Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w inżynierii produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki komputerowe w inżynierii produkcji | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Berliński <Artur.Berlinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy Technik Informatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania systemów informatycznych w inżynierii produkcji |
C-2 | Poznanie zasad harmonogramowania produkcji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności zarządzania zadaniami |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja oprogramowania i systemów wspomagających prace inzynierskie (CAD, CAM, CIM) | 1 |
T-L-2 | Prezentacja oprogramowania typu ERP | 1 |
T-L-3 | Charakterystyka Systemu MS Project jako przedstawiciela systemu PPC | 1 |
T-L-4 | Harmonogramowanie zadań z użyciem systemu klasy ERP | 3 |
T-L-5 | Analiza ryzyka dla analizowanego przykładu | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele komputerowego wspomagania procesów planowania i wytwarzania | 1 |
T-W-2 | Obieg i transfer informacji w systemach produkcyjnych | 1 |
T-W-3 | Systemy komputerowego wspomagania projektowania CAD | 1 |
T-W-4 | Systemy komputerowego wspomagania wytwarzania CAM | 1 |
T-W-5 | Systemy komputerowego wspomagania sterowania jakością CAQ | 2 |
T-W-6 | Systemy komputerowego wspomagania planowania CAP | 1 |
T-W-7 | Systemy komputerowego planowania i sterowania produkcją PPC | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka systemó oparta na metodyce MRP/ERP | 2 |
T-W-9 | Znaczenie baz danych w inżynierii produkcji | 1 |
T-W-10 | Nadzór nad dokumentacją i danymi | 1 |
T-W-11 | Metody zabezpieczenia systemów informatycznych | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajeciach audytoryjnych | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 15 |
A-L-3 | Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie przy wykorzystaniu wszytkich dostępnych materiałów | 8 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 38 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Praca z systemem MS Project |
M-3 | Praca z systemami klasy ERP |
M-4 | Praca z systemami klasy CAD/CAM |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału wykładowego w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja wyniku harmonogramowania przed grupą |
S-3 | Ocena podsumowująca: Prezentacja wyników w formie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie zajęć praktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-4 | T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_U01 Potfrafi wykorzystać pakiet oprogramowania CAD, CAM, CAP, CAPP,CAQ do rozwiązywania zadań | ZIP_1A_U24 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-4 | S-3 |
ZIP_1A_D2/03_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych klasy ERP | ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U06, ZIP_1A_U22 | T1A_U09, T1A_U11, T1A_U15 | InzA_U02, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
ZIP_1A_D2/03_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U02 | C-3, C-4 | T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inzynierii produkcji | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
ZIP_1A_D2/03_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K06 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
ZIP_1A_D2/03_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-3, C-4 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_W01 Student potrafi wskazać narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_U01 Potfrafi wykorzystać pakiet oprogramowania CAD, CAM, CAP, CAPP,CAQ do rozwiązywania zadań | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIP_1A_D2/03_U02 Ma umiejętność planowania zadań produkcyjnych z wykorzystaniem systemów informatycznych klasy ERP | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIP_1A_D2/03_U03 Ma umiejętność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/03_K01 Ma świadomość potrzeby wykorzystywania technik informatycznych w inzynierii produkcji | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIP_1A_D2/03_K02 Ma świadomość wpływu swojej pracy na cały cykl produkcyjny | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. | |
ZIP_1A_D2/03_K03 Ma świadomośc potrzeby dokształacania w zakresie nowych systemów wspomagających procesy produkcyjne | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Chlebus Edward, Techniki komputerowe Cax w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
- Szyjewski Z., Zarządzanie projektami Informatycznymi, Placet, Warszawa, 2001
- Zenobia Weiss, Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2002
- Zenobia Weiss, Techniki CAx w produkcji, 2011
- Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 1995