Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria finansowa

Sylabus przedmiotu Zastosowanie narzędzi CASE w projekcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie narzędzi CASE w projekcie
Specjalność zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
W-2Współczesne języki programowania
W-3Opanowany kurs "Wymagania w systemach oprogramowania"
W-4Kurs z Testowania oprogramowania
W-5Opanowany kurs z Weryfikacji i walidacji oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z narzedziami modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego
C-2Ukszałtowania umiętności posługiwania się narzędziami CASE w celu projektowania i zarzadząnia całym przedsiewzięciem informatycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z funkcjonalnością typowego narzędzia CASE.2
T-L-2Opracowanie wymagań za pomocą wybranego narzędzia CASE2
T-L-3Technika wykorzystania CASE do modelowania zachowania obiektów2
T-L-4Wykorzystanie narzędzi CASE do opracowania logiki oprogramowania3
T-L-5Praktyczne techiniki generowania kodu i refaktoryzacji projektu2
T-L-6Aspekty praktyczne zarządzania wersjami w CASE.2
T-L-7Wykorzystanie możliwości CASE do zarzadzania projektem2
15
wykłady
T-W-1Wstęp. Pojęcie CASE. Historia rozwoju. Wymagania do współczesnych narzędzi CASE. Narzędzi CASE a cykl życia produkcji oprogramowania. Ogólna charakterystyka składowych narzędzi CASE. Przykłady darmowych oraz komercyjnych narzędzi CASE i ich charakterystyka.2
T-W-2Podstawowa funkcjonalność narzędzi CASE. Interfejs użytkownika CASE. Typy diagramów UML wspierane narzędziami CASE. Przeglądarka CASE. Edytory diagramów UML: wymagań, logiki, architektury oraz wdrożenia. Modeli szablonów projektów. Podłączenie driver-ów, tworzenie i połączenie repozytoriów danych. Praktyczne przykłady tworzenia projektów w wybranym środowisku CASE.2
T-W-3Zarządzanie modelami w środowisku CASE. Sprawdzanie poprawności modeli i projektu. Zorganizowanie zespołowego projektowania oprogramowania. Komunikacja narzędzi CASE z innymi narzędziami. OMG XMI i MOF standardy. XMI import oraz eksport. Zarządzanie wersjami w CASE: CVS, Subversion. Konfigurowanie CASE z wybranym narzędziem zarządzania wersjami. Tworzenie repozytorium. CVS z lokalnym lub zdalnym repozytorium. Praktyczne przykłady omówionych technik.2
T-W-4Śledzenie zmian w modelu projektu. Zarządzanie audytem i audyt modeli w CASE. Historia zmian, audyt efektywności. Pojęcie linii odniesienia. Zarządzanie linią odniesienia. i jej wykorzystanie w CASE. Typowe scenariusze wykorzystania linii odniesienia. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.2
T-W-5Techniki szacowanie projektu i zarządzania zespołem w CASE. Scenariuszy testów i wykonanie testów jednostkowych, systemowych, akceptacyjnych w CASE. Odzwierciadlenie skryptów konserwacji, zmian i defektów. Zarządzanie listą zadań, słownikom, wymaganiami. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.2
T-W-6Inżynieria wstecz. Importowanie kodu. Synchronizacja projektu i kodu. Typowe opcji generowania kodu. Szablony transformacji modelu w kod. Modelowanie danych w CASE. Diagram modelu danych. Pojęcie MDA (Model Driver Architecture ). MDA transformacji. Inżynieria do przodu. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.3
T-W-7Zarządzanie i generowanie raportów: RTF, Word i HTML. Raporty implementacyjne, raporty testowania, słownika. Możliwości odzwierciadlenia śledzenia realizacji systemu w raportach. Techniki rozszerzanie funkcjonalności CASE. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie wzorców projektowych. Pojęcie profilu. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie profili.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
28
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć3
28

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu cyklu życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędzi CASE
S-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i wygenerowanego raportu opracowanego modelu cykla życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędziu CASE
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować funkcjonalność narzędzi CASE niezbędzną do modelowania i zarzadzania całym cyklem życia systemu informatycznego.
