Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Pompy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,26zaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,37zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,37zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
C-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp w układy
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
laboratoria
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej3
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych3
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej3
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów1
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp1
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji1
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)1
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej1
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej1
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy1
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności1
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie1
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp1
T-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych1
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja1
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne1
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-L-4Przygotowanie się do „wejściówek”5
A-L-5Przygotowanie sprawozdania20
A-L-6Przygotowanie się do zaliczeń10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie lub wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C21_W01
Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp
ENE_1A_W14, ENE_1A_W06, ENE_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1
ENE_1A_C21_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp
ENE_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-4, C-3T-A-1, T-W-13, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-14, T-W-12, T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-W-6M-5, M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2, S-3
ENE_1A_C21_W03
Student zna charakterystyki pomp oraz zna sposoby regulacji wydatku
ENE_1A_W18, ENE_1A_W07, ENE_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-4, C-1, C-3T-W-12, T-L-5, T-W-9, T-L-1, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-14, T-L-2, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-W-6, T-W-10, T-A-1, T-W-8, T-L-3, T-W-3M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C21_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy oraz efektywnie ją eksploatować
ENE_1A_U13, ENE_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U13InzA_U03, InzA_U05C-1, C-3T-W-11, T-L-4, T-L-2, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-L-5, T-W-6, T-W-14, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-12, T-L-3, T-W-13, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-L-1M-1S-1, S-2
ENE_1A_C21_U02
Student potrafi dobrać pompę do założeń projektowych
ENE_1A_U06, ENE_1A_U10T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-3, T-L-4, T-W-14, T-W-2, T-L-2, T-W-12, T-L-3, T-W-4, T-A-1, T-W-10, T-L-5, T-W-1, T-W-7, T-L-1, T-W-13, T-W-8M-3, M-2, M-1, M-5, M-4S-2
ENE_1A_C21_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki pompy
ENE_1A_U14, ENE_1A_U01, ENE_1A_U03T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-2, C-4T-L-1, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-W-8, T-A-1, T-W-5, T-W-12, T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-13, T-L-3, T-L-2, T-W-14, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-11M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C21_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie instalacji pompowych
ENE_1A_K01T1A_K01C-1T-W-14M-1S-1
ENE_1A_C21_K02
Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp
ENE_1A_K05T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-14M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C21_W01
Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić podstawowe elementy konstrukcyje pomp i zna zasadę działania pompy
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C21_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C21_W03
Student zna charakterystyki pomp oraz zna sposoby regulacji wydatku
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki pomp i potrafi wymienić sposoby regulacji wydajności pomp.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C21_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy oraz efektywnie ją eksploatować
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady danej pompy
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C21_U02
Student potrafi dobrać pompę do założeń projektowych
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_1A_C21_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki pompy
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystyke pompy na podstawie danych pomiarowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C21_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie instalacji pompowych
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_1A_C21_K02
Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1975
  2. Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe, Envirotech, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz. II Pompy i wentylatory. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1978
  2. Czasopisma techniczno-naukowe, Pompy Pompownie, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator., 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej3
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych3
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej3
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów1
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp1
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji1
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)1
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej1
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej1
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy1
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności1
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie1
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp1
T-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych1
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja1
