Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia składu publikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia składu publikacji
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 14 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw poligrafii
W-2Podstawowa umiejętność posługiwania się edytorami i procesorami tekstu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie procesu projektowania książek i akcydensów poligraficznych
C-2Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji
C-3Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy pracy z oprogramowaniem DTP - tworzenie ramek teksowych, sterowanie przepływem tekstu w ramkach, importowanie i umieszczanie tekstu, określanie parametrów tekstu, okreslanie parametrów akapitów, importowanie i umieszczenie elemntów graficznych3
T-L-2Podstawy składu ksiązek (importowanie tekstu, ustawienia formatu, określanie typografii, stosowanie stylów znakowych i akapitowych)2
T-L-3Skład artykułu/broszury (szablony stron, importowanie elementów graficznych, sterowanie opływaniem tekstu, formatowanie wielołamowe)3
T-L-4Skład magazynu (zaawansowane stosowanie szablonów stron, umieszczanie elementów graficznych wysokiej jakości)3
T-L-5Podstawy przygotowania projektu do druku2
T-L-6Praca z tekstem i stosowanie prawidłowych zasad edytorskich1
14
wykłady
T-W-1Oprogramowanie do edycji tekstu: edytory i procesory tekstu1
T-W-2Oprogramowanie do składu komputerowego DTP - funkcjonalność, zastosowania, przykłady1
T-W-3Podstawowe zasady edycji tekstów: stosowanie znaków wewnątrz- i międzywyrazowych, umieszczenie liczb i numerów w tekstach różnych typów, zasady edycji tekstu w publikacjach beletrystycznych i formalnych2
T-W-4Podstawowe pojęcia z zakresu typografii i klasyfikacji krojów pisma1
T-W-5Typowe elementy układu strony i parametry określające adiustację tekstu: krój pisma, stopień pisma, interlinia, szerokość i rodzaj składu2
T-W-6Podstawowe zasady projektowania układu strony i czytelnego formatowania tekstu2
T-W-7Twórcze projektowanie publikacji, trendy w projektowaniu i ich zmienność1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Realizacja zadań do wykonania w domu8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu50
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjnny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_W01
Zna podstawowe metody i techniki w obszarze projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych
ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-5M-1S-2
ZIP_1A_null_W02
Ma szczegółową wiedzę związaną z technologiami i metodami projektowania i składu publikacji
ZIP_1A_W15T1A_W04C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-W-5, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-L-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_U01
Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego produktów poligraficznych
ZIP_1A_U24T1A_U07, T1A_U16InzA_U08C-2, C-3T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-W-5, T-L-2, T-W-1, T-L-6, T-W-2, T-L-4, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_K01
Potrafi stosować podejście kreatywne w zakresie projektowania produktów poligraficznych
ZIP_1A_K07T1A_K06InzA_K02C-3, C-2, C-1T-W-7M-2, M-1S-1
ZIP_1A_null_K02
Ma świadomość potrzeby własnego rozwoju w celu podążania za szybko zmieniającymi się trendami w projektowaniu
ZIP_1A_K01T1A_K01C-2, C-1, C-3T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_W01
Zna podstawowe metody i techniki w obszarze projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych
2,0Nie zna metod projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych.Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.
3,0Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.
3,5Zna operacje wchodzące w skład procesu przygotowania do druku publikacji.
4,0Zna zakres funkcjonalny oprogramowania stosowanego w projektowaniu publikacji (edytory tekstu, procesory tekstu, systemu składu komputerowego)
4,5Zna i rozumie potrzebę stosowania technika zarządzania kolorem w procesie przygotowania do druku (modele i profile barwne).
5,0Zna techniki projektowania mające wpływ na jakość wydruku oraz potrafi je dobrać w zależności o techniki wydruku.
ZIP_1A_null_W02
Ma szczegółową wiedzę związaną z technologiami i metodami projektowania i składu publikacji
2,0Nie zna zasad projektowania publikacji oraz nie zna technologii służących do projektowania publikacji
3,0Zna technologie informatyczne wykorzystywane w projektowaniu publikacji: edytory tekstu, procesory tekstu, systemy składu komputerowego.
3,5Zna i potrafi rozróżnić typy publikacji oraz zna ich podstawowe parametry (format podłoża, typowa liczba stron) i przeznaczenie
4,0Zna podstawowe zasady edycji tekstu i stosowania znaków wewnątrz- i międzywyrazowych. Zna typowe elementy układu strony stosowane w projekcie publikacji.
