Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki i algorytmizacji I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie istudentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zaganienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia. Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.6
T-L-2Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.6
T-L-3Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.6
T-L-4Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.10
T-L-5Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe2
30
wykłady
T-W-11. Budowa mikrokomputera (historia komputerów, podstawowe elementy komputera, procesor, pamięci, magistrala). 2. Akcesoria komputerowe - budowa i zasada działania: mysz komputerowa, klawiatura, drukarka atramentowa, drukarka laserowa, skaner płaski, monitor CRT, monitor LCD, karty muzyczne, płyta CD, CD-R, CDRW, DVD), czytniki optyczne, modele barwne, zapis dźwięku cyfrowego, dźwięk przestrzenny. 3. Podstawy działania komputera - systemy liczbowe, operacje matematyczno-logiczne, kodowanie liczb, teksu, dźwięku i obrazu, budowa programu komputerowego, zasada działania komputera. 4. Algorytmy i programowanie - rodzaje i budowa algorytmów, etapy tworzenia programu, wykonywanie programu, języki programowania, translatory. 5. Systemy operacyjne - definicja, budowa, właściwości najpopularniejszych systemów operacyjnych. 6. Sieci komputerowe - definicja, elementy sieci, typy, topologie, komunikacja bezprzewodowa. 7. Internet – najpopularniejsze usługi: adresy IP i domenowe, e-mail, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroups, Bezpieczeństwo w sieci, FireWall. 8. Inne zastosowania informatyki (sieci neuronowe, inteligentny dom, sztuczne życie, zabawki przyszłości.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium60
A-L-3konsultacje do laboratorium2
92
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie3
A-W-3Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego25
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5studia literaturowe związane z tematyką wykładu10
A-W-6Praca w domu przy komputerze5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/3-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/3-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
ZIP_1A_U24T1A_U07, T1A_U16InzA_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/3-1_K01
Student potrafi wskazać podstawowe cechy różnego rodzaju licencji komputerowych. Zna zasady i rozumie konieczność przestrzegania prawa autorskiego
ZIP_1A_K02T1A_K05

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/3-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
2,0Student nie potrafi omówić podstaw budowy komputera oraz zasad jego działania. Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu informatyki. Student nie potrafi omówić budowy i zasady działania najpopularniejszych akcesoriów komputerowych. Student nie potrafi omówić podstaw tworzenia oprogramowania, oraz działania systemów operacyjnych.
3,0Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić podstawy budowy i zasady działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student zna podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć najprostsze algorytmy komputerowe.
3,5Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania typowego komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć typowe algorytmy komputerowe.
4,0Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć algorytmy komputerowe. Student potrafi w stopniu podstawowym dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem i softwarem.
4,5Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i opisać etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe. Student potrafi dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem o softwarem.
5,0Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student opisuje etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe oraz je interpretuje. Student interpretuje oraz asocjuje zdobytą wiedzę, biegle opisuje mechanizmy i działanie hardware'u i software'u.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/3-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
2,0Student nie potrafi w praktyce wykorzystać umiejętności nabywanych na zajęciach.
3,0Student potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi. Student umie opisać zasady realizacji przeliczeń pomiędzy systemami, a także zaprezentować podstawowe algorytmy w postaci schematów blokowych.
3,5Student potrafi posługiwać się w średnim zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać proste zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami, a także zaprezentować wybrane sekwencyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.
4,0Student potrafi posługiwać się swobodnie wybranymi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych, a także zaprezentować dowolne sekwencyjne i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.
4,5Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne i rozgałęzione algorytmy w postaci schematów blokowych. Dla prostych zadań potrafi także zastosować iterację.
5,0Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne, rozgałęzione i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/3-1_K01
Student potrafi wskazać podstawowe cechy różnego rodzaju licencji komputerowych. Zna zasady i rozumie konieczność przestrzegania prawa autorskiego
2,0Student nie zna i nie rozumie rodzajów licencji komputerowych. Nie rozumie konieczności przestrzegania prawa autorskiego.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
4,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
4,5Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
5,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. W sposób czynny stara się propagować konieczność respektowania zasad prawa autorskiego i licencji komputerowych wśród rówieśników i znajomych.

