Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,90,56zaliczenie
projektyP6 30 2,10,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada więdzę z podstaw programowania
W-2Student posiada więdzę z programowania obiektowego
W-3Ukończony kurs Wstęp do algorytmizacji
W-4Ukończony kurs ze struktur danych i złożoności obliczeniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności projektu.4
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.4
T-P-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.4
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.4
T-P-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.6
T-P-6Implementacja projektu. Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.6
T-P-7Prezentacja wyników projektu.2
30
wykłady
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.2
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.3
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.3
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.3
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.3
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.4
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.4
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.4
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie dokumentacji projektowej30
A-P-3Udział w konsultacjach2
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-5Udział w zaliczeniu3
58

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/02_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZIP_1A_O1/02_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-3, T-P-5, T-P-2, T-P-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZIP_1A_O1/02_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-9, T-P-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZIP_1A_O1/02_W04
Wiedza z podstaw zarzadzania projektami systemów informatycznych.
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-P-2, T-P-1M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/02_U01
Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U28, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U29T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-P-5, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-P-4, T-P-2, T-P-7, T-P-3, T-P-1, T-P-6, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/02_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objasnic wpływ procesów wytwórczych na przedsiewziecie informatyczne
ZIP_1A_O1/02_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objasnic artchitekture dokumentu standardu UML
ZIP_1A_O1/02_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objasnic cały proces testowania
ZIP_1A_O1/02_W04
Wiedza z podstaw zarzadzania projektami systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objasnic metryki wytwarzania oprogramowania dotyczace wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/02_U01
Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosowac wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
3,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
4,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe i narzedzia do przedmiotu testowania.
4,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem.
5,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywac procesy wywórcze do konkretnego przedsiewziecia informatycznego