4,5Zna zasady określania parametrów tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji. Zna zasady edycji tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji (beletrystyka, dokument formalny, reklama).
5,0Zna typowe układy projektowe dla publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_U01
Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego produktów poligraficznych
2,0Nie umie zaprojektować najprostszych produktów poligraficznych. Nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem do składu komputerowego.
3,0Potrafi określić format (wymiary) podłoża dla typowych produktów poligraficznych. Potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie oprogramowaniem do składu komputerowego: wprowadzanie tekstu, ustawienie określonych parametrów tekstu, definiowanie pól tekstowych.
3,5Potrafi dobrać typografię (styl, parametry tekstu) w zależności od formatu, typu i przeznaczenia projektu. Potrafi umieścić elementy graficzne w projekcie publikacji. Potrafi zarządzać modelami barw w projekcie publkacji.
4,0Potrafi zaprojektować układ pól tekstowych dla publikacji różnego typu i określać sposób przepływu tekstu przez te pola. Potrafi posługiwać się mechnizmami oprogramowania do składu zwiększającymi efektywność projektowania: style tekstowe, style akapitowe, wzorce stron itp.
4,5Potrafi Potrafi dobrać jakość ilustracji i fotografii umieszczanych w projekcie publikacji w zależności od planowanego medium docelowego (ekran komputera, wydruk, technologia wydruku). Potrafi stosować techniki zwiększające jakość projektów w zależności od planowanej techniki druku (ustalanie profili barwnych, zalewkowanie, spady itp.)
5,0Potrafi wykonać kompletny projekt publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy) z uwzględnieniem medium docelowego i techniki wydruku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_K01
Potrafi stosować podejście kreatywne w zakresie projektowania produktów poligraficznych
2,0Brak zaintersowania kreatywnym podejściem do projektowania publikacji
3,0Rozumie wpływ kreatywnego podejścia w projektowaniu publikacji
3,5Jest świadomy ciągłych przemian w podejściu do projektowania produktów poligraficznych
4,0Przejawia zainteresowanie nowymi trendami w zakresie projektowania publikacji
4,5Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i próbuje je samodzielnie stosować we własnych projektach
5,0Potrafi pracować samodzielnie w sposób kreatywny przy projektowaniu publikacji oraz potrafii przekazać innym konieczność kreatywnego działania w projektowaniu.
ZIP_1A_null_K02
Ma świadomość potrzeby własnego rozwoju w celu podążania za szybko zmieniającymi się trendami w projektowaniu
2,0Brak zainteresowania własnym rozwojem w zakresie projektowania publikacji
3,0Jest świadomy zmian trendów w projektowaniu publikacji
3,5Rozumie konieczność własnego rozwoju w zakresie projektowania publikacji
4,0Potrafi uzasadnić innym konieczność rozwoju w zakresie projektowania publikacji.
4,5Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i probóje je samodzilenie stosować we własnych projektach.
5,0Potrafi samodzielnie wyszukiwać źródła wiedzy istotne z punktu widzenia jego rozwoju w zakresie projektowania publikacji

Literatura podstawowa

  1. Tyczkowski K., Lettera Magica, Polski Drukarz, 2005
  2. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Mikom, 2006
  3. Wolański A., Edycja tekstów - praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  4. Cohen S., InDesign CS3, Helion, 2009
  5. Andrzej Tomaszewski, Architektura książki, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Austin T., Doust R., Projektowanie dla nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy pracy z oprogramowaniem DTP - tworzenie ramek teksowych, sterowanie przepływem tekstu w ramkach, importowanie i umieszczanie tekstu, określanie parametrów tekstu, okreslanie parametrów akapitów, importowanie i umieszczenie elemntów graficznych3
T-L-2Podstawy składu ksiązek (importowanie tekstu, ustawienia formatu, określanie typografii, stosowanie stylów znakowych i akapitowych)2
T-L-3Skład artykułu/broszury (szablony stron, importowanie elementów graficznych, sterowanie opływaniem tekstu, formatowanie wielołamowe)3
T-L-4Skład magazynu (zaawansowane stosowanie szablonów stron, umieszczanie elementów graficznych wysokiej jakości)3
T-L-5Podstawy przygotowania projektu do druku2
T-L-6Praca z tekstem i stosowanie prawidłowych zasad edytorskich1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oprogramowanie do edycji tekstu: edytory i procesory tekstu1
T-W-2Oprogramowanie do składu komputerowego DTP - funkcjonalność, zastosowania, przykłady1
T-W-3Podstawowe zasady edycji tekstów: stosowanie znaków wewnątrz- i międzywyrazowych, umieszczenie liczb i numerów w tekstach różnych typów, zasady edycji tekstu w publikacjach beletrystycznych i formalnych2
T-W-4Podstawowe pojęcia z zakresu typografii i klasyfikacji krojów pisma1
T-W-5Typowe elementy układu strony i parametry określające adiustację tekstu: krój pisma, stopień pisma, interlinia, szerokość i rodzaj składu2
T-W-6Podstawowe zasady projektowania układu strony i czytelnego formatowania tekstu2
T-W-7Twórcze projektowanie publikacji, trendy w projektowaniu i ich zmienność1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Realizacja zadań do wykonania w domu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu50
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W01Zna podstawowe metody i techniki w obszarze projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie procesu projektowania książek i akcydensów poligraficznych
Treści programoweT-W-1Oprogramowanie do edycji tekstu: edytory i procesory tekstu
T-W-2Oprogramowanie do składu komputerowego DTP - funkcjonalność, zastosowania, przykłady
T-L-5Podstawy przygotowania projektu do druku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjnny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych.Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.