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W06, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać lub we właściwy sposób konfigurować narzędzia CASE do potrzeb modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego oraz korzystać z funcjonalności podstawowych typowych narzędzi CASE
ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U18, ZIP_2A_U24, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U05T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19C-2, C-1T-W-6, T-L-5, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-L-6, T-W-3, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować funkcjonalność narzędzi CASE niezbędzną do modelowania i zarzadzania całym cyklem życia systemu informatycznego.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
3,5potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
4,0potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
4,5potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania, generowania raportów oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
5,0potrafi zcharakteryzować współczesne narzedzia CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania, generowania raportów oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać lub we właściwy sposób konfigurować narzędzia CASE do potrzeb modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego oraz korzystać z funcjonalności podstawowych typowych narzędzi CASE
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
3,5Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
4,0Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
4,5Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada umiejętności posługiwania jednym z tych systemamów CASE w zaawansowany sposób
5,0Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE

Literatura podstawowa

  1. Bijay K. Jayaswal, Peter C. Patton, Oprogramowanie godne zaufania. Metodologia, techniki i narzedzia projektowania, Helion, Gliwice, 2008
  2. Kleppe A., MDA Explained: The Model Driven Architecture™: Practice and Promise, Addison Wesley, 2003
  3. Pressman Roger S., Praktyczne podejscie do inzynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  4. Mickey Gousset, Brian Keller, Ajoy Krishnamoorthy, Martin Woodward, Professional Application Lifecycle Management with Visual Studio 2010, Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana USA, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z funkcjonalnością typowego narzędzia CASE.2
T-L-2Opracowanie wymagań za pomocą wybranego narzędzia CASE2
T-L-3Technika wykorzystania CASE do modelowania zachowania obiektów2
T-L-4Wykorzystanie narzędzi CASE do opracowania logiki oprogramowania3
T-L-5Praktyczne techiniki generowania kodu i refaktoryzacji projektu2
T-L-6Aspekty praktyczne zarządzania wersjami w CASE.2
T-L-7Wykorzystanie możliwości CASE do zarzadzania projektem2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Pojęcie CASE. Historia rozwoju. Wymagania do współczesnych narzędzi CASE. Narzędzi CASE a cykl życia produkcji oprogramowania. Ogólna charakterystyka składowych narzędzi CASE. Przykłady darmowych oraz komercyjnych narzędzi CASE i ich charakterystyka.2
T-W-2Podstawowa funkcjonalność narzędzi CASE. Interfejs użytkownika CASE. Typy diagramów UML wspierane narzędziami CASE. Przeglądarka CASE. Edytory diagramów UML: wymagań, logiki, architektury oraz wdrożenia. Modeli szablonów projektów. Podłączenie driver-ów, tworzenie i połączenie repozytoriów danych. Praktyczne przykłady tworzenia projektów w wybranym środowisku CASE.2
T-W-3Zarządzanie modelami w środowisku CASE. Sprawdzanie poprawności modeli i projektu. Zorganizowanie zespołowego projektowania oprogramowania. Komunikacja narzędzi CASE z innymi narzędziami. OMG XMI i MOF standardy. XMI import oraz eksport. Zarządzanie wersjami w CASE: CVS, Subversion. Konfigurowanie CASE z wybranym narzędziem zarządzania wersjami. Tworzenie repozytorium. CVS z lokalnym lub zdalnym repozytorium. Praktyczne przykłady omówionych technik.2
