Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Akredytacja i certyfikacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akredytacja i certyfikacja | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Kwintowski <Andrzej.Kwintowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania wstępne: - podstawiowa wiedza z zakresu systemu zarzadzania jakością wg ISO9001 - podstawowa wiedza z zakresu bezpieczeństwa wyrobu. |
W-2 | Wymagania wstępne Zasady analizy ryzyka, poznane na przedmiocie "Zarządzanie bezpieczeństwem". Podstawowa wiedza w zakresie zarządzania bezpieczeństwem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu - Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności, systemie akredytacji i certyfikacji. - Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej spełnienie wymagań zasadniczych. - Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia deklaracji zgodności, - Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. certyfikacji, normalizacji i akredytacji, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie procedury zagrożeń tworzonych przez produkt i/lub proces. Analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu. | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Samodzielne wykonanie analiza ryzyka. Opracowanie deklaracji zgodności dla wyrobu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akredytacja (co to jest, korzyści, systemy), Organizacje Międzynarodowe (w tym krajowa) zajmujące się badaniami, akredytacją, certyfikacją, Certyfikacja, Działalność PCA, System oceny zgodności wyrobów (dyrektywa Starego Podejścia, Nowego Podejścia, Globalnego Podejścia), Oznaczenie CE, Dokumentacja techniczna, Normy zharmonizowane, Odpowiedzialność instytucjonalna w zakresie systemu oceny zgodności. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajeć audytoryjnych Czytanie wskazanej literatury Przygotowanie się do wejściówk Test zaliczający ćwiczenia | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do wejściówki, przygotowanie analizy ryzyka, opracowanie deklaracji zgodności, przygotowanie się do kolokwium, przygotowanie prezentacji, | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach Swobodna dyskusja Test na zakończenie zajęć | 45 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania stosowane : Metody podające: - wykład informacyjny, - opis, - objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: - wykład problemowy, - klasyczna metoda problemowa. Metody aktywizujące: - metoda przypadków, - metoda sytuacyjna, - seminarium, - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student jest oceniany na bieząco: aktywnośc podczas ćwiczen, swoboda wypowiedzi). Na koniec semetru studenci rozwiązują test wielokrotnego wyboru. OIcena zależna od ilości zdobytych punktów. Minimum to zdobycie 55% punktów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_W01 Student ma wiedzę o narzędziach akredtyacji i certyfikacji. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W13, ZIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_U01 Ma umiejętnosci w zakresie stosowania zasad akredytacji i certyfikacji | ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U28 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U08 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_K01 Ma kompetencje w zakresie stosowania prawa związanego z akredytacją i certyfikacją | ZIP_1A_K02 | T1A_K05 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_W01 Student ma wiedzę o narzędziach akredtyacji i certyfikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych narzędzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_U01 Ma umiejętnosci w zakresie stosowania zasad akredytacji i certyfikacji | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętnosci w zakresie stosowania zasad akredytacji i certyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O5/2_K01 Ma kompetencje w zakresie stosowania prawa związanego z akredytacją i certyfikacją | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie stosowania prawa związanego z akredytacją i certyfikacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Henryk Wojciechowski, System oceny zgodnosci w unii Europejskiej, PET, Warszawa, 2011
- Praca zbiorowa, Ocena zgodności oraz certyfikacja wyrobów i usług, Verlag Dashofer, Warszawa, 2006, Stala akualizacja
Literatura dodatkowa
- Henryk Wojciechowski, Certyfikacja, Wyd. PCBC, Warszawa, 2009