Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Planowanie operatywne i sterowanie produkcją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie operatywne i sterowanie produkcją
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedza z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zadania symulacyjne, ukierunkowane na identyfikację zmian technologicznych i organizacyjnych w przebiegu procesu produkcji, wymagające analizy decyzyjnej przy obliczaniu wartości parametrów organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.30
30
wykłady
T-W-1Planowanie, organizowanie i kontrolowanie przebiegu procesu produkcji jako funkcje zarządzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami organizacyjnymi realizującymi zadania planowania operatywnego i sterowania produkcją.4
T-W-2Planowanie technicznego przygotowania produkcji dla organizacyjnego przygotowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej. Parametry i zmienne decyzyjne w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej. Standaryzowane metody planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej.8
T-W-3Planowanie operatywne przebiegu produkcji seryjnej. Ustalanie parametrów wejściowych określających techniczne i organizacyjne warunki przebiegu procesu produkcji. Ustalanie zdolności produkcyjnej i rodzajów rezerw produkcyjnych. Ustalanie poziomu specjalizacji stanowiska produkcyjnego. Planowanie typu i formy organizacji procesu produkcji. Charakterystyka potoków produkcyjnych. Analiza cyklu produkcyjnego w szeregowym, równoległym oraz szeregowo-równoległym przebiegu procesu produkcji. Charakterystyka kryteriów doboru wielkości serii produkcyjnej. Ustalanie ilościowych zapasów produkcji w toku. Wartościowe określanie zapasów produkcji w toku. Analiza narastania kosztów w cyklu produkcyjnym.15
T-W-4Charakterystyka normatywów w zakresie sterowania przebiegiem produkcji seryjnej. Rola dokumentacji produkcyjnej w kontrolowaniu przebiegu procesu produkcji. Planowanie rozruchu nowej produkcji. Standaryzowane metody planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do rozwiązywania zadań symulacyjnych i prezentacji20
A-L-3Przygotowanie się do zdawania kolokwium10
A-L-4Udział w konsultacjach2
62
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.28
A-W-3Udział w egzaminie pisemnym.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-2Ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań symulacyjnych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny główny i poprawkowy obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AW_ZIP_D2/10_W01
Student ma wiedzę analityczną o planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji, powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedzą z zakresu podstaw zarządzania.
ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W15T1A_W04, T1A_W05C-2, C-1, C-3T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AU_ZIP_D2/10_U01
Student ma umiejętności w zakresie obliczania parametrów organizacyjnych w planowaniu przebiegu produkcji prototypowej i planowaniu operatywnym produkcji seryjnej oraz przygotowanie do prowadzenia analizy decyzyjnej w sterowaniu przebiegiem produkcji.
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U02, ZIP_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2M-1, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AK_ZIP_D2/10_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania i przebiegu procesu produkcji, współdziałając w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2, C-3, C-1M-2, M-1S-4, S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AW_ZIP_D2/10_W01
Student ma wiedzę analityczną o planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji, powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedzą z zakresu podstaw zarządzania.
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Wiedza analityczna o planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji seryjnej z uwzględnieniem podstawowych wymagań w zakresie obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w powiązaniu z wiedzą o technicznym przygotowaniu produkcji.
3,5Ugruntowana wiedza analityczna o planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji seryjnej z uwzględnieniem podstawowych wymagań w zakresie obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w powiązaniu z wiedzą o technicznym przygotowaniu produkcji.
4,0Wiedza syntetyzująca rezultaty obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
4,5Wiedza syntetyzująca rezultaty obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce wdrażania standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AU_ZIP_D2/10_U01
Student ma umiejętności w zakresie obliczania parametrów organizacyjnych w planowaniu przebiegu produkcji prototypowej i planowaniu operatywnym produkcji seryjnej oraz przygotowanie do prowadzenia analizy decyzyjnej w sterowaniu przebiegiem produkcji.
