Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Platformy mobilne w zarządzaniu biznesem - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Platformy mobilne w zarządzaniu biznesem - Przedmiot obieralny II
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o systemach komputerowych, rodzajach urządzeń sieciowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami bezprzewodowymi wykorzystywanymi z przedsiębiorstwach
C-2Ukształtowanie umiejętności w doborz technologii mobilnej w zależności od profilu przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Badanie własności punktów dostępowych WI-FI.4
T-L-3Analiza działania systemu GPS.2
T-L-4Projkt systemu mobilnego wykorzystującego technologie mobilne dla dowolnego przedsiębiorstwa.6
T-L-5Wykorzystanie smartphonów w przedsiębiorstwie.2
15
wykłady
T-W-1Urządzenia mobilne, znaczenie systemów mobilnych, zastosowania.2
T-W-2Zintegrowane systemy informatyczne2
T-W-3Usługi lokalizacyjne2
T-W-4Systemy autoidentyfikacji - RFID3
T-W-5Systemy telematyczne2
T-W-6Systemy M2M2
T-W-7Wykorzystanie sieci WPAN2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z laboratoriów10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-4Czytanie Literatury4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne + projekt
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie projektu oraz stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/2/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać poszczególne technologie mobilne i ich potencjalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie.
ZIP_1A_W16T1A_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-7, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/2/4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znaleźć opis istniejących rozwiązań i na ich podstawie zaproponować nowe ich wykorzystanie.
ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-3, T-L-4M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/2/4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie otwarty na nowe technologie, będzie znał zarówno pozytywne jak i negatywne skutki stosowania technologii mobilnych.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K06InzA_K02C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-L-5, T-W-1, T-W-6, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/2/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać poszczególne technologie mobilne i ich potencjalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie.
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienić poszczególne technologie bezprzewodowe
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać och zastosowanie w poszczególnych gałęziach gospodarki
4,0to co na ocenę dostateczny plus oraz potrafi opisać sposoby zabezpieczeń poszczególnych technologii
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić ograniczenia poszczególnych technologii moblinych
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi określić powiązania pomiędzy systemami mobilnymi a stacjonarnymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/2/4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znaleźć opis istniejących rozwiązań i na ich podstawie zaproponować nowe ich wykorzystanie.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa
3,5Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać różnice w stosunku do pierwotnej technologii
4,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania
4,5Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania, a także określić koszty wdrożenia i korzystania z technologii
5,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania, a także określić koszty wdrożenia i korzystania z technologii. Potrafi dokonać wyboru najlepszego rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/2/4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie otwarty na nowe technologie, będzie znał zarówno pozytywne jak i negatywne skutki stosowania technologii mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiędzy nowym rozwiązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.

Literatura podstawowa

  1. J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004
  2. P. Roshan, J. Leary, Bezprzewodowe sieci LAN 802.11, PWN, 2007
  3. W. Jabłoński, W. Bartkiewicz, Systemy informatyczne zarządzania : klasyfikacja i charakterystyka systemów, Wydawnictwo KPSW, 2006
  4. Gabriel Nowacki, Telematyka transportu drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Badanie własności punktów dostępowych WI-FI.4
T-L-3Analiza działania systemu GPS.2
T-L-4Projkt systemu mobilnego wykorzystującego technologie mobilne dla dowolnego przedsiębiorstwa.6
T-L-5Wykorzystanie smartphonów w przedsiębiorstwie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Urządzenia mobilne, znaczenie systemów mobilnych, zastosowania.2
T-W-2Zintegrowane systemy informatyczne2
T-W-3Usługi lokalizacyjne2
T-W-4Systemy autoidentyfikacji - RFID3
T-W-5Systemy telematyczne2
T-W-6Systemy M2M2
T-W-7Wykorzystanie sieci WPAN2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z laboratoriów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
A-W-4Czytanie Literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/2/4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać poszczególne technologie mobilne i ich potencjalne wykorzystanie w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami bezprzewodowymi wykorzystywanymi z przedsiębiorstwach
C-2Ukształtowanie umiejętności w doborz technologii mobilnej w zależności od profilu przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-6Systemy M2M
T-W-5Systemy telematyczne
T-W-4Systemy autoidentyfikacji - RFID
T-L-2Badanie własności punktów dostępowych WI-FI.
