Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot wymaga znajomości podstaw nauki o zarządzaniu personelem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach |
C-2 | Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji |
C-3 | Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd narzedzi do badania ZwO | 2 |
T-L-2 | Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji | 2 |
T-L-3 | Badanie satysfakcji i zaangażowania | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach | 2 |
T-W-2 | Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie | 2 |
T-W-3 | Wprowadzanie zmian do organizacji | 2 |
T-W-4 | Zjawiska patologiczne w organizacjach | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Konsultacje u prowadzacego. | 2 |
A-L-3 | Praca własna nad projektami. | 25 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 15 |
A-W-3 | Konsultacje u prowadzacego zajęcia | 4 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wyklad informacyjny |
M-2 | Metoda podająca - opis |
M-3 | Metoda problemowa - wyklad konwersatoryjny |
M-4 | Metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-5 | Metoda aktywizująca - inscenizacja |
M-6 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja zachowań studentów w trakcie zajęć audytoryjnych i podczas pracy grupowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-4 |
ZIP_1A_null_W02 student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach | — | — | — | C-1, C-2 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
ZIP_1A_null_W03 Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach | — | — | — | C-1 | T-W-4 | M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/04-7_U05 Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w w różnych sytuacjach organizacyjnych. | — | — | — | — | — | — | — |
ZIP_1A_null_U01 Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach. | — | — | — | C-2, C-3 | — | M-2, M-6 | S-2 |
ZIP_1A_null_U02 Student umie formulować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. | — | — | — | C-2, C-3 | — | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_null_U03 Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej. | — | — | — | C-2, C-3 | T-W-2 | M-4 | S-1 |
ZIP_1A_null_U04 Student analizuje sytuacje konfliktowe , dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne. | — | — | — | C-2 | T-W-3 | M-4, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej | — | — | — | C-3 | — | M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach | 2,0 | Student nie potrafi opisać użyteczności żadnuch metod i technik ZwO. |
3,0 | Student poprawnie opisuje wykorzystanie najprostszych metod i technik ZwO. | |
3,5 | Student poprawnie charakteryzuje zastosowanie wsztstkich technik i metod ZwO. | |
4,0 | Student potrafi porownać w sposób analirtyczny użyteczność wszystkich narzędzi ZwO. | |
4,5 | Student potrafi właściwie dobrać metodę ZwO do rozwiazania konkretnego problemu. | |
5,0 | Student potrafi uzadanić celowość dokonanego wyboru metod i technik ZwO. | |
ZIP_1A_null_W02 student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy o uwarunkowaniach ZwO. |
3,0 | Student posiada wiedzę o niektórych uwarunkowaniach ZwO. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie opisać model ZwO. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje zmienne organizacyjne i kulturowe wpływające na zachowania ludzi. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o zachowaniach ludzi w różnych organizacjach. | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę o zachowaniach ludzi w środowisku wielokutlturowym. | |
ZIP_1A_null_W03 Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać zadnej z patologii organizacyjnych. |
3,0 | Student potrafi nazwać i opisać tylko niektóre patologie organizacyjne. | |
3,5 | Student potrafi nazwać, opisać i wskazać na źródła patologii organizacyjnych. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje sytuacje patologiczne w konkretnej firmie i wskazuje sposby ich eliminacji. | |
4,5 | Student potrafi wskazać na konkretne przedsięwzięcia służące do usunięcia patoliogii organizacyjnych w konkretnej firmie i opracować plan ich wdrożenia. | |
5,0 | Student uzasadnia i przekonuje innych do planu eliminacji patologii organizacyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/04-7_U05 Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w w różnych sytuacjach organizacyjnych. | 2,0 | Student nie zna żadnych strategii wprowadzania zmian do organizacji. |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę o mechanizmach wprowadzania zmian do organizacji. | |
3,5 | Student poprawnie charakteryzuje wszystkie potencjalne strategie wprowadzania zmian. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania zmiany organizacyjnej w konkretnej firmie. | |
4,5 | Student potrafi oszacować koszty zmiany, źródła oporu i opracować strategie ich wdrożenia. | |
5,0 | Student poprawnie dobiera strategie wprowadzania dużych zmian do organizacji różnych branż. | |
ZIP_1A_null_U01 Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych natrzędzi do badania ZwO. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi do badania ZwO. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia do badania ZwO. | |
4,0 | Student potrafi w analityczny sposób porównać użyteczność wykorzystania różnych narzędzi do badania ZwO. | |
4,5 | Student dobiera i wykorzystuje narzędzia do rozwiązania konkretnego problemu w firmie. | |
5,0 | Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać innych. | |
ZIP_1A_null_U02 Student umie formulować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować zadnych wniosków wynikających z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. |
3,0 | Student potrafi sfoermułować tylko najbardziej oczywiste wnioski. | |
3,5 | Student potrafi sformułowac wszystkie najważniejsze wnioski wynikające z badania indywidualnych natawień i dyspozycji. | |
4,0 | Student potrafi porównać różnice pomiędzy indywidualnymi profilami nastawień i dyspozycji. | |
4,5 | na podstawie badania indywidualnych nastawień i dyspozycji student potrafi opracować ścieżki rozwoju. | |
5,0 | Student potrafi opracować ścieżki rozwoju, przedstawić je i uzasadnić. | |
ZIP_1A_null_U03 Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej. | 2,0 | Student nie zna podstaw procesu komunikacji interpersonalnej. |
3,0 | Student zna ogólny model komunikacji interpersonalnej. | |
3,5 | Student poprawnie opisuje wszystkie powiąznia pomiędzy elementami modelu. | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią technikę do doskonalenia wybranych umiejętności komnunikacyjnych. | |
4,5 | Student poprawnie dobiera techniki doskonalenia do wszystkich obszarów komunikacji interpersonalnej. | |
5,0 | Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru. | |
ZIP_1A_null_U04 Student analizuje sytuacje konfliktowe , dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne. | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji zadnych elementów konfliktu. |
3,0 | Studen ptrafi dostrzec w konkretnej sytuacji tylko bardzo oczywiste elementy konfiktu. | |
3,5 | Student dostrzega wszystkie elementy konfliktu i poprawnie je charakteryzuje. | |
4,0 | Student poprawnie analizuje sytuację konfliktową oraz przedstawia jedną strategię rozwiązania konfliktu. | |
4,5 | Student poprawnie analizuje różne sytuacje konfliktowe i bada zależności między nimi. | |
5,0 | Student przedstawia propozycje rozwiązania konfliktu w środowisku wielokulturowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupy i zabiera sporadycznie głos. | |
3,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracy grupy. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności w pracy grupowej. | |
4,5 | Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w grupie. | |
5,0 | Student przyjmuje na siebie rolę lidera grupy. |
Literatura podstawowa
- Stephen P. Robbins, Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998