Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna - Przedmiot obieralny I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami komunikacji w organizacji, prowadzenia negocjacji, tworzenia strategii komunikacjiw przedsiębiorstwie.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu: diagnozy istniejącego stanu komunikacji w przedsiębiorstwie i orpacowania strategii komunikacji, prowadzenia negocjacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie elementów teorii komunikacji. Analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne. Studia przypadków dot. : Komunikacja perswazyjna - negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał, odbiorca). Cwiczenia z wykorzystaniem komunikacja niewerbalnej. Studia przypadków dotyczace stategii komunikacji w róznych przedsiebiorstwach. Opracowanie strategii komunikacji w wybranym przedsiebiorstwie cwiczenia dotyczace faz, i stylów negocjacji10
10
wykłady
T-W-1Elementy teorii komunikacji interpersonalnej, analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne.1
T-W-2Komunikacja perswazyjna - negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał, odbiorca).1
T-W-3Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.2
T-W-4Komunikowanie społeczne w organizacji.2
T-W-5Strategie komunikacji społecznej w organizacji.2
T-W-6Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.1
T-W-7Rodzaje negocjacji, style negocjowania, kryteria rozróżniania stylu. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl integracyjny.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3zaliczenie i konsultacje2
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Udział w zaliczeniu1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, pogadanka).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metody aktywizujace – studia przypadków).
M-3Metody praktyczne (cwiczenia przedmiotowe)
M-4Prezentacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanej strategii dla wybranego przedsiębiorstwa
S-3Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_W01
zna elementy teorii komunikacji interpersonalnej, typy komunikacyjne, modele komunikacyjne, formy komunikacji, rodzaje strategii komunikacji społecznej w organizacji oraz podstawowe pojęcia z zakresu negocjacji- jako sposobu komunikacji.
ZIP_2A_W08T2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_U01
student ma umiejętność analizowania i budowy strategii komunikacji społecznej w organizacji
ZIP_2A_U07T2A_U07C-2M-3S-1, S-2
ZIP_2A_O/01-4 WM_U02
potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą strategii komunikacji w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić proste negocjacje biznesowe.
ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U07T2A_U04, T2A_U07C-2M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_K01
Student ma świadomośc znaczenia i roli komunikacji społecznej, oraz potrafi w sposób zrozumiały przekazywać informacje z zakresu inżynierii produkcji.
ZIP_2A_K05T2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_W01
zna elementy teorii komunikacji interpersonalnej, typy komunikacyjne, modele komunikacyjne, formy komunikacji, rodzaje strategii komunikacji społecznej w organizacji oraz podstawowe pojęcia z zakresu negocjacji- jako sposobu komunikacji.
2,0
3,0Student wykazuje opodstawowa wiedzę przedstawioną na wykładzie obejmujaca elementy teorii komunikacji interpersonalenj, typy, modele i formy komunikacyjne, rodzaje strategii komunikacji społecznej w organizacji oraz podstawowe pojecia z zakresu negocjacji- jako sposobu komunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_U01
student ma umiejętność analizowania i budowy strategii komunikacji społecznej w organizacji
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejetności analizowania budowy strategii komunikacji społecznej w organizacji. Rozpoznaje podstawowe rodzaje strategii.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_O/01-4 WM_U02
potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą strategii komunikacji w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić proste negocjacje biznesowe.
2,0
3,0student potrafi przygotować prezentację według zadanego planu, przedstawić ją na forum grupy. Student prezentuje tylko bierny styl negocjacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/01-4 WM_K01
Student ma świadomośc znaczenia i roli komunikacji społecznej, oraz potrafi w sposób zrozumiały przekazywać informacje z zakresu inżynierii produkcji.
