Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie mobilne - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie mobilne - Przedmiot obieralny III
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o systemach komputerowych, rodzajach urządzeń sieciowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technologiami bezprzewodowymi.
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych2
T-L-3Konfiguracja sieci bezprzewodowej2
T-L-4Badanie przepustowości sieci WLAN4
T-L-5Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych2
T-L-6Konfiguracja urządzeń przenośnych typu smartphone.2
T-L-7Wykorzystanie sysytemu GPS2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.2
T-W-2Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.4
T-W-3Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, zasady wyznaczenia pozycji, urządzenia do określania pozycji.2
T-W-4Sieci bezprzewodowe – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.2
T-W-5Sieci WPAN, technologie, sposoby wykorzystania.3
T-W-6Technologia RFID2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z laboratoriów10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykadach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/3/7_W01
Potrafi wybrać odpowiednią technologię bezprzewodową w zależności od zapotrzebowania.
ZIP_1A_W16T1A_W05C-3, C-2, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/3/7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci WLAN oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04C-1, C-2, C-3T-L-4, T-W-4, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-W-5, T-L-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/3/7_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
ZIP_1A_K01T1A_K01T-W-2, T-W-4, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-W-5, T-L-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/3/7_W01
Potrafi wybrać odpowiednią technologię bezprzewodową w zależności od zapotrzebowania.
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0Ma podstawową wiedzę na temat różnych technologii bezprzewodowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać zastosowania poszczególnych technologii bezprzewodowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi wymienić zalety i wady zastosowania poszczególnych częstotliwości radiowych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi określić metody dostępu do kanałów radiowych
5,0to co na ocenę dobrą plus oraz potrafi określić zapotrzebowanie na energię poszczególnych technologii bezprzewodowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/3/7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci WLAN oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
4,0Student posiada umiejętność konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
4,5Student posiada umiejętność konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma wiedze na temat zabezpieczeń i wdrażania ich na danym urządzeniu.
5,0Student świadomie dobiera odpowiednie zabezpieczenia do danego urządzenia mobilnego i sieci WLAN, potrafi także skonfigurować dane urządzenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/3/7_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiędzy nowym rozwiązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.

Literatura podstawowa

  1. J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004
  2. P. Roshan, J. Leary, Bezprzewodowe sieci LAN 802.11, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. J. Kołakowski, J. Cichocki, System telefonii komórkowej trzeciej generacji, WKŁ, 2003
  4. K. Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKŁ, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Sayed Hashimi, Satya Komatineni, Dave MacLean, Android 2. Tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych2
T-L-3Konfiguracja sieci bezprzewodowej2
T-L-4Badanie przepustowości sieci WLAN4
T-L-5Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych2
T-L-6Konfiguracja urządzeń przenośnych typu smartphone.2
T-L-7Wykorzystanie sysytemu GPS2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.2
T-W-2Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.4
T-W-3Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, zasady wyznaczenia pozycji, urządzenia do określania pozycji.2
T-W-4Sieci bezprzewodowe – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.2
T-W-5Sieci WPAN, technologie, sposoby wykorzystania.3
T-W-6Technologia RFID2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z laboratoriów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykadach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/3/7_W01Potrafi wybrać odpowiednią technologię bezprzewodową w zależności od zapotrzebowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-1Zapoznanie z technologiami bezprzewodowymi.
Treści programoweT-L-4Badanie przepustowości sieci WLAN
T-L-2Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych
T-L-7Wykorzystanie sysytemu GPS
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.
T-W-3Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, zasady wyznaczenia pozycji, urządzenia do określania pozycji.
T-W-2Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.
T-L-6Konfiguracja urządzeń przenośnych typu smartphone.
T-L-3Konfiguracja sieci bezprzewodowej
T-L-5Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych
T-W-4Sieci bezprzewodowe – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.
T-W-6Technologia RFID
T-W-5Sieci WPAN, technologie, sposoby wykorzystania.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0Ma podstawową wiedzę na temat różnych technologii bezprzewodowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać zastosowania poszczególnych technologii bezprzewodowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi wymienić zalety i wady zastosowania poszczególnych częstotliwości radiowych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi określić metody dostępu do kanałów radiowych
5,0to co na ocenę dobrą plus oraz potrafi określić zapotrzebowanie na energię poszczególnych technologii bezprzewodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/3/7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci WLAN oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologiami bezprzewodowymi.
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.
Treści programoweT-L-4Badanie przepustowości sieci WLAN
T-W-4Sieci bezprzewodowe – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.
T-L-3Konfiguracja sieci bezprzewodowej
T-L-5Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych
T-W-2Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.
T-W-5Sieci WPAN, technologie, sposoby wykorzystania.
T-L-2Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych
3,5Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
4,0Student posiada umiejętność konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
4,5Student posiada umiejętność konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma wiedze na temat zabezpieczeń i wdrażania ich na danym urządzeniu.
5,0Student świadomie dobiera odpowiednie zabezpieczenia do danego urządzenia mobilnego i sieci WLAN, potrafi także skonfigurować dane urządzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/3/7_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów mobilnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Treści programoweT-W-2Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.
T-W-4Sieci bezprzewodowe – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.
T-L-5Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych
T-L-7Wykorzystanie sysytemu GPS
T-L-4Badanie przepustowości sieci WLAN
T-W-6Technologia RFID
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.
T-W-3Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, zasady wyznaczenia pozycji, urządzenia do określania pozycji.
T-L-1Zajęcia organizacyjne
T-L-6Konfiguracja urządzeń przenośnych typu smartphone.
T-L-2Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych
T-W-5Sieci WPAN, technologie, sposoby wykorzystania.
T-L-3Konfiguracja sieci bezprzewodowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiędzy nowym rozwiązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.