Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Integracja europejska - Przedmiot obieralny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integracja europejska - Przedmiot obieralny | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekonomii |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw prawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich |
C-2 | Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE |
C-3 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego | 4 |
T-P-2 | Programy unijne w Polsce | 10 |
T-P-3 | Przygotowanie dokumantacji projektowej | 12 |
T-P-4 | Prezentacja i ocena projektu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Integracja europejska - geneza i jej etapy | 2 |
T-W-2 | Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej | 2 |
T-W-3 | Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej | 4 |
T-W-4 | Prawo wspólnotowe - źródła | 4 |
T-W-5 | Polityki wspólnotowe | 4 |
T-W-6 | Instytucje Unii Europejskiej | 4 |
T-W-7 | Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | 6 |
T-W-8 | Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich | 2 |
T-W-9 | Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela | 14 |
A-P-2 | Konsultacje projektowe z nauczycielem | 16 |
A-P-3 | Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej | 20 |
A-P-4 | Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu | 10 |
A-P-5 | Udział w konsultacjach | 1 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 28 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opowiadanie |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda sytuacyjna |
M-5 | metoda projektów |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_W01 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_W02 wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_W03 wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-3 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_W04 ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_U01 sporządza aplikację dla projektu europejskiego | ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-3, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_U02 wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | — | — | — | — |
ZIP_1A_O/05/2_U03 interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego | ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_U04 wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U10 | InzA_U03 | C-4 | T-P-2, T-W-9 | M-1, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_U05 organizuje pracę zespołów | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-3, T-P-4 | M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_K01 jest odpowiedzialny za pracę własną i innych | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_K02 wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach | ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K07 | T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/05/2_K03 dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K07 | T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_W01 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | 2,0 | Student nie zna i opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma widzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego |
3,0 | Student zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_W02 wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe | 2,0 | Student nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_W03 wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | 2,0 | Student nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej |
3,0 | Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_W04 ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_U01 sporządza aplikację dla projektu europejskiego | 2,0 | Student popełnia podstawowe błędy sporządzając aplikację dla projektu europejskiego |
3,0 | Student nie popełnia podstawowych błędów sporządzając aplikację dla projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_U02 wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | 2,0 | Student nie wyszukuje właściwych dla działalności gospodarczej projektów europejskich |
3,0 | Student wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_U03 interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wymagań prawnych dla danego projektu europejskiego |
3,0 | Student właściwie interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_U04 wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich |
3,0 | Student wykorzystuje informacje dostępnne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_U05 organizuje pracę zespołów | 2,0 | Student nie potrafi organizować pracę zespołu |
3,0 | Student organizuje pracę zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/05/2_K01 jest odpowiedzialny za pracę własną i innych | 2,0 | Student nie wykazuje cech świadczących o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych |
3,0 | Student wykazuje cechy świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innychjest odpowiedzialny za pracę własną i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_K02 wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach | 2,0 | Student nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach |
3,0 | Student wkazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O/05/2_K03 dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa | 2,0 | Student nie wykazuje zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa |
3,0 | Student wykazuje zachowania świadczące o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
- Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
- brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
- Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011