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Podstawowe umiejętności obliczania parametrów organizacyjnych w planowaniu przebiegu produkcji prototypowej i planowaniu operatywnym przebiegu produkcji seryjnej oraz przygotowanie do prowadzenia analizy decyzyjnej w sterowaniu przebiegiem produkcji.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów we wdrażaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AK_ZIP_D2/10_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania i przebiegu procesu produkcji, współdziałając w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Marek B., Organizacja i sterowanie produkcją, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 2002
  2. Durlik I., Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie procesów produkcyjnych, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 1995
  3. Wróblewski K. J., Podstawy sterowania przepływem produkcji, WNT, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński M., Podstawy metodyczne rozruchu nowej produkcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zadania symulacyjne, ukierunkowane na identyfikację zmian technologicznych i organizacyjnych w przebiegu procesu produkcji, wymagające analizy decyzyjnej przy obliczaniu wartości parametrów organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie, organizowanie i kontrolowanie przebiegu procesu produkcji jako funkcje zarządzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami organizacyjnymi realizującymi zadania planowania operatywnego i sterowania produkcją.4
T-W-2Planowanie technicznego przygotowania produkcji dla organizacyjnego przygotowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej. Parametry i zmienne decyzyjne w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej. Standaryzowane metody planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej.8
T-W-3Planowanie operatywne przebiegu produkcji seryjnej. Ustalanie parametrów wejściowych określających techniczne i organizacyjne warunki przebiegu procesu produkcji. Ustalanie zdolności produkcyjnej i rodzajów rezerw produkcyjnych. Ustalanie poziomu specjalizacji stanowiska produkcyjnego. Planowanie typu i formy organizacji procesu produkcji. Charakterystyka potoków produkcyjnych. Analiza cyklu produkcyjnego w szeregowym, równoległym oraz szeregowo-równoległym przebiegu procesu produkcji. Charakterystyka kryteriów doboru wielkości serii produkcyjnej. Ustalanie ilościowych zapasów produkcji w toku. Wartościowe określanie zapasów produkcji w toku. Analiza narastania kosztów w cyklu produkcyjnym.15
T-W-4Charakterystyka normatywów w zakresie sterowania przebiegiem produkcji seryjnej. Rola dokumentacji produkcyjnej w kontrolowaniu przebiegu procesu produkcji. Planowanie rozruchu nowej produkcji. Standaryzowane metody planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do rozwiązywania zadań symulacyjnych i prezentacji20
A-L-3Przygotowanie się do zdawania kolokwium10
A-L-4Udział w konsultacjach2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zdawania egzaminu.28
A-W-3Udział w egzaminie pisemnym.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AW_ZIP_D2/10_W01Student ma wiedzę analityczną o planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji, powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji oraz wiedzą z zakresu podstaw zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
C-1Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
Treści programoweT-W-1Planowanie, organizowanie i kontrolowanie przebiegu procesu produkcji jako funkcje zarządzania. Identyfikacja przepływu informacji w strukturze zarządzania pomiędzy komórkami organizacyjnymi realizującymi zadania planowania operatywnego i sterowania produkcją.
T-L-1Zadania symulacyjne, ukierunkowane na identyfikację zmian technologicznych i organizacyjnych w przebiegu procesu produkcji, wymagające analizy decyzyjnej przy obliczaniu wartości parametrów organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Wiedza analityczna o planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji seryjnej z uwzględnieniem podstawowych wymagań w zakresie obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w powiązaniu z wiedzą o technicznym przygotowaniu produkcji.
3,5Ugruntowana wiedza analityczna o planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem produkcji seryjnej z uwzględnieniem podstawowych wymagań w zakresie obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w powiązaniu z wiedzą o technicznym przygotowaniu produkcji.
4,0Wiedza syntetyzująca rezultaty obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
4,5Wiedza syntetyzująca rezultaty obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce wdrażania standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AU_ZIP_D2/10_U01Student ma umiejętności w zakresie obliczania parametrów organizacyjnych w planowaniu przebiegu produkcji prototypowej i planowaniu operatywnym produkcji seryjnej oraz przygotowanie do prowadzenia analizy decyzyjnej w sterowaniu przebiegiem produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania na poziomie operacyjnym istniejącymi procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie eksploatacji oraz nadzorowania obiektów i systemów zarządzania operacyjnego
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-2Ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań symulacyjnych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny główny i poprawkowy obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Podstawowe umiejętności obliczania parametrów organizacyjnych w planowaniu przebiegu produkcji prototypowej i planowaniu operatywnym przebiegu produkcji seryjnej oraz przygotowanie do prowadzenia analizy decyzyjnej w sterowaniu przebiegiem produkcji.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów obliczeń parametrów organizacyjnych w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów we wdrażaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AK_ZIP_D2/10_K01Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania i przebiegu procesu produkcji, współdziałając w zespole prowadzącym analizę decyzyjną w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń organizacyjnych w planowaniu i sterowaniu przebiegiem produkcji prototypowej i produkcji seryjnej.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy decyzyjnej w zastosowaniu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz metod planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.
C-1Nabycie wiedzy o powiązaniu decyzyjnym i organizacyjnym planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowaniem technicznego przygotowania produkcji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli analizy decyzyjnej w planowaniu operatywnym i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji prototypowej i seryjnej.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny główny i poprawkowy obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne z zakresu podstawowego materiału programowego przerobionego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań symulacyjnych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji.
S-2Ocena formująca: Ocenianie zespołowego przygotowania i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej i seryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.