Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: inżynieria powierzchni

Sylabus przedmiotu Materiały opakowaniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały opakowaniowe
Specjalność biomateriały i materiały opakowaniowe
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie zajęć podstawowych z chemii i fizyki na pierwszym stopniu studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym metody szybkie identyfikacji chemicznej i morfologicznej, definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-22. Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.2
T-L-33. Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.2
T-L-44. Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.2
T-L-55. Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.2
T-L-66. Metody badania wybranych właściwości mechanicznych opakowań (opakowania kartonowe oraz folie z tworzyw sztucznych)2
T-L-77. Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych2
T-L-88. Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe). Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań1. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania). Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (pakowania aseptyczne). Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań w tym materiały biodegradowalne. Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne)30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2udział w zaliczeniu1
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie11
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia i sprawdziany "wejściówki"
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/13_W01
Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
IM_2A_W02T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07
IM_2A_BMP/13_W02
Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
IM_2A_W04T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06
IM_2A_BMP/13_W03
Potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań materiałów opakowaniowych i opakowań
IM_2A_W03T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
IM_2A_U07T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17
IM_2A_BMP/13_U02
Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
IM_2A_U07T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17
IM_2A_BMP/13_U03
Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
IM_2A_U09T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/13_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań
IM_2A_K01, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/13_W01
Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/13_W02
Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/13_W03
Potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań materiałów opakowaniowych i opakowań
2,0
3,0Studen potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań materiałów opakowaniowych i opakowań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
2,0
3,0student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/13_U02
Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
2,0
3,0Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/13_U03
Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
2,0
3,0Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Nierzwicki [et al.]., Opakowania, Gdynia : Wyższa Szkoła Morska, 1997
  2. pod red. Bohdana Czerniawskiego i Jana Michniewicza, Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Joseph F. Hanlon, R. J. Kelsey, H. E. Forcinio, J. F. Hanlon, Robert J. Kelsey, Hallie E. Forcinio, Handbook of Package Engineering, CRC Press, 1998
  2. Oprac. zbiorowe, Cartons, Crates and Corrugated Board: Handbook of Paper and Wood Packaging Technology, DEStech Publications, Inc, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym metody szybkie identyfikacji chemicznej i morfologicznej, definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-22. Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.2
T-L-33. Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.2
T-L-44. Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.2
T-L-55. Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.2
T-L-66. Metody badania wybranych właściwości mechanicznych opakowań (opakowania kartonowe oraz folie z tworzyw sztucznych)2
T-L-77. Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych2
T-L-88. Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych. Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe). Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych. Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań1. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania). Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (pakowania aseptyczne). Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań w tym materiały biodegradowalne. Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne)30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2udział w zaliczeniu1
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie11
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_W01Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_W02Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_W03Potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań materiałów opakowaniowych i opakowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W03Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych i zaawansowanych metod charakteryzowania niezbędną do doboru metod badawczych i interpretacji wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi scharakteryzować podstawowe metody badań materiałów opakowaniowych i opakowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_U02Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_U03Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U09Potrafi zaplanować proces badania wyrobu pod kątem właściwości użytkowych i cyklu życia oraz aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/13_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-1Ocena formująca: zaliczenia i sprawdziany "wejściówki"