Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy metrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy metrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 0,90,62egzamin
laboratoriaL5 12 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą pomiarów. Ukształtowanie umiejętności przygotowania, doboru odpowiednich urządzeń pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów. Ukształtowanie umiejętności klasyfikacji błędów, źródła błędów, określanie niepewność pomiaru. Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Pomiary obiektów przestrzennych - konstruowanie rzutów 2D i 3D 2. Badanie dokładności systemu GPS 3. Pomiar wysokości drzewa za pomoca pomiaru kątów pionowcyh - sekstant 4. Konstruowanie mapy izobatycznej na podstawie danych GRID 5. Pomiary techniczne z wykorzystaniem suwmiarki, podstawy rysunku technicznego15
15
wykłady
T-W-11. Pojęcie pomiaru, podstawowe definicje metrologiczne, etpay pomiarów - przygotowanie pomiarów, przeprowadzenie pomiarów, szacowanie błędów, przykładowe dokładności pomiarowe urządzeń, analiza otrzymywanych wyników i ich interpretacja 2. Rzut perspektywiczny - metoda konstrukcji 3. Systemy pozycjonowania - GPS, DGPS, RTK 4. Pomiary morskie - pojęcie hydrografii, metody stosowane w pomiarach morskich, rodzaje pomiarów morskich, tworzenie DTM, szacowanie dokładności w pomiarach morskich 5. Pomiary odległości i kątów w przestrzeni 6. Konstruowanie map izobatycznych 7. Podstawy rysunku technicznego15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie wyników z laboratorium oraz przygotowanie sprawozdania15
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratorium1
34
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach z wykładu1
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem urządzeń pomiarowych (taśmy miernicze, mierniki laserowe, GPS-y, Sekstanty, suwmiarki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/16_W01
Zapoznanie studentów z podstawami metrologii i techniki pomiarowej oraz metod oceny błędu pomiaru w zastosowaniach inżynierskich koniecznych do wykorzystania w dalszym procesie kształcenia oraz przyszłej pracy zawodowej.
C-1T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/16_U01
Student powinien umieć przeprowadzać prace pomiarowe, dobierać odpowiednie urządzenia pomiarowe, wykonywać pomiary, szacować błędy, interpretować wyniki.
C-1T-L-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/16_W01
Zapoznanie studentów z podstawami metrologii i techniki pomiarowej oraz metod oceny błędu pomiaru w zastosowaniach inżynierskich koniecznych do wykorzystania w dalszym procesie kształcenia oraz przyszłej pracy zawodowej.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować się do pomiarów, wykonać ich a przede wszystkim prawidłowo szacować dokładność pomiarową oraz interpretować wynik.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu podstawoiwym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik.
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
4,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
5,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. Student potrafi agregować zdobytą wiedzę, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie, potrafi wprowadzać modernizację w procedurach pomiarowych aby osiągnąć większą dokładność pomiarową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/16_U01
Student powinien umieć przeprowadzać prace pomiarowe, dobierać odpowiednie urządzenia pomiarowe, wykonywać pomiary, szacować błędy, interpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać prawidłowo pomiarów, wyznaczyć jego wyniku, a także wyznaczyć dokładność pomiarową, a także przedstawić cały proces pomiaru wraz z interpretacją wyniku.
3,0Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe oraz wyznaczyć wynik.
3,5Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe, wyznaczyć wynik i go zinterpretować.
4,0Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje.
4,5Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych).
5,0Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych). Student potrafi precyzyjnie wyliczyć dokładność pomiarową oraz ją zinterpretować. Student potrafi prawidłowo ocenić całą procedurę pomiarową.

