Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy konstrukcji maszyn II | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Witek <Andrzej.Witek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska (komputerowa) |
W-2 | Mechanika z wytrzymałością materiałów |
W-3 | Nauka o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wały i osie | 6 |
T-W-2 | Łożyska toczne | 4 |
T-W-3 | Sprzęgła i hamulce | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektu | 7 |
A-P-2 | Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych | 10 |
A-P-3 | Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu | 10 |
A-P-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-5 | udział w konsultacjach | 2 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i egzaminie | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica |
M-2 | metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica |
M-3 | metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta |
S-2 | Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/02-02_U01 Ma umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej podzespołów | ZIP_1A_U24 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/02-02_K01 Potrafi efektywnie pracować w zespole | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w projektowaniu | |
3,5 | Efekty pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych | |
4,5 | Efekty pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu i samodzielnie rozwiązuje niestandardowe zadania projektowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/02-02_U01 Ma umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej podzespołów | 2,0 | Student nie potrafi rozwiazywać prostych zadań projektowych mimo konsultacji nauczyciela |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe z dużą pomocą nauczyciela | |
3,5 | Umiejętności pośredenie między 3 a 4 | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe | |
4,5 | Umiejętności pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złozone zadania projektowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/02-02_K01 Potrafi efektywnie pracować w zespole | 2,0 | Student nieaktywny |
3,0 | Pracuje samodzielnie, nie wykazuje checi do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje posrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chetnie w zespole, służy radą innm | |
4,5 | Kompetencje pośrednie miedzy 4 a 5 | |
5,0 | Wysoka kreatywność, organizuje pracę zespołu |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
- Osiński Z., Sprzęgła i hamulce, PWN, Warszawa, 1996
- Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
- Praca zbiorowa, Katalog łożysk tocznych, 2011