3,0Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji.
3,5Zna operacje wchodzące w skład procesu przygotowania do druku publikacji.
4,0Zna zakres funkcjonalny oprogramowania stosowanego w projektowaniu publikacji (edytory tekstu, procesory tekstu, systemu składu komputerowego)
4,5Zna i rozumie potrzebę stosowania technika zarządzania kolorem w procesie przygotowania do druku (modele i profile barwne).
5,0Zna techniki projektowania mające wpływ na jakość wydruku oraz potrafi je dobrać w zależności o techniki wydruku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W02Ma szczegółową wiedzę związaną z technologiami i metodami projektowania i składu publikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich
C-2Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji
Treści programoweT-L-1Podstawy pracy z oprogramowaniem DTP - tworzenie ramek teksowych, sterowanie przepływem tekstu w ramkach, importowanie i umieszczanie tekstu, określanie parametrów tekstu, okreslanie parametrów akapitów, importowanie i umieszczenie elemntów graficznych
T-L-3Skład artykułu/broszury (szablony stron, importowanie elementów graficznych, sterowanie opływaniem tekstu, formatowanie wielołamowe)
T-L-6Praca z tekstem i stosowanie prawidłowych zasad edytorskich
T-W-5Typowe elementy układu strony i parametry określające adiustację tekstu: krój pisma, stopień pisma, interlinia, szerokość i rodzaj składu
T-L-4Skład magazynu (zaawansowane stosowanie szablonów stron, umieszczanie elementów graficznych wysokiej jakości)
T-W-4Podstawowe pojęcia z zakresu typografii i klasyfikacji krojów pisma
T-W-6Podstawowe zasady projektowania układu strony i czytelnego formatowania tekstu
T-L-2Podstawy składu ksiązek (importowanie tekstu, ustawienia formatu, określanie typografii, stosowanie stylów znakowych i akapitowych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjnny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad projektowania publikacji oraz nie zna technologii służących do projektowania publikacji
3,0Zna technologie informatyczne wykorzystywane w projektowaniu publikacji: edytory tekstu, procesory tekstu, systemy składu komputerowego.
3,5Zna i potrafi rozróżnić typy publikacji oraz zna ich podstawowe parametry (format podłoża, typowa liczba stron) i przeznaczenie
4,0Zna podstawowe zasady edycji tekstu i stosowania znaków wewnątrz- i międzywyrazowych. Zna typowe elementy układu strony stosowane w projekcie publikacji.
4,5Zna zasady określania parametrów tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji. Zna zasady edycji tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji (beletrystyka, dokument formalny, reklama).