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2006
  2. Jakubic W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 2004
  3. Jan Tomasik i inni, Sprawzanie przyrządów do pomiaru długości i kąta, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 2003
  4. Jacek Januszewski, Systemy satelitarne GPS Galileo i inne, PWN, 2010
  5. Jerzy Barzykowsk, Współczesna metrologia wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Techniczne, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Pomiary obiektów przestrzennych - konstruowanie rzutów 2D i 3D 2. Badanie dokładności systemu GPS 3. Pomiar wysokości drzewa za pomoca pomiaru kątów pionowcyh - sekstant 4. Konstruowanie mapy izobatycznej na podstawie danych GRID 5. Pomiary techniczne z wykorzystaniem suwmiarki, podstawy rysunku technicznego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Pojęcie pomiaru, podstawowe definicje metrologiczne, etpay pomiarów - przygotowanie pomiarów, przeprowadzenie pomiarów, szacowanie błędów, przykładowe dokładności pomiarowe urządzeń, analiza otrzymywanych wyników i ich interpretacja 2. Rzut perspektywiczny - metoda konstrukcji 3. Systemy pozycjonowania - GPS, DGPS, RTK 4. Pomiary morskie - pojęcie hydrografii, metody stosowane w pomiarach morskich, rodzaje pomiarów morskich, tworzenie DTM, szacowanie dokładności w pomiarach morskich 5. Pomiary odległości i kątów w przestrzeni 6. Konstruowanie map izobatycznych 7. Podstawy rysunku technicznego15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-3Opracowywanie wyników z laboratorium oraz przygotowanie sprawozdania15
A-L-4Zaliczenie laboratorium1
A-L-5Udział w konsultacjach do laboratorium1
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach z wykładu1
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/16_W01Zapoznanie studentów z podstawami metrologii i techniki pomiarowej oraz metod oceny błędu pomiaru w zastosowaniach inżynierskich koniecznych do wykorzystania w dalszym procesie kształcenia oraz przyszłej pracy zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą pomiarów. Ukształtowanie umiejętności przygotowania, doboru odpowiednich urządzeń pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów. Ukształtowanie umiejętności klasyfikacji błędów, źródła błędów, określanie niepewność pomiaru. Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacji.
Treści programoweT-W-11. Pojęcie pomiaru, podstawowe definicje metrologiczne, etpay pomiarów - przygotowanie pomiarów, przeprowadzenie pomiarów, szacowanie błędów, przykładowe dokładności pomiarowe urządzeń, analiza otrzymywanych wyników i ich interpretacja 2. Rzut perspektywiczny - metoda konstrukcji 3. Systemy pozycjonowania - GPS, DGPS, RTK 4. Pomiary morskie - pojęcie hydrografii, metody stosowane w pomiarach morskich, rodzaje pomiarów morskich, tworzenie DTM, szacowanie dokładności w pomiarach morskich 5. Pomiary odległości i kątów w przestrzeni 6. Konstruowanie map izobatycznych 7. Podstawy rysunku technicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować się do pomiarów, wykonać ich a przede wszystkim prawidłowo szacować dokładność pomiarową oraz interpretować wynik.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu podstawoiwym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik.
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
4,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów.
5,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. Student potrafi agregować zdobytą wiedzę, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie, potrafi wprowadzać modernizację w procedurach pomiarowych aby osiągnąć większą dokładność pomiarową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/16_U01Student powinien umieć przeprowadzać prace pomiarowe, dobierać odpowiednie urządzenia pomiarowe, wykonywać pomiary, szacować błędy, interpretować wyniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą pomiarów. Ukształtowanie umiejętności przygotowania, doboru odpowiednich urządzeń pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów. Ukształtowanie umiejętności klasyfikacji błędów, źródła błędów, określanie niepewność pomiaru. Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacji.
Treści programoweT-L-11. Pomiary obiektów przestrzennych - konstruowanie rzutów 2D i 3D 2. Badanie dokładności systemu GPS 3. Pomiar wysokości drzewa za pomoca pomiaru kątów pionowcyh - sekstant 4. Konstruowanie mapy izobatycznej na podstawie danych GRID 5. Pomiary techniczne z wykorzystaniem suwmiarki, podstawy rysunku technicznego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem urządzeń pomiarowych (taśmy miernicze, mierniki laserowe, GPS-y, Sekstanty, suwmiarki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prawidłowo pomiarów, wyznaczyć jego wyniku, a także wyznaczyć dokładność pomiarową, a także przedstawić cały proces pomiaru wraz z interpretacją wyniku.
3,0Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe oraz wyznaczyć wynik.
3,5Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe, wyznaczyć wynik i go zinterpretować.
4,0Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje.
4,5Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych).
5,0Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych). Student potrafi precyzyjnie wyliczyć dokładność pomiarową oraz ją zinterpretować. Student potrafi prawidłowo ocenić całą procedurę pomiarową.