Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Mechanika z wytrzymałością materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika z wytrzymałością materiałów | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Gutowski <Pawel.Gutowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki - w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej i zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na: rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie |
C-4 | Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna | 1 |
T-A-2 | Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi) | 1 |
T-A-3 | Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi | 2 |
T-A-4 | Tarcie ślizgowe i tarcie toczne | 1 |
T-A-5 | Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił | 1 |
T-A-6 | Środki ciężkości - wydanie pracy domowej. Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-7 | Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia | 1 |
T-A-8 | Ruch obrotowy, przekazywanie ruchu | 1 |
T-A-9 | Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego | 1 |
T-A-10 | Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego | 1 |
T-A-11 | Prawo Hooke'a. Odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych | 1 |
T-A-12 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe | 1 |
T-A-13 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego | 1 |
T-A-14 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające (w tym omówienie zasad BHP, które muszą być zachowane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych) | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania metali | 2 |
T-L-3 | Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności | 1 |
T-L-4 | Próba ścinania | 1 |
T-L-5 | Pomiary twardości | 2 |
T-L-6 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności | 1 |
T-L-8 | Wyboczenie | 1 |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych | 2 |
T-L-10 | Badanie metali na zmęczenie | 1 |
T-L-11 | Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej | 1 |
T-L-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. | 2 |
T-W-2 | Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych. | 2 |
T-W-3 | Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. | 2 |
T-W-4 | Tarcie i prawa tarcia. | 2 |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi. | 2 |
T-W-6 | Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii. | 1 |
T-W-7 | Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu. | 2 |
T-W-8 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. | 2 |
T-W-9 | Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu. | 1 |
T-W-10 | Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. | 2 |
T-W-11 | Momenty bezwładności. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego. | 1 |
T-W-12 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów. | 2 |
T-W-13 | Zasada superpozycji. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. | 1 |
T-W-14 | Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne. | 2 |
T-W-15 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe. | 2 |
T-W-16 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym | 2 |
T-W-17 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca samodzielna - rozwiązywanie zadań domowych, przygotowanie się do kolejnych ćwiczeń, przygotowywanie się do okresowych sprawdzianów i kolokwiów | 14 |
A-A-3 | Konsultacje | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolejnych ćwiczeń, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń, przygotowanie do kolokwiów. | 15 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Pogłębianie i porządkowanie swojej wiedzy na podstawie podanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin końcowy | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych sprawozdań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analizy statycznej prostych, płsakich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu i analizy ruchu punktu i prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W02, ZIP_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W04 | — | C-2 | — | M-2, M-1 | S-1, S-5, S-3 |
ZIP_1A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie i skręcanie. | ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W08, ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W15 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-3 | — | M-1, M-2 | S-1, S-5, S-3 |
ZIP_1A_D2/5_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń. Powinien umieć opisać podstawowe próby wytrzymałościowe i zdefiniować cel ich przeprowadzania. | ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W08, ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W07, ZIP_1A_W10 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-4 | — | M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. | ZIP_1A_U03, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | — | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-5 |
ZIP_1A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien także umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych. | ZIP_1A_U03, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U18 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U05 | C-4, C-3 | — | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-3, C-2 | — | M-2, M-3, M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analizy statycznej prostych, płsakich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu i analizy ruchu punktu i prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. | 2,0 | - Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego ukladu sił. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej. |
3,0 | - Student potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego i przestrzennego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu. | |
3,5 | - Student potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego i przestrzennego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. . - Potrafi opisać tarcie i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi, dla przestrzennego układu sił i dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu i bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego | |
4,0 | - Student potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego i przestrzennego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać tarcie i zna prawa tarcia. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi, dla przestrzennego układu sił i dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu i bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu i bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu postępowego i ruchu obrotowego. | |
4,5 | - Student potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego i przestrzennego układu sił. - Potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i potrafi i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać tarcie i zna prawa tarcia. - Powinien znać prawa Newtona. Powinien umieć napisać równanie rózniczkowe ruchu punktu. Powinien znać prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi, dla przestrzennego układu sił i dla układów, w których występują siły tarcia oraz - - - - Potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. | |
5,0 | - Wymagania jak na ocenę 4,5 i dodatkowo: - umiejętność przeprowadzienia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej. | |
ZIP_1A_D2/5_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie i skręcanie. | 2,0 | - Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Nie potrafi zdefiniować warunkiów wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Nie potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. |
3,0 | - Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (obliczyć naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. | |
3,5 | - Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Umie odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. | |
4,0 | - Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Zna zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach pretowych. | |
4,5 | - Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. | |
5,0 | - Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. - Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu i potrafi zaproponować sposób jego eliminacji. | |
ZIP_1A_D2/5_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń. Powinien umieć opisać podstawowe próby wytrzymałościowe i zdefiniować cel ich przeprowadzania. | 2,0 | - Student nie potrafi zdefiniować wskaźników wytrzymałościowych i innych wielkości wyznaczanych w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. | |
3,5 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować wyniki badań. | |
4,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów. | |
5,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów i omówić konsekwencje zaniechania przeprowadzenia takich badąń. - Potrafi omówić konsekwencje błędnego/niestarannego - niezgodnego z normami przygotowania próbek i urządzeń pomiarowych do badań na wynik pomiaru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. | 2,0 | - Student nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem punktu. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem osi. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu. |
3,0 | - Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił oraz dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych równaniach ruchu. | |
3,5 | - Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu. Potrafi obliczyć promień krzywizny - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu obrotowego | |
4,0 | - Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi napisać równania ruchu punktu, a następnie obliczyć jego prędkości i przyspieszenie. Potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu postępowego i obrotowego. | |
4,5 | - Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. | |
5,0 | - Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi zaproponować alternatywny - układ (układy) równań i uzasadnić, który z nich jest najlepszy. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. Potrafi przeprowadzić analizę efektywności wybranej procedury obliczeniowej. | |
ZIP_1A_D2/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien także umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych. | 2,0 | - Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). |
3,0 | - Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. | |
3,5 | - Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. | |
4,0 | - Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. | |
4,5 | - Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. | |
5,0 | - Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010, t. 1 Statyka i kinematyka, t. 2 - Dynamika
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2009
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1978, t. 1 - Statyka, t. 2 - Kinematyka i dynamika
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2009
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2011, t. 1 i t. 2
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1998
- Orłoś Z., Doświadczalna analiza odkształceń i naprężeń, WNT, Warszawa, 1977
Literatura dodatkowa
- Meriam J.L., Kraige L.G., Engineering Mechanics, John Wiley and Sons, New York, 1987, V. 1 - Statics
- Giergiel J., Uhl T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
- Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- ....., Polskie Normy, 2011, aktualnie obowiązujące dla danej próby