Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy spawalnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy spawalnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikam iłączenia tworzyw konstrukcyjnych z zastosowaniem współczesnych technik spajania
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnego procesu spajania dla zadanego materiału i warunków eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spawanie MMA2
T-L-2Spawanie SAW2
T-L-3Spawanie GTA i GMA3
T-L-4Spawanie PTA2
T-L-5Zgrzewanie i lutowanie2
T-L-6Cięcie2
T-L-7Odkształcenia i pęknięcia spawalnicze2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka metod spajania2
T-W-2Źródła ciepła w procesie spajania ich charakterystyka statyczna i dynamiczna2
T-W-3Fizyka elektrycznego łuku spawalniczego, statyczna charakterystyka łuku, regulacja i samoregulacja łuku2
T-W-4Osłona pola spawania: otulina, topnik, gazy ochronne obojętne i aktywne1
T-W-5Przygotowanie do spawania, rodzaje spoin i złączy, pozycje spawania2
T-W-6Materiałowe i technologiczne aspekty spawania łukowego2
T-W-7Zgrzewanie oprowe, tarciowe FW i FSW oraz ultradźwiękowe2
T-W-8Lutowanie i klejenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie raportów z wynikami badań i analiza wyników15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
45
wykłady
A-W-1Uczestnistwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokium w połowie semstru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C11-2_W07
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury i właściwości materiałów w wyniku spajania
ENE_1A_W07T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C11-2_U06
potrafi dobrać technologię spawania, zgrzewania, lutowania materiałów
ENE_1A_U06T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C11-2_K07
Potrafi myślec i działać w sposób przedsiębiorczy
ENE_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C11-2_W07
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury i właściwości materiałów w wyniku spajania
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C11-2_U06
potrafi dobrać technologię spawania, zgrzewania, lutowania materiałów
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C11-2_K07
Potrafi myślec i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Kraków, 2008
  2. Żebrowski H., Techniki wytwarzania, Oficyna Wydawnicza Politwchniki Warszawskiej, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spawanie MMA2
T-L-2Spawanie SAW2
T-L-3Spawanie GTA i GMA3
T-L-4Spawanie PTA2
T-L-5Zgrzewanie i lutowanie2
T-L-6Cięcie2
T-L-7Odkształcenia i pęknięcia spawalnicze2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka metod spajania2
T-W-2Źródła ciepła w procesie spajania ich charakterystyka statyczna i dynamiczna2
T-W-3Fizyka elektrycznego łuku spawalniczego, statyczna charakterystyka łuku, regulacja i samoregulacja łuku2
T-W-4Osłona pola spawania: otulina, topnik, gazy ochronne obojętne i aktywne1
T-W-5Przygotowanie do spawania, rodzaje spoin i złączy, pozycje spawania2
T-W-6Materiałowe i technologiczne aspekty spawania łukowego2
T-W-7Zgrzewanie oprowe, tarciowe FW i FSW oraz ultradźwiękowe2
T-W-8Lutowanie i klejenie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie raportów z wynikami badań i analiza wyników15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnistwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do kolokwiów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C11-2_W07Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury i właściwości materiałów w wyniku spajania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikam iłączenia tworzyw konstrukcyjnych z zastosowaniem współczesnych technik spajania
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnego procesu spajania dla zadanego materiału i warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie MMA
T-L-2Spawanie SAW
T-L-3Spawanie GTA i GMA
T-L-4Spawanie PTA
T-L-5Zgrzewanie i lutowanie
T-L-6Cięcie
T-L-7Odkształcenia i pęknięcia spawalnicze
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka metod spajania
T-W-2Źródła ciepła w procesie spajania ich charakterystyka statyczna i dynamiczna
T-W-3Fizyka elektrycznego łuku spawalniczego, statyczna charakterystyka łuku, regulacja i samoregulacja łuku
T-W-4Osłona pola spawania: otulina, topnik, gazy ochronne obojętne i aktywne
T-W-5Przygotowanie do spawania, rodzaje spoin i złączy, pozycje spawania
T-W-6Materiałowe i technologiczne aspekty spawania łukowego
T-W-7Zgrzewanie oprowe, tarciowe FW i FSW oraz ultradźwiękowe
T-W-8Lutowanie i klejenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokium w połowie semstru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C11-2_U06potrafi dobrać technologię spawania, zgrzewania, lutowania materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U06Umie dobrać materiał konstrukcyjny i eksploatacyjny oraz techniki połączeń do warunków pracy urządzenia, układu lub systemu energetycznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikam iłączenia tworzyw konstrukcyjnych z zastosowaniem współczesnych technik spajania
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnego procesu spajania dla zadanego materiału i warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie MMA
T-L-2Spawanie SAW
T-L-3Spawanie GTA i GMA
T-L-4Spawanie PTA
T-L-5Zgrzewanie i lutowanie
T-L-6Cięcie
T-L-7Odkształcenia i pęknięcia spawalnicze
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka metod spajania
T-W-2Źródła ciepła w procesie spajania ich charakterystyka statyczna i dynamiczna
T-W-3Fizyka elektrycznego łuku spawalniczego, statyczna charakterystyka łuku, regulacja i samoregulacja łuku
T-W-4Osłona pola spawania: otulina, topnik, gazy ochronne obojętne i aktywne
T-W-5Przygotowanie do spawania, rodzaje spoin i złączy, pozycje spawania
T-W-6Materiałowe i technologiczne aspekty spawania łukowego
T-W-7Zgrzewanie oprowe, tarciowe FW i FSW oraz ultradźwiękowe
T-W-8Lutowanie i klejenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokium w połowie semstru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C11-2_K07Potrafi myślec i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K07Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikam iłączenia tworzyw konstrukcyjnych z zastosowaniem współczesnych technik spajania
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru optymalnego procesu spajania dla zadanego materiału i warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie MMA
T-L-2Spawanie SAW
T-L-3Spawanie GTA i GMA
T-L-4Spawanie PTA
T-L-5Zgrzewanie i lutowanie
T-L-6Cięcie
T-L-7Odkształcenia i pęknięcia spawalnicze
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka metod spajania
T-W-2Źródła ciepła w procesie spajania ich charakterystyka statyczna i dynamiczna
T-W-3Fizyka elektrycznego łuku spawalniczego, statyczna charakterystyka łuku, regulacja i samoregulacja łuku
T-W-4Osłona pola spawania: otulina, topnik, gazy ochronne obojętne i aktywne
T-W-5Przygotowanie do spawania, rodzaje spoin i złączy, pozycje spawania
T-W-6Materiałowe i technologiczne aspekty spawania łukowego
T-W-7Zgrzewanie oprowe, tarciowe FW i FSW oraz ultradźwiękowe
T-W-8Lutowanie i klejenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokium w połowie semstru
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków