Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki i algorytmizacji I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie istudentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zaganienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia. Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie. | 6 |
T-L-2 | Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych. | 6 |
T-L-3 | Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne. | 6 |
T-L-4 | Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych. | 10 |
T-L-5 | Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Budowa mikrokomputera (historia komputerów, podstawowe elementy komputera, procesor, pamięci, magistrala). 2. Akcesoria komputerowe - budowa i zasada działania: mysz komputerowa, klawiatura, drukarka atramentowa, drukarka laserowa, skaner płaski, monitor CRT, monitor LCD, karty muzyczne, płyta CD, CD-R, CDRW, DVD), czytniki optyczne, modele barwne, zapis dźwięku cyfrowego, dźwięk przestrzenny. 3. Podstawy działania komputera - systemy liczbowe, operacje matematyczno-logiczne, kodowanie liczb, teksu, dźwięku i obrazu, budowa programu komputerowego, zasada działania komputera. 4. Algorytmy i programowanie - rodzaje i budowa algorytmów, etapy tworzenia programu, wykonywanie programu, języki programowania, translatory. 5. Systemy operacyjne - definicja, budowa, właściwości najpopularniejszych systemów operacyjnych. 6. Sieci komputerowe - definicja, elementy sieci, typy, topologie, komunikacja bezprzewodowa. 7. Internet – najpopularniejsze usługi: adresy IP i domenowe, e-mail, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroups, Bezpieczeństwo w sieci, FireWall. 8. Inne zastosowania informatyki (sieci neuronowe, inteligentny dom, sztuczne życie, zabawki przyszłości. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium | 60 |
A-L-3 | konsultacje do laboratorium | 2 |
92 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie | 3 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego | 25 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | studia literaturowe związane z tematyką wykładu | 10 |
A-W-6 | Praca w domu przy komputerze | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego. | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16 | T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja. | ZIP_1A_U24 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_K01 Student potrafi wskazać podstawowe cechy różnego rodzaju licencji komputerowych. Zna zasady i rozumie konieczność przestrzegania prawa autorskiego | ZIP_1A_K02 | T1A_K05 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego. | 2,0 | Student nie potrafi omówić podstaw budowy komputera oraz zasad jego działania. Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu informatyki. Student nie potrafi omówić budowy i zasady działania najpopularniejszych akcesoriów komputerowych. Student nie potrafi omówić podstaw tworzenia oprogramowania, oraz działania systemów operacyjnych. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić podstawy budowy i zasady działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student zna podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć najprostsze algorytmy komputerowe. | |
3,5 | Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania typowego komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć typowe algorytmy komputerowe. | |
4,0 | Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć algorytmy komputerowe. Student potrafi w stopniu podstawowym dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem i softwarem. | |
4,5 | Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i opisać etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe. Student potrafi dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem o softwarem. | |
5,0 | Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student opisuje etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe oraz je interpretuje. Student interpretuje oraz asocjuje zdobytą wiedzę, biegle opisuje mechanizmy i działanie hardware'u i software'u. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja. | 2,0 | Student nie potrafi w praktyce wykorzystać umiejętności nabywanych na zajęciach. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi. Student umie opisać zasady realizacji przeliczeń pomiędzy systemami, a także zaprezentować podstawowe algorytmy w postaci schematów blokowych. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się w średnim zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać proste zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami, a także zaprezentować wybrane sekwencyjne algorytmy w postaci schematów blokowych. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się swobodnie wybranymi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych, a także zaprezentować dowolne sekwencyjne i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych. | |
4,5 | Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne i rozgałęzione algorytmy w postaci schematów blokowych. Dla prostych zadań potrafi także zastosować iterację. | |
5,0 | Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne, rozgałęzione i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/3-1_K01 Student potrafi wskazać podstawowe cechy różnego rodzaju licencji komputerowych. Zna zasady i rozumie konieczność przestrzegania prawa autorskiego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie rodzajów licencji komputerowych. Nie rozumie konieczności przestrzegania prawa autorskiego. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. W sposób czynny stara się propagować konieczność respektowania zasad prawa autorskiego i licencji komputerowych wśród rówieśników i znajomych. |
Literatura podstawowa
- Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, 2005
- Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, UMCS, 2007
- Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
- Wołek S., Wstęp do informatyki, OWPRZ, Rzeszów, 2000
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012