T-W-4Śledzenie zmian w modelu projektu. Zarządzanie audytem i audyt modeli w CASE. Historia zmian, audyt efektywności. Pojęcie linii odniesienia. Zarządzanie linią odniesienia. i jej wykorzystanie w CASE. Typowe scenariusze wykorzystania linii odniesienia. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.2
T-W-5Techniki szacowanie projektu i zarządzania zespołem w CASE. Scenariuszy testów i wykonanie testów jednostkowych, systemowych, akceptacyjnych w CASE. Odzwierciadlenie skryptów konserwacji, zmian i defektów. Zarządzanie listą zadań, słownikom, wymaganiami. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.2
T-W-6Inżynieria wstecz. Importowanie kodu. Synchronizacja projektu i kodu. Typowe opcji generowania kodu. Szablony transformacji modelu w kod. Modelowanie danych w CASE. Diagram modelu danych. Pojęcie MDA (Model Driver Architecture ). MDA transformacji. Inżynieria do przodu. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.3
T-W-7Zarządzanie i generowanie raportów: RTF, Word i HTML. Raporty implementacyjne, raporty testowania, słownika. Możliwości odzwierciadlenia śledzenia realizacji systemu w raportach. Techniki rozszerzanie funkcjonalności CASE. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie wzorców projektowych. Pojęcie profilu. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie profili.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych11
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć3
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować funkcjonalność narzędzi CASE niezbędzną do modelowania i zarzadzania całym cyklem życia systemu informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z narzedziami modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego
C-2Ukszałtowania umiętności posługiwania się narzędziami CASE w celu projektowania i zarzadząnia całym przedsiewzięciem informatycznym
Treści programoweT-W-5Techniki szacowanie projektu i zarządzania zespołem w CASE. Scenariuszy testów i wykonanie testów jednostkowych, systemowych, akceptacyjnych w CASE. Odzwierciadlenie skryptów konserwacji, zmian i defektów. Zarządzanie listą zadań, słownikom, wymaganiami. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-W-6Inżynieria wstecz. Importowanie kodu. Synchronizacja projektu i kodu. Typowe opcji generowania kodu. Szablony transformacji modelu w kod. Modelowanie danych w CASE. Diagram modelu danych. Pojęcie MDA (Model Driver Architecture ). MDA transformacji. Inżynieria do przodu. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-W-3Zarządzanie modelami w środowisku CASE. Sprawdzanie poprawności modeli i projektu. Zorganizowanie zespołowego projektowania oprogramowania. Komunikacja narzędzi CASE z innymi narzędziami. OMG XMI i MOF standardy. XMI import oraz eksport. Zarządzanie wersjami w CASE: CVS, Subversion. Konfigurowanie CASE z wybranym narzędziem zarządzania wersjami. Tworzenie repozytorium. CVS z lokalnym lub zdalnym repozytorium. Praktyczne przykłady omówionych technik.
T-W-7Zarządzanie i generowanie raportów: RTF, Word i HTML. Raporty implementacyjne, raporty testowania, słownika. Możliwości odzwierciadlenia śledzenia realizacji systemu w raportach. Techniki rozszerzanie funkcjonalności CASE. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie wzorców projektowych. Pojęcie profilu. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie profili.
T-W-4Śledzenie zmian w modelu projektu. Zarządzanie audytem i audyt modeli w CASE. Historia zmian, audyt efektywności. Pojęcie linii odniesienia. Zarządzanie linią odniesienia. i jej wykorzystanie w CASE. Typowe scenariusze wykorzystania linii odniesienia. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-W-1Wstęp. Pojęcie CASE. Historia rozwoju. Wymagania do współczesnych narzędzi CASE. Narzędzi CASE a cykl życia produkcji oprogramowania. Ogólna charakterystyka składowych narzędzi CASE. Przykłady darmowych oraz komercyjnych narzędzi CASE i ich charakterystyka.