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne1
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-L-4Przygotowanie się do „wejściówek”5
A-L-5Przygotowanie sprawozdania20
A-L-6Przygotowanie się do zaliczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_W01Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W14Zna podstawowe prawa mechaniki płynów w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
ENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W17Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń energetyki konwencjonalnej (kotły parowe, turbiny parowe i gazowe, sprężarki i wentylatory, pompy, rurociągi, urządzenia pomocnicze itd.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
Treści programoweT-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie lub wyjaśnianie
M-2Opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić podstawowe elementy konstrukcyje pomp i zna zasadę działania pompy
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_W02Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Objaśnianie lub wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_W03Student zna charakterystyki pomp oraz zna sposoby regulacji wydatku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W18Zna metody doboru podstawowych urządzeń energetyki
ENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
ENE_1A_W17Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń energetyki konwencjonalnej (kotły parowe, turbiny parowe i gazowe, sprężarki i wentylatory, pompy, rurociągi, urządzenia pomocnicze itd.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp w układy
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp
Treści programoweT-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie lub wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki pomp i potrafi wymienić sposoby regulacji wydajności pomp.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_U01Student umie ocenić zalety i wady danej pompy oraz efektywnie ją eksploatować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U20Umie opracować i przedstawić projekt urządzenia, procesu lub systemu energetycznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp
Treści programoweT-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady danej pompy
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_U02Student potrafi dobrać pompę do założeń projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U06Umie dobrać materiał konstrukcyjny i eksploatacyjny oraz techniki połączeń do warunków pracy urządzenia, układu lub systemu energetycznego
ENE_1A_U10Umie dobrać w procesie projektowania urządzenia energetyczne stosowane w przemyśle
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp
Treści programoweT-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej
T-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy
T-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
Metody nauczaniaM-3Objaśnianie lub wyjaśnianie
M-2Opis
M-1Wykład informacyjny
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_U03Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki pompy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U14Umie dobrać przyrządy, aparaturę kontrolno-pomiarową i metodę pomiaru charakterystycznych parametrów pracy urządzania i systemu energetycznego
ENE_1A_U01Umie wykorzystać prawa teoretyczne i metody eksperymentalne w analizie różnych procesów fizycznych i chemicznych
ENE_1A_U03Umie zastosować aparat matematyki statystycznej do oceny dokładności pomiarów i badań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp w układy
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-L-1Badanie charakterystyki muszlowej pompy wirowej
T-W-6Straty w pompie: hydrauliczne, objętościowe i mechaniczne. Bilans pasmowy energii dla pompy wirowej. Charakterystyki rzeczywiste pompy wirnikowej
T-W-7Podział charakterystyk. Charakterystyki przepływu: stateczne i niestateczne. Zakres pracy pompy wirowej. Pole pracy pompy wirowej. Charakterystyki mocy: przeciążalna i nieprzeciążalna. Charakterystyki sprawności. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji. Niestateczna praca pompy
T-L-4Badanie charakterystyki pompy rotacyjnej
T-W-8Charakterystyka muszlowa pompy wirowej. Sygnały regulacyjne (temperatura, ciśnienie, różnica ciśnień i inne). Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-5Wpływ profilowania łopatek wirnika na parametry pracy pompy. Charakterystyki teoretyczne pompy wirowej
T-W-12Pompy wyporowe: budowa, zasada działania, charakterystyki, regulacja wydajności oraz eksploatacja
T-L-5Badanie sposobu regulacji na zużycie energii przez pompę
T-W-4Pompy wirowe. Ogólna budowa pompy wirowej. Zasada działania pompy wirowej. Zasadnicze konstrukcje pomp wirowych. Trójkąty prędkości. Ogólne równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych (równanie Eulera)
T-W-2Instalacje pompowe. Bilans energii dla układu pompowego. Podział pomp
T-W-1Wprowadzenie. Opory hydrauliczne i charakterystyka rurociągu. Łączenie rurociągów w sieci. Charakterystyka zastępcza układu rurociągów
T-W-13Pompy wyporowe: tłokowe, skrzydełkowe, rotacyjne
T-L-3Badanie układu równoległego pomp wirowych
T-L-2Badanie układu szeregowego pomp wirowych
T-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
T-W-10Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-9Sposoby regulacji wydajności pompy wirowej. Regulacja poprzez zmianę prędkości obrotowej wirnika. Regulacja poprzez dławienie. Regulacja poprzez zmianę kąta nachylenia łopatek kierownicy wlotowej. Regulacja poprzez obejście. Regulacja poprzez wymianę wirnika. Regulacja poprzez napowietrzanie
T-W-3Parametry charakteryzujące pracę pomp: wysokości, wydajności, moce, sprawności, prędkość obrotowa lub ilość cykli organu roboczego. Zjawisko kawitacji
T-W-11Budowa i eksploatacja pomp wirowych
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystyke pompy na podstawie danych pomiarowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_K01Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie instalacji pompowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
Treści programoweT-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C21_K02Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp
Treści programoweT-W-14Dobór pomp według katalogów lub programów wspomagających pracę inżyniera
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0