5,0Zna typowe układy projektowe dla publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U01Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego produktów poligraficznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji
C-3Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich
Treści programoweT-L-3Skład artykułu/broszury (szablony stron, importowanie elementów graficznych, sterowanie opływaniem tekstu, formatowanie wielołamowe)
T-L-5Podstawy przygotowania projektu do druku
T-L-1Podstawy pracy z oprogramowaniem DTP - tworzenie ramek teksowych, sterowanie przepływem tekstu w ramkach, importowanie i umieszczanie tekstu, określanie parametrów tekstu, okreslanie parametrów akapitów, importowanie i umieszczenie elemntów graficznych
T-W-5Typowe elementy układu strony i parametry określające adiustację tekstu: krój pisma, stopień pisma, interlinia, szerokość i rodzaj składu
T-L-2Podstawy składu ksiązek (importowanie tekstu, ustawienia formatu, określanie typografii, stosowanie stylów znakowych i akapitowych)
T-W-1Oprogramowanie do edycji tekstu: edytory i procesory tekstu
T-L-6Praca z tekstem i stosowanie prawidłowych zasad edytorskich
T-W-2Oprogramowanie do składu komputerowego DTP - funkcjonalność, zastosowania, przykłady
T-L-4Skład magazynu (zaawansowane stosowanie szablonów stron, umieszczanie elementów graficznych wysokiej jakości)
T-W-4Podstawowe pojęcia z zakresu typografii i klasyfikacji krojów pisma
T-W-3Podstawowe zasady edycji tekstów: stosowanie znaków wewnątrz- i międzywyrazowych, umieszczenie liczb i numerów w tekstach różnych typów, zasady edycji tekstu w publikacjach beletrystycznych i formalnych
T-W-6Podstawowe zasady projektowania układu strony i czytelnego formatowania tekstu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaprojektować najprostszych produktów poligraficznych. Nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem do składu komputerowego.
3,0Potrafi określić format (wymiary) podłoża dla typowych produktów poligraficznych. Potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie oprogramowaniem do składu komputerowego: wprowadzanie tekstu, ustawienie określonych parametrów tekstu, definiowanie pól tekstowych.
3,5Potrafi dobrać typografię (styl, parametry tekstu) w zależności od formatu, typu i przeznaczenia projektu. Potrafi umieścić elementy graficzne w projekcie publikacji. Potrafi zarządzać modelami barw w projekcie publkacji.
4,0Potrafi zaprojektować układ pól tekstowych dla publikacji różnego typu i określać sposób przepływu tekstu przez te pola. Potrafi posługiwać się mechnizmami oprogramowania do składu zwiększającymi efektywność projektowania: style tekstowe, style akapitowe, wzorce stron itp.
4,5Potrafi Potrafi dobrać jakość ilustracji i fotografii umieszczanych w projekcie publikacji w zależności od planowanego medium docelowego (ekran komputera, wydruk, technologia wydruku). Potrafi stosować techniki zwiększające jakość projektów w zależności od planowanej techniki druku (ustalanie profili barwnych, zalewkowanie, spady itp.)
5,0Potrafi wykonać kompletny projekt publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy) z uwzględnieniem medium docelowego i techniki wydruku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K01Potrafi stosować podejście kreatywne w zakresie projektowania produktów poligraficznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich
C-2Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji
C-1Poznanie i zrozumienie procesu projektowania książek i akcydensów poligraficznych
Treści programoweT-W-7Twórcze projektowanie publikacji, trendy w projektowaniu i ich zmienność
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
M-1Wykład informacyjnny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaintersowania kreatywnym podejściem do projektowania publikacji
3,0Rozumie wpływ kreatywnego podejścia w projektowaniu publikacji
3,5Jest świadomy ciągłych przemian w podejściu do projektowania produktów poligraficznych
4,0Przejawia zainteresowanie nowymi trendami w zakresie projektowania publikacji
4,5Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i próbuje je samodzielnie stosować we własnych projektach
5,0Potrafi pracować samodzielnie w sposób kreatywny przy projektowaniu publikacji oraz potrafii przekazać innym konieczność kreatywnego działania w projektowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K02Ma świadomość potrzeby własnego rozwoju w celu podążania za szybko zmieniającymi się trendami w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji
C-1Poznanie i zrozumienie procesu projektowania książek i akcydensów poligraficznych
C-3Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich
Treści programoweT-W-7Twórcze projektowanie publikacji, trendy w projektowaniu i ich zmienność
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjnny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania własnym rozwojem w zakresie projektowania publikacji
3,0Jest świadomy zmian trendów w projektowaniu publikacji
3,5Rozumie konieczność własnego rozwoju w zakresie projektowania publikacji
4,0Potrafi uzasadnić innym konieczność rozwoju w zakresie projektowania publikacji.
4,5Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i probóje je samodzilenie stosować we własnych projektach.
5,0Potrafi samodzielnie wyszukiwać źródła wiedzy istotne z punktu widzenia jego rozwoju w zakresie projektowania publikacji