Literatura podstawowa

  1. Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  2. Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, 2005
  3. Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, UMCS, 2007
  4. Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
  5. Wołek S., Wstęp do informatyki, OWPRZ, Rzeszów, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia. Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie.6
T-L-2Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych.6
T-L-3Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne.6
T-L-4Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych.10
T-L-5Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Budowa mikrokomputera (historia komputerów, podstawowe elementy komputera, procesor, pamięci, magistrala). 2. Akcesoria komputerowe - budowa i zasada działania: mysz komputerowa, klawiatura, drukarka atramentowa, drukarka laserowa, skaner płaski, monitor CRT, monitor LCD, karty muzyczne, płyta CD, CD-R, CDRW, DVD), czytniki optyczne, modele barwne, zapis dźwięku cyfrowego, dźwięk przestrzenny. 3. Podstawy działania komputera - systemy liczbowe, operacje matematyczno-logiczne, kodowanie liczb, teksu, dźwięku i obrazu, budowa programu komputerowego, zasada działania komputera. 4. Algorytmy i programowanie - rodzaje i budowa algorytmów, etapy tworzenia programu, wykonywanie programu, języki programowania, translatory. 5. Systemy operacyjne - definicja, budowa, właściwości najpopularniejszych systemów operacyjnych. 6. Sieci komputerowe - definicja, elementy sieci, typy, topologie, komunikacja bezprzewodowa. 7. Internet – najpopularniejsze usługi: adresy IP i domenowe, e-mail, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroups, Bezpieczeństwo w sieci, FireWall. 8. Inne zastosowania informatyki (sieci neuronowe, inteligentny dom, sztuczne życie, zabawki przyszłości.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium60
A-L-3konsultacje do laboratorium2
92
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie3
A-W-3Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego25
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5studia literaturowe związane z tematyką wykładu10
A-W-6Praca w domu przy komputerze5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/3-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie istudentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zaganienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych.
Treści programoweT-W-11. Budowa mikrokomputera (historia komputerów, podstawowe elementy komputera, procesor, pamięci, magistrala). 2. Akcesoria komputerowe - budowa i zasada działania: mysz komputerowa, klawiatura, drukarka atramentowa, drukarka laserowa, skaner płaski, monitor CRT, monitor LCD, karty muzyczne, płyta CD, CD-R, CDRW, DVD), czytniki optyczne, modele barwne, zapis dźwięku cyfrowego, dźwięk przestrzenny. 3. Podstawy działania komputera - systemy liczbowe, operacje matematyczno-logiczne, kodowanie liczb, teksu, dźwięku i obrazu, budowa programu komputerowego, zasada działania komputera. 4. Algorytmy i programowanie - rodzaje i budowa algorytmów, etapy tworzenia programu, wykonywanie programu, języki programowania, translatory. 5. Systemy operacyjne - definicja, budowa, właściwości najpopularniejszych systemów operacyjnych. 6. Sieci komputerowe - definicja, elementy sieci, typy, topologie, komunikacja bezprzewodowa. 7. Internet – najpopularniejsze usługi: adresy IP i domenowe, e-mail, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroups, Bezpieczeństwo w sieci, FireWall. 8. Inne zastosowania informatyki (sieci neuronowe, inteligentny dom, sztuczne życie, zabawki przyszłości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić podstaw budowy komputera oraz zasad jego działania. Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu informatyki. Student nie potrafi omówić budowy i zasady działania najpopularniejszych akcesoriów komputerowych. Student nie potrafi omówić podstaw tworzenia oprogramowania, oraz działania systemów operacyjnych.
3,0Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić podstawy budowy i zasady działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student zna podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć najprostsze algorytmy komputerowe.
3,5Student zna podstawowe definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania typowego komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć typowe algorytmy komputerowe.
4,0Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i omówić podstawowe kroki tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć algorytmy komputerowe. Student potrafi w stopniu podstawowym dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem i softwarem.
4,5Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student potrafi wymienić i opisać etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe. Student potrafi dokonywać asocjacji zdobytej wiedzy dzięki czemu opisuje zjawiska i mechanizmy związane hardwarem o softwarem.
5,0Student zna definicje z zakresu informatyki. Student potrafi omówić budowę i zasadę działania komputera oraz wybranych podzespółów komputerowych. Student opisuje etapy tworzenia programów komputerowych. Student potrafi tworzyć zaawansowane algorytmy komputerowe oraz je interpretuje. Student interpretuje oraz asocjuje zdobytą wiedzę, biegle opisuje mechanizmy i działanie hardware'u i software'u.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/3-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w praktyce wykorzystać umiejętności nabywanych na zajęciach.
3,0Student potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi. Student umie opisać zasady realizacji przeliczeń pomiędzy systemami, a także zaprezentować podstawowe algorytmy w postaci schematów blokowych.
3,5Student potrafi posługiwać się w średnim zakresie zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać proste zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami, a także zaprezentować wybrane sekwencyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.
4,0Student potrafi posługiwać się swobodnie wybranymi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych, a także zaprezentować dowolne sekwencyjne i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.
4,5Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne i rozgałęzione algorytmy w postaci schematów blokowych. Dla prostych zadań potrafi także zastosować iterację.
5,0Student potrafi swobodnie posługiwać się wszystkimi zasobami wydziałowej sieci komputerowej, jej usługami, a także wymienionymi na zajęciach usługami internetowymi (np. WWW, poczta, wyszukiwarki, FTP, Archie, ping, traceroute). Student umie samodzielnie wykonać dowolne zadania związane z przeliczeniami pomiędzy systemami liczbowymi, na liczbach całkowitych i ułamkach oraz liczbach ujemnych. Student potrafi także zaprezentować dowolne sekwencyjne, rozgałęzione i iteracyjne algorytmy w postaci schematów blokowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/3-1_K01Student potrafi wskazać podstawowe cechy różnego rodzaju licencji komputerowych. Zna zasady i rozumie konieczność przestrzegania prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie rodzajów licencji komputerowych. Nie rozumie konieczności przestrzegania prawa autorskiego.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
4,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać podstawowe zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
4,5Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki.
5,0Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować rodzaje licencji komputerowych. Zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania prawa autorskiego. Potrafi wskazać zasady z nim związane, a dotyczące szeroko rozumianej informatyki. W sposób czynny stara się propagować konieczność respektowania zasad prawa autorskiego i licencji komputerowych wśród rówieśników i znajomych.