T-W-2Podstawowa funkcjonalność narzędzi CASE. Interfejs użytkownika CASE. Typy diagramów UML wspierane narzędziami CASE. Przeglądarka CASE. Edytory diagramów UML: wymagań, logiki, architektury oraz wdrożenia. Modeli szablonów projektów. Podłączenie driver-ów, tworzenie i połączenie repozytoriów danych. Praktyczne przykłady tworzenia projektów w wybranym środowisku CASE.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu cyklu życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędzi CASE
S-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i wygenerowanego raportu opracowanego modelu cykla życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędziu CASE
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
3,5potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
4,0potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
4,5potrafi zcharakteryzować wybrane współczesne narzedzie CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania, generowania raportów oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
5,0potrafi zcharakteryzować współczesne narzedzia CASE w zakresie wykorzystania UML, zarzadzania konfiguracją, śledzenia projektu, testowania, generowania raportów oraz wytłumaczyć ich związek z cyklem zycia produkcji oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/08_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać lub we właściwy sposób konfigurować narzędzia CASE do potrzeb modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego oraz korzystać z funcjonalności podstawowych typowych narzędzi CASE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
ZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukszałtowania umiętności posługiwania się narzędziami CASE w celu projektowania i zarzadząnia całym przedsiewzięciem informatycznym
C-1Zapoznanie studentów z narzedziami modelowania i zarządzania całym cyklem życia systemu informatycznego
Treści programoweT-W-6Inżynieria wstecz. Importowanie kodu. Synchronizacja projektu i kodu. Typowe opcji generowania kodu. Szablony transformacji modelu w kod. Modelowanie danych w CASE. Diagram modelu danych. Pojęcie MDA (Model Driver Architecture ). MDA transformacji. Inżynieria do przodu. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-L-5Praktyczne techiniki generowania kodu i refaktoryzacji projektu
T-L-3Technika wykorzystania CASE do modelowania zachowania obiektów
T-W-4Śledzenie zmian w modelu projektu. Zarządzanie audytem i audyt modeli w CASE. Historia zmian, audyt efektywności. Pojęcie linii odniesienia. Zarządzanie linią odniesienia. i jej wykorzystanie w CASE. Typowe scenariusze wykorzystania linii odniesienia. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-W-5Techniki szacowanie projektu i zarządzania zespołem w CASE. Scenariuszy testów i wykonanie testów jednostkowych, systemowych, akceptacyjnych w CASE. Odzwierciadlenie skryptów konserwacji, zmian i defektów. Zarządzanie listą zadań, słownikom, wymaganiami. Przykłady praktycznego wykorzystania omówionych technik.
T-L-6Aspekty praktyczne zarządzania wersjami w CASE.
T-W-3Zarządzanie modelami w środowisku CASE. Sprawdzanie poprawności modeli i projektu. Zorganizowanie zespołowego projektowania oprogramowania. Komunikacja narzędzi CASE z innymi narzędziami. OMG XMI i MOF standardy. XMI import oraz eksport. Zarządzanie wersjami w CASE: CVS, Subversion. Konfigurowanie CASE z wybranym narzędziem zarządzania wersjami. Tworzenie repozytorium. CVS z lokalnym lub zdalnym repozytorium. Praktyczne przykłady omówionych technik.
T-L-7Wykorzystanie możliwości CASE do zarzadzania projektem
T-L-2Opracowanie wymagań za pomocą wybranego narzędzia CASE
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z funkcjonalnością typowego narzędzia CASE.
T-W-7Zarządzanie i generowanie raportów: RTF, Word i HTML. Raporty implementacyjne, raporty testowania, słownika. Możliwości odzwierciadlenia śledzenia realizacji systemu w raportach. Techniki rozszerzanie funkcjonalności CASE. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie wzorców projektowych. Pojęcie profilu. Tworzenie, importowanie i wykorzystanie profili.
T-L-4Wykorzystanie narzędzi CASE do opracowania logiki oprogramowania
T-W-1Wstęp. Pojęcie CASE. Historia rozwoju. Wymagania do współczesnych narzędzi CASE. Narzędzi CASE a cykl życia produkcji oprogramowania. Ogólna charakterystyka składowych narzędzi CASE. Przykłady darmowych oraz komercyjnych narzędzi CASE i ich charakterystyka.
T-W-2Podstawowa funkcjonalność narzędzi CASE. Interfejs użytkownika CASE. Typy diagramów UML wspierane narzędziami CASE. Przeglądarka CASE. Edytory diagramów UML: wymagań, logiki, architektury oraz wdrożenia. Modeli szablonów projektów. Podłączenie driver-ów, tworzenie i połączenie repozytoriów danych. Praktyczne przykłady tworzenia projektów w wybranym środowisku CASE.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i wygenerowanego raportu opracowanego modelu cykla życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędziu CASE
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu cyklu życia wybranego przedsiewsięcia informatycznego w wybranym narzędzi CASE
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
3,5Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania postawowymi etapami cyklu życia projektu informatycznego oraz posiada podstawowe umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
4,0Umie konfigurować wybrane narzędzie CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE
4,5Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada umiejętności posługiwania jednym z tych systemamów CASE w zaawansowany sposób
5,0Umie konfigurować kilka narzędzi CASE do potrzeb modelowania i zarzadzania całym cyklem życia projektu informatycznego oraz posiada zaawansowane umiejętności posługiwania tymi systemami CASE