Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy metrologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy metrologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą pomiarów. Ukształtowanie umiejętności przygotowania, doboru odpowiednich urządzeń pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów. Ukształtowanie umiejętności klasyfikacji błędów, źródła błędów, określanie niepewność pomiaru. Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników oraz ich wizualizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Pomiary obiektów przestrzennych - konstruowanie rzutów 2D i 3D 2. Badanie dokładności systemu GPS 3. Pomiar wysokości drzewa za pomoca pomiaru kątów pionowcyh - sekstant 4. Konstruowanie mapy izobatycznej na podstawie danych GRID 5. Pomiary techniczne z wykorzystaniem suwmiarki, podstawy rysunku technicznego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Pojęcie pomiaru, podstawowe definicje metrologiczne, etpay pomiarów - przygotowanie pomiarów, przeprowadzenie pomiarów, szacowanie błędów, przykładowe dokładności pomiarowe urządzeń, analiza otrzymywanych wyników i ich interpretacja 2. Rzut perspektywiczny - metoda konstrukcji 3. Systemy pozycjonowania - GPS, DGPS, RTK 4. Pomiary morskie - pojęcie hydrografii, metody stosowane w pomiarach morskich, rodzaje pomiarów morskich, tworzenie DTM, szacowanie dokładności w pomiarach morskich 5. Pomiary odległości i kątów w przestrzeni 6. Konstruowanie map izobatycznych 7. Podstawy rysunku technicznego | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowywanie wyników z laboratorium oraz przygotowanie sprawozdania | 15 |
A-L-4 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach do laboratorium | 1 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach z wykładu | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem urządzeń pomiarowych (taśmy miernicze, mierniki laserowe, GPS-y, Sekstanty, suwmiarki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/16_W01 Zapoznanie studentów z podstawami metrologii i techniki pomiarowej oraz metod oceny błędu pomiaru w zastosowaniach inżynierskich koniecznych do wykorzystania w dalszym procesie kształcenia oraz przyszłej pracy zawodowej. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/16_U01 Student powinien umieć przeprowadzać prace pomiarowe, dobierać odpowiednie urządzenia pomiarowe, wykonywać pomiary, szacować błędy, interpretować wyniki. | — | — | — | C-1 | T-L-1 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/16_W01 Zapoznanie studentów z podstawami metrologii i techniki pomiarowej oraz metod oceny błędu pomiaru w zastosowaniach inżynierskich koniecznych do wykorzystania w dalszym procesie kształcenia oraz przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować się do pomiarów, wykonać ich a przede wszystkim prawidłowo szacować dokładność pomiarową oraz interpretować wynik. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu podstawoiwym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary. Student w stopniu średniozaawansowanym szacuje dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metrologii. Student potrafi opisać źródła błędów pomiarowych oraz poiada umiejętność ich szacowania. Student potrafi dobrać prawidłową aparaturę pomiarową do określonych pomiarów. Student potrafi prawidłowo wykonac pomiary w tym prawidłowo i precyzyjnie określa dokładność pomiarową oraz interpretuje wynik. Wykonane pomiary potrafi wizualizować. Student wyciąga prawidłowe wnioski z pomiarów. Student potrafi agregować zdobytą wiedzę, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie, potrafi wprowadzać modernizację w procedurach pomiarowych aby osiągnąć większą dokładność pomiarową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/16_U01 Student powinien umieć przeprowadzać prace pomiarowe, dobierać odpowiednie urządzenia pomiarowe, wykonywać pomiary, szacować błędy, interpretować wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prawidłowo pomiarów, wyznaczyć jego wyniku, a także wyznaczyć dokładność pomiarową, a także przedstawić cały proces pomiaru wraz z interpretacją wyniku. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe oraz wyznaczyć wynik. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe, wyznaczyć wynik i go zinterpretować. | |
4,0 | Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych). | |
5,0 | Student potrafi zaplanować a następnie prawidłowo przeprowadzić zadania pomiarowe dobierając odpowiednie urządzenia pomiarowe. Następnie prawidłowo wyznacza wyniki i je interpretuje. Potrafi ocenić prawidłowość pomiaru, jego dokładność porównując do innych metod pomiarowych (np. przy wykorzystaniu innych urządzeń pomiarowych). Student potrafi precyzyjnie wyliczyć dokładność pomiarową oraz ją zinterpretować. Student potrafi prawidłowo ocenić całą procedurę pomiarową. |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2006
- Jakubic W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 2004
- Jan Tomasik i inni, Sprawzanie przyrządów do pomiaru długości i kąta, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 2003
- Jacek Januszewski, Systemy satelitarne GPS Galileo i inne, PWN, 2010
- Jerzy Barzykowsk, Współczesna metrologia wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Techniczne, 2009