Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość zarządcza | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem, a także znajomość zasad rachunkowości finansowej, w tym szczególnie zasad sprawozdawczości finansowej. Zaliczony przedmiot "Rachunek kosztów dla inżynierów" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach i w zaliczeniu formy zajęć | 3 |
A-L-3 | Praca własna studenta - przygotowanie się do laboratorium | 19 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje i udział studenta w zaliczeniu | 3 |
A-W-3 | studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - praca własna studenta | 19 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów |
M-2 | Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach, |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania |
S-3 | Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_W01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_U01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. | ZIP_1A_U11, ZIP_1A_U26 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_W01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. | 2,0 | brak wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzającemniejsza od 2,50 |
3,0 | dostateczna wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25) | |
3,5 | umiarkowana wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75) | |
4,0 | dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25) | |
4,5 | wysoki poziom wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75> | |
5,0 | bardzo dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające większa od 4,75 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_U01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. | 2,0 | brak umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające mniejsza niż 2,50 |
3,0 | dostateczne umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25) | |
3,5 | umiarkowane umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75) | |
4,0 | dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25) | |
4,5 | wysoki stopień umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75> | |
5,0 | bardzo dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające powyzej 4,75 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/06_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | 2,0 | Brak kompetencji w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa |
3,0 | Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane zadanie | |
3,5 | Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o gotowy schemat | |
4,0 | Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane podstawowe zadanie | |
4,5 | Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane złożone zadanie | |
5,0 | Wysokie kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Tworzenie i rozwiązywanie własnych zadań (na podstawie zadanego problemu) w celu podjęcia decyzji strategicznych i taktycznych |
Literatura podstawowa
- T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza, t. 1 i 2, 2011
- I. Sobańska, Rachunkowość zarządcza, 2011