, ultradźwiekowe, termokompresyjne i ultratermokompresyjne
T-L-3Spawanie laserowe i elektronowe
T-L-7Lutowanie próżniowe
T-W-8spajanie zaawansowanych tworzyw metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów
T-L-4Nowoczesne metody zgrzewania
T-W-7spawanie elektronowe
T-L-8Nowoczesne metody badania spoin
T-L-5Wysokowydajne metody spawania
T-L-1Spawanie drutami rdzeniowymi
T-L-2Spawanie plazmowe i mikroplazmowe
T-W-4techniki spajania w inżynierii powierzchni
T-W-1nowoczesne metody spajania - charakterystyka ogólna
T-L-6Spawanie zmechanizowane, zautomatyzowane i zrobotyzowane
T-W-2spawanie GMA drutami rdzeniowymi
T-W-3lutowanie próżniowe i dyfuzyjne
T-W-6spawanie laserowe
T-W-9spajanie nanomateriałów i biomateriałów
T-W-10klejenie tworzyw zawansowanych
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-1Wykład inforamacyjny
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwkwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/19-2_U011potrafi zaprojektować wyrób z wykorzystaniem technik spajania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowowoczesnymi technologiami spawania i technikami spajania materiałów zaawansowanych
Treści programoweT-W-6spawanie laserowe
T-L-3Spawanie laserowe i elektronowe
T-L-7Lutowanie próżniowe
T-L-1Spawanie drutami rdzeniowymi
T-W-4techniki spajania w inżynierii powierzchni
T-W-3lutowanie próżniowe i dyfuzyjne
T-L-5Wysokowydajne metody spawania
T-L-4Nowoczesne metody zgrzewania
T-W-2spawanie GMA drutami rdzeniowymi
T-L-6Spawanie zmechanizowane, zautomatyzowane i zrobotyzowane
T-L-8Nowoczesne metody badania spoin
T-L-2Spawanie plazmowe i mikroplazmowe
T-W-5zgrzewanie FSW, ultradźwiekowe, termokompresyjne i ultratermokompresyjne
T-W-8spajanie zaawansowanych tworzyw metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów
T-W-1nowoczesne metody spajania - charakterystyka ogólna
T-W-7spawanie elektronowe
T-W-9spajanie nanomateriałów i biomateriałów
T-W-10klejenie tworzyw zawansowanych
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykład inforamacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwkwium pod koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student wykazuje podstawową orietację w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
4,0student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu
4,5student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu
5,0student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/19-2_K01potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowowoczesnymi technologiami spawania i technikami spajania materiałów zaawansowanych
Treści programoweT-L-3Spawanie laserowe i elektronowe
T-L-8Nowoczesne metody badania spoin
T-L-1Spawanie drutami rdzeniowymi
T-W-6spawanie laserowe
T-W-3lutowanie próżniowe i dyfuzyjne
T-L-5Wysokowydajne metody spawania
T-W-8spajanie zaawansowanych tworzyw metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów
T-W-1nowoczesne metody spajania - charakterystyka ogólna
T-L-2Spawanie plazmowe i mikroplazmowe
T-L-6Spawanie zmechanizowane, zautomatyzowane i zrobotyzowane
T-W-4techniki spajania w inżynierii powierzchni
T-L-7Lutowanie próżniowe
T-W-7spawanie elektronowe
T-L-4Nowoczesne metody zgrzewania
T-W-5zgrzewanie FSW, ultradźwiekowe, termokompresyjne i ultratermokompresyjne
T-W-2spawanie GMA drutami rdzeniowymi
T-W-9spajanie nanomateriałów i biomateriałów
T-W-10klejenie tworzyw zawansowanych
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-2Film
M-1Wykład inforamacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwkwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków