Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Tworzywa reaktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tworzywa reaktywne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pilawka <Ryszard.Pilawka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna, Podstawy nauki o materiałach I i II, Tworzywa polimerowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. B. Typami tworzyw reaktywnych. B1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. B2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. B3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. B4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. B5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. B9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. B10. Żywice moczniko-formaldehydowe. C. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
C-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli2
T-L-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów4
T-L-4Otrzymywanie połączeń klejowych4
T-L-5Otrzymywanie laminatów metodą worka próżniowego2
T-L-6Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych2
15
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw reaktywnych6
T-W-2Typy tworzyw reaktywnych20
T-W-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna25
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna50
80

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o nienasyconych żywicach poliestrowych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o żywicach epoksydowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw duroplastycznych
S-5Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C30_W01
Wiedza o tworzywach duroplastycznych
IM_1A_W04, IM_1A_W05, IM_1A_W11T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C30_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
IM_1A_U01, IM_1A_U02, IM_1A_U03, IM_1A_U06, IM_1A_U10, IM_1A_U12, IM_1A_U13, IM_1A_U17, IM_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-6M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C30_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
IM_1A_K01, IM_1A_K02, IM_1A_K04, IM_1A_K05, IM_1A_K06T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-L-6, T-W-2, T-L-5, T-W-3, T-L-2M-1, M-3, M-4S-3, S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C30_W01
Wiedza o tworzywach duroplastycznych
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych, różnicach w ich zastosowaniu
4,0Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, róznicach w ich zastosowaniu oraz budowie chemicznej
4,5Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych
5,0Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych, umie dobrac substancje modyfikujace w celu okreslenia pozadanych własciwosci wyrobu gotowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C30_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób okreslic róznic pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,0Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,5Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace
4,0Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze
4,5Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze, okreslic róznice we własciwosciach wyrobów gotowych
5,0Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, wpływ srodków sieciujacy i warunków sieciowania na własciwosci utwardzonych materiałów. Student potrafi dobrac metody przetwórstwa w zaleznosci od rodzaju tworzywa reaktywnego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C30_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
2,0Student nie umie wykorzystac zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna metod przetwórstwa i nie jest w stanie zwiekszych swoich kwalifikacji
3,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan, jest w zadowalajacy sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan oraz podstawowe procesy chemiczne zachodzace w czasie utwardzania tworzyw reaktywnych, jest w znaczny sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze i umiejetnosci w celu optymalnego zwiekszenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej

Literatura podstawowa

  1. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2000
  2. P. Czub, Zb. Bończa-Tomaszewski, P. Penczek, J. Pielichowski, Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT, Warszawa, 2006
  3. W. Królikowski, Z. Kłosowska-Wołkowicz, P. Penczek, Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszawa, 1986
  4. D. Żukowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1995
  5. J. Pielichowski, A. Pruszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. J. Czapliński, J. Ćwikliński, J. Godzimirski, P. Konar, Klejenie tworzyw konstrukcyjnych, Wydawnictwo komunikacji i łączności, Warszawa, 1987
  2. Czasopisma, Polimery, Przemysł Chemiczny, Inżyneria Materiałowa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli2
T-L-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów4
T-L-4Otrzymywanie połączeń klejowych4
T-L-5Otrzymywanie laminatów metodą worka próżniowego2
T-L-6Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw reaktywnych6
T-W-2Typy tworzyw reaktywnych20
T-W-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna25
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna50
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C30_W01Wiedza o tworzywach duroplastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
IM_1A_W05Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą: 1) Statykę, kinematykę i dynamikę 2) Naprężenia, odkształcenia i przemieszczenia 3) Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy pękania niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych
IM_1A_W11Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów: - metalicznych - ceramicznych - polimerowych - kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. B. Typami tworzyw reaktywnych. B1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. B2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. B3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. B4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. B5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. B9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. B10. Żywice moczniko-formaldehydowe. C. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw reaktywnych
T-W-2Typy tworzyw reaktywnych
T-W-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych.
T-L-5Otrzymywanie laminatów metodą worka próżniowego
T-L-6Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o nienasyconych żywicach poliestrowych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o żywicach epoksydowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych, różnicach w ich zastosowaniu
4,0Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, róznicach w ich zastosowaniu oraz budowie chemicznej
4,5Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych
5,0Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych, umie dobrac substancje modyfikujace w celu okreslenia pozadanych własciwosci wyrobu gotowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C30_U01Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U10Potrafi dobrać warunki/parametry procesu technologicznego materiału i wyrobu
IM_1A_U12Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U17Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji
IM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. B. Typami tworzyw reaktywnych. B1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. B2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. B3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. B4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. B5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. B9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. B10. Żywice moczniko-formaldehydowe. C. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
Treści programoweT-W-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych.
T-W-2Typy tworzyw reaktywnych
T-L-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów
T-L-2Otrzymywanie utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli
T-L-6Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o żywicach epoksydowych
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw duroplastycznych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o nienasyconych żywicach poliestrowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób okreslic róznic pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,0Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,5Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace
4,0Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze
4,5Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze, okreslic róznice we własciwosciach wyrobów gotowych
5,0Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, wpływ srodków sieciujacy i warunków sieciowania na własciwosci utwardzonych materiałów. Student potrafi dobrac metody przetwórstwa w zaleznosci od rodzaju tworzywa reaktywnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C30_K01Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IM_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
IM_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii materiałowej i innych aspektów działalności technologa materiałów, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. B. Typami tworzyw reaktywnych. B1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. B2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. B3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. B4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. B5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. B9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. B10. Żywice moczniko-formaldehydowe. C. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
C-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw reaktywnych
T-L-6Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych
T-W-2Typy tworzyw reaktywnych
T-L-5Otrzymywanie laminatów metodą worka próżniowego
T-W-3Przetwórstwo tworzyw reaktywnych.
T-L-2Otrzymywanie utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-5Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw duroplastycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystac zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna metod przetwórstwa i nie jest w stanie zwiekszych swoich kwalifikacji
3,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan, jest w zadowalajacy sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan oraz podstawowe procesy chemiczne zachodzace w czasie utwardzania tworzyw reaktywnych, jest w znaczny sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze i umiejetnosci w celu optymalnego zwiekszenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej