Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikro i makroekonomia I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiebiorczosc w szkołach srednich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granica, umiejetnosc prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejetnosci praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złozonosci problemów ekonomicznych, szerokich powiazan z innymi aspektami zycia (m.in. polityka) oraz rozwijanie u studentów zdolnosci do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie mozliwosci praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe kategorie ekonomiczne | 2 |
T-A-2 | Elementy rynku i mechanizm rynkowy | 3 |
T-A-3 | Czynniki determinujace popyt i podaz oraz analiza ich wpływu na popyt i podaz | 4 |
T-A-4 | Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalnosc, uzytecznosc, równowaga konsumenta) | 3 |
T-A-5 | Przedsiebiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk) | 3 |
T-A-6 | Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojecie, cechy, przykłady, równowaga przedsiebiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie) | 3 |
T-A-7 | Rynek ziemi, pracy i kapitału | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojecia i przedmiot ekonomii | 1 |
T-W-2 | Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabosc gospodarki rynkowej) | 2 |
T-W-3 | Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaz, popyt, cena) | 3 |
T-W-4 | Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta) | 2 |
T-W-5 | Podstawy teorii przedsiebiorstwa | 3 |
T-W-6 | Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału) | 3 |
T-W-7 | Główne kategorie i pojecia makroekonomii | 1 |
T-W-8 | Produkt krajowy brutto i dochód narodowy | 2 |
T-W-9 | Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego | 2 |
T-W-10 | Rola panstwa w gospodarce | 3 |
T-W-11 | Budzet panstwa. Podatki, polityka finansowa. | 3 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 20 |
A-A-2 | Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 11 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć | 16 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do egzaminu | 9 |
A-W-5 | Konsultacje do wykladu | 3 |
A-W-6 | Egzamin | 2 |
71 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne, rozwiazywanie zadan, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejetnosc kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana bedzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-11, T-A-7, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-A-6, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_U01 W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej. | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia ekonomiczna.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_U01 W zakresie umiejetnosci student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. | 2,0 | Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. | |
3,5 | Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. | |
4,0 | Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. | |
5,0 | Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywac informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej. | 2,0 | Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro. |
3,0 | Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiebiorstwie, panstwie i na swiecie. | |
3,5 | Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu. | |
4,0 | Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu. | |
4,5 | Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu. | |
5,0 | Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju. |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Debniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warminsko-Mazurskiego, Olszyn, 2007
- Bozyk P., Zagraniczna i miedzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
- Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012