2,0
3,0Student rozumie znaczenia i rolę komunikacji społecznej w organizacji, oraz potrafi w sposób zrozumiały przekazywać informacje z zakresu inżynierii produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Sopot, 2003
  2. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Z. Necki, Komunikacja miedzyludzka, Kraków, 2000
  4. B. Puczkowski, Komunikacja interpersonalna w biznesie, Olsztyn, 2006

Literatura dodatkowa

  1. S.P.Morreale, B.H.Spitzberg, J.K.Barge, Komunikacja miedzy ludzmi. Motywacja, wiedza i umiejetnosci., Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Necki Z., Negocjacje w biznesie, Kraków, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie elementów teorii komunikacji. Analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne. Studia przypadków dot. : Komunikacja perswazyjna - negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał, odbiorca). Cwiczenia z wykorzystaniem komunikacja niewerbalnej. Studia przypadków dotyczace stategii komunikacji w róznych przedsiebiorstwach. Opracowanie strategii komunikacji w wybranym przedsiebiorstwie cwiczenia dotyczace faz, i stylów negocjacji10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii komunikacji interpersonalnej, analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne.1
T-W-2Komunikacja perswazyjna - negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał, odbiorca).1
T-W-3Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.2
T-W-4Komunikowanie społeczne w organizacji.2
T-W-5Strategie komunikacji społecznej w organizacji.2
T-W-6Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.1
T-W-7Rodzaje negocjacji, style negocjowania, kryteria rozróżniania stylu. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl integracyjny.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach10
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3zaliczenie i konsultacje2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Udział w zaliczeniu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/01-4 WM_W01zna elementy teorii komunikacji interpersonalnej, typy komunikacyjne, modele komunikacyjne, formy komunikacji, rodzaje strategii komunikacji społecznej w organizacji oraz podstawowe pojęcia z zakresu negocjacji- jako sposobu komunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami komunikacji w organizacji, prowadzenia negocjacji, tworzenia strategii komunikacjiw przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Elementy teorii komunikacji interpersonalnej, analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne.
T-W-2Komunikacja perswazyjna - negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał, odbiorca).
T-W-3Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-4Komunikowanie społeczne w organizacji.
T-W-5Strategie komunikacji społecznej w organizacji.
T-W-6Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.
T-W-7Rodzaje negocjacji, style negocjowania, kryteria rozróżniania stylu. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl integracyjny.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace (wykład informacyjny, pogadanka).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metody aktywizujace – studia przypadków).
M-4Prezentacje.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje opodstawowa wiedzę przedstawioną na wykładzie obejmujaca elementy teorii komunikacji interpersonalenj, typy, modele i formy komunikacyjne, rodzaje strategii komunikacji społecznej w organizacji oraz podstawowe pojecia z zakresu negocjacji- jako sposobu komunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/01-4 WM_U01student ma umiejętność analizowania i budowy strategii komunikacji społecznej w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu: diagnozy istniejącego stanu komunikacji w przedsiębiorstwie i orpacowania strategii komunikacji, prowadzenia negocjacji.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (cwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanej strategii dla wybranego przedsiębiorstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawowe umiejetności analizowania budowy strategii komunikacji społecznej w organizacji. Rozpoznaje podstawowe rodzaje strategii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/01-4 WM_U02potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą strategii komunikacji w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić proste negocjacje biznesowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu: diagnozy istniejącego stanu komunikacji w przedsiębiorstwie i orpacowania strategii komunikacji, prowadzenia negocjacji.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (cwiczenia przedmiotowe)
M-4Prezentacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanej strategii dla wybranego przedsiębiorstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przygotować prezentację według zadanego planu, przedstawić ją na forum grupy. Student prezentuje tylko bierny styl negocjacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/01-4 WM_K01Student ma świadomośc znaczenia i roli komunikacji społecznej, oraz potrafi w sposób zrozumiały przekazywać informacje z zakresu inżynierii produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami komunikacji w organizacji, prowadzenia negocjacji, tworzenia strategii komunikacjiw przedsiębiorstwie.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu: diagnozy istniejącego stanu komunikacji w przedsiębiorstwie i orpacowania strategii komunikacji, prowadzenia negocjacji.
Treści programoweT-W-1Elementy teorii komunikacji interpersonalnej, analiza transakcyjna Berne'a. Typy komunikacyjne, modele komunikacyjne.
T-W-4Komunikowanie społeczne w organizacji.
T-W-5Strategie komunikacji społecznej w organizacji.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metody aktywizujace – studia przypadków).
M-3Metody praktyczne (cwiczenia przedmiotowe)
M-4Prezentacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanej strategii dla wybranego przedsiębiorstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie znaczenia i rolę komunikacji społecznej w organizacji, oraz potrafi w sposób zrozumiały przekazywać informacje z zakresu inżynierii produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0