T-L-3Analiza działania systemu GPS.
T-W-2Zintegrowane systemy informatyczne
T-W-7Wykorzystanie sieci WPAN
T-L-4Projkt systemu mobilnego wykorzystującego technologie mobilne dla dowolnego przedsiębiorstwa.
T-W-3Usługi lokalizacyjne
T-W-1Urządzenia mobilne, znaczenie systemów mobilnych, zastosowania.
T-L-5Wykorzystanie smartphonów w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne + projekt
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie projektu oraz stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy wymaganej na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienić poszczególne technologie bezprzewodowe
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać och zastosowanie w poszczególnych gałęziach gospodarki
4,0to co na ocenę dostateczny plus oraz potrafi opisać sposoby zabezpieczeń poszczególnych technologii
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić ograniczenia poszczególnych technologii moblinych
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi określić powiązania pomiędzy systemami mobilnymi a stacjonarnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/2/4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znaleźć opis istniejących rozwiązań i na ich podstawie zaproponować nowe ich wykorzystanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami bezprzewodowymi wykorzystywanymi z przedsiębiorstwach
C-2Ukształtowanie umiejętności w doborz technologii mobilnej w zależności od profilu przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-2Zintegrowane systemy informatyczne
T-W-6Systemy M2M
T-W-1Urządzenia mobilne, znaczenie systemów mobilnych, zastosowania.
T-W-7Wykorzystanie sieci WPAN
T-W-5Systemy telematyczne
T-W-4Systemy autoidentyfikacji - RFID
T-L-3Analiza działania systemu GPS.
T-L-2Badanie własności punktów dostępowych WI-FI.
T-L-5Wykorzystanie smartphonów w przedsiębiorstwie.
T-W-3Usługi lokalizacyjne
T-L-4Projkt systemu mobilnego wykorzystującego technologie mobilne dla dowolnego przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne + projekt
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie projektu oraz stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa
3,5Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać różnice w stosunku do pierwotnej technologii
4,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania
4,5Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania, a także określić koszty wdrożenia i korzystania z technologii
5,0Student potrafi wskazać rozwiązanie mobilne dla danego przedsiębiorstwa oraz wskazać potencjalne wady i zalety tego zastosowania, a także określić koszty wdrożenia i korzystania z technologii. Potrafi dokonać wyboru najlepszego rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/2/4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie otwarty na nowe technologie, będzie znał zarówno pozytywne jak i negatywne skutki stosowania technologii mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w doborz technologii mobilnej w zależności od profilu przedsiębiorstwa
C-1Zapoznanie studentów z systemami bezprzewodowymi wykorzystywanymi z przedsiębiorstwach
Treści programoweT-W-4Systemy autoidentyfikacji - RFID
T-W-7Wykorzystanie sieci WPAN
T-W-3Usługi lokalizacyjne
T-W-5Systemy telematyczne
T-L-5Wykorzystanie smartphonów w przedsiębiorstwie.
T-W-1Urządzenia mobilne, znaczenie systemów mobilnych, zastosowania.
T-W-6Systemy M2M
T-L-4Projkt systemu mobilnego wykorzystującego technologie mobilne dla dowolnego przedsiębiorstwa.
T-L-2Badanie własności punktów dostępowych WI-FI.
T-W-2Zintegrowane systemy informatyczne
T-L-3Analiza działania systemu GPS.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne + projekt
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie projektu oraz stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiędzy nowym rozwiązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 4,5 oraz potrafi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii.