Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,70,28zaliczenie
laboratoriaL6 30 1,00,36zaliczenie
projektyP6 15 1,30,36zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy inżynierii systemów informacyjnych.
W-2Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem różnych klas systemów informatycznych wspomagających kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
C-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania zautomatyzowanych systemów wspomagania decyzji w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji wybranych wariantów decyzyjnych (obiektów).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym.3
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym.4
T-L-3Projekt struktur informacyjnych (diagram E-R oraz jego akomodacja do wybranego systemu baz danych).6
T-L-4Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych.4
T-L-5Główne algorytmy systemu (schematy blokowe lub pseudokod).4
T-L-6Projekt interfejsu graficznego (menu, formularze, raporty).4
T-L-7Opis współdziałania użytkownika z systemem.3
T-L-8Kolokwium.2
30
projekty
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych.15
15
wykłady
T-W-1Rola technologii informacyjnych w zarządzaniu.2
T-W-2Generacje informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-3Technologie internetowe w zarządzaniu (intranet, ekstranet i portale korporacyjne).2
T-W-4Funkcjonalność informatycznych systemów klasy CRM (ang. Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami).2
T-W-5Funkcjonalność informatycznych systemów klasy SCM (ang. Supply Chain Management – zarządzanie łańcuchem dostaw).2
T-W-6Automatyzacja procesów decyzyjnych (informatyczna platforma integracji metod wspomagania decyzji).2
T-W-7Systemy klasy BAM (ang. Business Activity Monitoring). Integracja danych korporacyjnych (systemy klasy Real-time Business Intelligence).2
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium (praca własna studenta).1
31
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Realizacja projektu (praca własna studentów; ukończenie poszczególnych etapów inżnierii rozpoczętych na zajęch projektowych).22
A-P-3Zaliczenie projektu (konsultacje)1
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta).4
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta,powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/3_W01
Student potrafi scharakteryzować rozwiązania (systemy) informatyczne stosowane w zarządzaniu w aspekcie integracji: systemowej, aplikacji i biznesowej.
ZIP_1A_W14T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-3
ZIP_1A_O4/3_W02
Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych (np.: intranet, ekstranet, portale korporacyjne Business Intelligence, Business Activity Monitoring, Real-time Business Intelligence).
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/3_U01
Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-1, T-P-1M-2S-2, S-1, S-4
ZIP_1A_O4/3_U03
Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) informatycznego systemu wspomagania decyzji.
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U12T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U09InzA_U02C-2T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-P-1, T-L-2, T-L-8, T-L-4, T-L-6M-2S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/3_K01
Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-P-1, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-8M-2S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/3_W01
Student potrafi scharakteryzować rozwiązania (systemy) informatyczne stosowane w zarządzaniu w aspekcie integracji: systemowej, aplikacji i biznesowej.
2,0student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
ZIP_1A_O4/3_W02
Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych (np.: intranet, ekstranet, portale korporacyjne Business Intelligence, Business Activity Monitoring, Real-time Business Intelligence).
2,0student nie posiada wiedzy na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i opisać podsystemów tej koncepcji;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniejsze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie oraz scharakteryzować ważniejsze funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniesze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować ważniejsze funkcje oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić wszystkie składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować każdą funkcję oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/3_U01
Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej metody) i sformułować na tej podstawie założeń projektowych systemu informatycznego;
3,0student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i na tej podstawie, wstępnie sformułować główne założenia projektowe systemu informatycznego;
3,5student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,5student potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie również samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
ZIP_1A_O4/3_U03
Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) informatycznego systemu wspomagania decyzji.
2,0student nie potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, sporządzić specyfikacji funkcjonalnej (projektu) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
3,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy pomocy nauczyciela sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
3,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
4,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
4,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia oraz sprosta, z pomocą nauczyciela, budowie wersji prototypowej;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/3_K01
Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnej lub zespołowej pracy nad projektem systemu informatycznego w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz przy pomocy nauczyciela wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; ponadto uczestnicząc w budowie prototypu potwierdza fakt uzyskania świadomości związanej z koniecznością podnoszenia kompetencji z tego zakresu;

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, TOM 1 i TOM 2, PWN, Warszawa, 2008
  2. Adamczewski P., Stefanowski J. (red.), Nowoczesne systemy informatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, 2006
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
  4. Małachowski A. (red.), Internet w zarządzaniu przedsiębiorstwem, AE, Wrocław, 2002
  5. Radosiński E., Systemy informatyczne w dynamicznej analizie decyzyjnej, PWN, Warszawa – Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Migut G., Analiza danych i data mining w CRM, Copyright © StatSoft Polska, 2004
  2. Zając M., Zając P., Zarządzanie łańcuchem dostaw z wykorzystaniem modelu SCOR, Czasopismo "Logistyka", 2004, 3
  3. Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2000
  4. Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym.3
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym.4
T-L-3Projekt struktur informacyjnych (diagram E-R oraz jego akomodacja do wybranego systemu baz danych).6
T-L-4Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych.4
T-L-5Główne algorytmy systemu (schematy blokowe lub pseudokod).4
T-L-6Projekt interfejsu graficznego (menu, formularze, raporty).4
T-L-7Opis współdziałania użytkownika z systemem.3
T-L-8Kolokwium.2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola technologii informacyjnych w zarządzaniu.2
T-W-2Generacje informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-3Technologie internetowe w zarządzaniu (intranet, ekstranet i portale korporacyjne).2
T-W-4Funkcjonalność informatycznych systemów klasy CRM (ang. Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami).2
T-W-5Funkcjonalność informatycznych systemów klasy SCM (ang. Supply Chain Management – zarządzanie łańcuchem dostaw).2
T-W-6Automatyzacja procesów decyzyjnych (informatyczna platforma integracji metod wspomagania decyzji).2
T-W-7Systemy klasy BAM (ang. Business Activity Monitoring). Integracja danych korporacyjnych (systemy klasy Real-time Business Intelligence).2
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium (praca własna studenta).1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Realizacja projektu (praca własna studentów; ukończenie poszczególnych etapów inżnierii rozpoczętych na zajęch projektowych).22
A-P-3Zaliczenie projektu (konsultacje)1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta).4
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta,powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/3_W01Student potrafi scharakteryzować rozwiązania (systemy) informatyczne stosowane w zarządzaniu w aspekcie integracji: systemowej, aplikacji i biznesowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem różnych klas systemów informatycznych wspomagających kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-1Rola technologii informacyjnych w zarządzaniu.
T-W-2Generacje informatycznych systemów zarządzania.
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-W-4Funkcjonalność informatycznych systemów klasy CRM (ang. Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami).
T-W-7Systemy klasy BAM (ang. Business Activity Monitoring). Integracja danych korporacyjnych (systemy klasy Real-time Business Intelligence).
T-W-5Funkcjonalność informatycznych systemów klasy SCM (ang. Supply Chain Management – zarządzanie łańcuchem dostaw).
T-W-6Automatyzacja procesów decyzyjnych (informatyczna platforma integracji metod wspomagania decyzji).
T-W-3Technologie internetowe w zarządzaniu (intranet, ekstranet i portale korporacyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/3_W02Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych (np.: intranet, ekstranet, portale korporacyjne Business Intelligence, Business Activity Monitoring, Real-time Business Intelligence).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem różnych klas systemów informatycznych wspomagających kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Treści programoweT-W-6Automatyzacja procesów decyzyjnych (informatyczna platforma integracji metod wspomagania decyzji).
T-W-2Generacje informatycznych systemów zarządzania.
T-W-1Rola technologii informacyjnych w zarządzaniu.
T-W-3Technologie internetowe w zarządzaniu (intranet, ekstranet i portale korporacyjne).
T-W-5Funkcjonalność informatycznych systemów klasy SCM (ang. Supply Chain Management – zarządzanie łańcuchem dostaw).
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-W-7Systemy klasy BAM (ang. Business Activity Monitoring). Integracja danych korporacyjnych (systemy klasy Real-time Business Intelligence).
T-W-4Funkcjonalność informatycznych systemów klasy CRM (ang. Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i opisać podsystemów tej koncepcji;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniejsze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie oraz scharakteryzować ważniejsze funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniesze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować ważniejsze funkcje oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić wszystkie składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować każdą funkcję oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/3_U01Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania zautomatyzowanych systemów wspomagania decyzji w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji wybranych wariantów decyzyjnych (obiektów).
Treści programoweT-L-4Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych.
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym.
T-L-8Kolokwium.
T-L-1Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym.
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej metody) i sformułować na tej podstawie założeń projektowych systemu informatycznego;
3,0student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i na tej podstawie, wstępnie sformułować główne założenia projektowe systemu informatycznego;
3,5student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,5student potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie również samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/3_U03Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) informatycznego systemu wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania zautomatyzowanych systemów wspomagania decyzji w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji wybranych wariantów decyzyjnych (obiektów).
Treści programoweT-L-5Główne algorytmy systemu (schematy blokowe lub pseudokod).
T-L-7Opis współdziałania użytkownika z systemem.
T-L-1Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym.
T-L-3Projekt struktur informacyjnych (diagram E-R oraz jego akomodacja do wybranego systemu baz danych).
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych.
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym.
T-L-8Kolokwium.
T-L-4Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych.
T-L-6Projekt interfejsu graficznego (menu, formularze, raporty).
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, sporządzić specyfikacji funkcjonalnej (projektu) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
3,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy pomocy nauczyciela sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
3,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
4,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji;
4,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia oraz sprosta, z pomocą nauczyciela, budowie wersji prototypowej;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/3_K01Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania zautomatyzowanych systemów wspomagania decyzji w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji wybranych wariantów decyzyjnych (obiektów).
Treści programoweT-L-5Główne algorytmy systemu (schematy blokowe lub pseudokod).
T-L-4Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych.
T-L-7Opis współdziałania użytkownika z systemem.
T-L-6Projekt interfejsu graficznego (menu, formularze, raporty).
T-P-1Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych.
T-L-3Projekt struktur informacyjnych (diagram E-R oraz jego akomodacja do wybranego systemu baz danych).
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym.
T-L-1Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym.
T-L-8Kolokwium.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnej lub zespołowej pracy nad projektem systemu informatycznego w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz przy pomocy nauczyciela wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; ponadto uczestnicząc w budowie prototypu potwierdza fakt uzyskania świadomości związanej z koniecznością podnoszenia kompetencji z tego zakresu;