Literatura podstawowa

  1. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
  2. Pressman Roger S., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  3. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003
  4. Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami, WNT, Warszawa, 2003
  5. Booch, G., UML : przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2002
  6. Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
  7. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, Gliwice, 2010
  8. Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Martin Fowler, Kent Beck, John Brant, William Opdyke, Don Roberts, Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, Gliwice, 2011
  2. Steve McConnell, Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów., Helion, Gliwice, 2010, 2
  3. Bijay K. Jayaswal, Peter C. Patton, Oprogramowanie godne zaufania. Metodologia, techniki i narzędzia projektowania, Helion, Gliwice, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności projektu.4
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.4
T-P-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.4
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.4
T-P-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.6
T-P-6Implementacja projektu. Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.6
T-P-7Prezentacja wyników projektu.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.2
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.3
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.3
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.3
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.3
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.4
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.4
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.4
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Przygotowanie dokumentacji projektowej30
A-P-3Udział w konsultacjach2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-5Udział w zaliczeniu3
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/02_W01Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
T-P-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności projektu.
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objasnic wpływ procesów wytwórczych na przedsiewziecie informatyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/02_W02Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.
T-W-7Projektowania architektury systemu. Dzielenie na podsystemy. Modularność. Modelowanie architektury w języku UML. Funkcjonalny widok architektury. Wzorce architektoniczne. Technika odwzorowania przypadków użycia na architekturę.
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.
T-P-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.
T-P-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objasnic artchitekture dokumentu standardu UML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/02_W03Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.
T-P-6Implementacja projektu. Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objasnic cały proces testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/02_W04Wiedza z podstaw zarzadzania projektami systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-P-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności projektu.
Metody nauczaniaM-3Zespołowe zadania projektowe
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ekzamin ustny.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisac wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisac dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objasnic metryki wytwarzania oprogramowania dotyczace wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/02_U01Student powinien umiec rozwiazywac zadania inzynierskie z kazdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIP_1A_U28ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-1Kryzys oprogramowania. Charakterystyczne cechy oprogramowania. Inżynieria oprogramowania a inżynieria systemów. Mity związane z inżynierią oprogramowania. Metody inżynierii oprogramowania. Ad hoc podejście wytwarzania oprogramowania. Pojęcie procesu wytwórczego. Podstawowe etapy procesu wytwórczego. Struktura wysiłków według etapów. Charakterystyka istniejących narzędzi CASE (w tym Open source). Ich wady i zalety. Charakterystyka oprogramowania jakościowego.
T-W-2Modeli procesów wytwórczych. Liniowy. Formalne transformacje. Modeli ewolucyjne: prototypowanie, model spiralny, proces RUP. Struktura modeli wytwórczych oraz ich porównawcza analiza. Treść etapów procesów wytwórczych. Dojrzałość procesu.
T-P-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.
T-W-9Testowanie oprogramowania. Metoda białej skrzynki. Metoda czarnej skrzynki. Spójność modeli i projektów. Testowanie modułów, zgodności. Testowanie według wad. Projektowanie testów na podstawie scenariuszy użycia. Testowanie klas losowe, strefowe. Projektowanie testowanie kooperacji klas. Projektowanie testów na podstawie modeli zachowania i modeli obiektów. Podstawowa technika przy konserwacji: inżynieria odwrotna (na przykładzie wybranego CASE). Round-trip inżynieria.
T-W-34P inżynierii oprogramowania. Udziałowcy. Problemy zespołowe. Komunikacja i koordynacja. Dekompozycja procesu wytwórczego. Zarządzanie ryzykiem. Rodzaje zagrożeń. Składniki ryzyka. Tabela zagrożeń. Szacowanie i ocena ryzyka. Monitorowanie oraz kontrolowanie zagrożeń. Plan zapobiegania zagrożeń.
T-W-4Miary i pomiary w procesie wytwórczym. Miary procesu, produktu, mierzenie oprogramowania. Podstawowe miary: linie kodu, punkty funkcyjne, COCOMO II. Efektywność usuwania defektów. Proces mierzenia oprogramowania. Efektywność usuwania defektów a planowania jakości. Efektywność usuwania defektów a poziom dojrzałości procesu.
T-W-6Inżynieria wymagań. Problem wymagań. Definicja i określenie problemu. Zidentyfikowanie udziałowców systemu. Zidentyfikowanie granicy systemy. Zidentyfikowanie ograniczeń na system. Język UML przy modelowaniu przedsiębiorstwa. Przejście od modeli wymagań do modeli systemów. Cechy produktu i jego atrybuty. Metody wyłowienia wymagań. Ankietowanie. Warsztaty wymagań. Burza mózgów i redukcja pomysłów. Wykonanie rysunkowych szkiców ujęć. Stosowanie przypadków użycia. Odgrywania ról. Stosowanie prototypów. Dokument wizji i jego składniki.
T-P-4Projektowanie architektury komponentowej.
T-P-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-P-7Prezentacja wyników projektu.
T-P-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.
T-P-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności projektu.
T-P-6Implementacja projektu. Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.
T-W-5Czynności zapewnienia jakości. Przeglądy techniczne. Statystyczne zapewnianie jakości. Miary niezawodności i dostępności. Unikanie błędów. Normy jakości. Harmonogramowanie. Dobór zadań. Dekompozycja zadań. Definiowanie sieci zadań. Śledzenie harmonogramów. Plan przedsięwzięcia. Zarządzanie konfiguracją. Elementy bazowe i obiekty konfiguracji. Identyfikowanie obiektów konfiguracji. Kontrolowanie wersji i zmian. Audyt konfiguracji.
T-W-8Pojęcie wzorców projektowych: strukturalne, czynnościowe, kreacyjne. Dokumentowanie wzorców. Architektura wzorców strukturalnych: adapter, dekorator, fasada, kompozyt, most, pełnomocnik, pyłek. Architektura wzorców kreacyjnych: budowniczy, fabryka abstrakcyjna, metoda wytwórcza, prototyp, singleton. Architektura wzorców czynnościowych: interpretator, iterator, łańcuch zobowiązań, mediator, Metoda szablonowa, obserwator, odwiedzający, polecenie. Odwzorowanie ich na kod.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosowac wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
3,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe
4,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe i narzedzia do przedmiotu testowania.
4,5umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem.
5,0umie stosowac dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywac je w kodzie oraz stosowac wzorce projektowe; umie identyfikowac przypadki testowe i wykorzystywac podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywac procesy wywórcze do konkretnego przedsiewziecia informatycznego