Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Marketing:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Marketing | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie" |
W-2 | Podstawowa znajomość realiów gospodarczych połączona z umiejętnością analizy zdarzeń przyczynowo-skutkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład | 2 |
T-P-2 | Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład | 2 |
T-P-3 | Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku | 2 |
T-P-4 | Budowa strategii marketingowej | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wrowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu | 2 |
T-W-3 | Zasady marketingu. Zintegrowane narzędzia marketingu mix. | 2 |
T-W-4 | Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku | 2 |
T-W-5 | Przewagi konkurencyjne oraz segmentacja rynku | 2 |
T-W-6 | Pozycjonowanie. | 2 |
T-W-7 | Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek | 2 |
T-W-8 | Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe | 2 |
T-W-9 | Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa. | 2 |
T-W-10 | Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych | 10 |
A-P-3 | Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych | 2 |
A-P-4 | Sporządzenie planu marketingowego | 20 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Poszerzenie zakresu wykładów poprzez pracę własną | 20 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładów | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 3 |
70 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji |
M-2 | Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/07_W01 Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji. | ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/07_U01 Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej. | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U12 | T1A_U02, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-P-2, T-P-4, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/07_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności. | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-P-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/07_W01 Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji. | 2,0 | Nie wykazuje wiedzy na poziomie podstawowej znajomości zagadnień marketingu. |
3,0 | Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | Uzyskane wiadomości pozwalają identyfikować oraz rozwiązywać proste zagadnienia w przedmiocie marketingu. Umożliwiają identyfikację, wybieranie prostych narzędzi oraz określanie podstawowych związków pomiędzy nimi. | |
4,0 | Pozyskana wiedza pozwala na prowadzenie analiz zagadnień szczegółowych marketingu po uprzedniej ich identyfikacji, hierarchizacji i wartościowaniu. | |
4,5 | Posiadana wiedza umożliwia łączenie elementów analizy w całość, komponowanie ich zbioru oraz wyjaśnianie (uzasadnianie) przyjętych rozwiązań. | |
5,0 | Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, ich interpretacji i tworzenia uogólnień wykorzystujących proponowane rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/07_U01 Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej. | 2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii i rozwiązań marketingowych. |
3,0 | Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek). | |
3,5 | Wykorzystanie wiedzy, informacji ograniczona do zagadnień o charakterze operacyjnym. Propozycje rozwiązań nie uwzględniają wielości celów oraz możliwych skutków. | |
4,0 | Umiejętność analizy składników procesów i działań pod kątem ich adekwatności do istniejących warunków. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności pomiędzy szczegółami rozwiązań. | |
4,5 | Umiejętność prowadzenia syntezy zjawisk, zdarzeń, zależności i powiązań w realiach gospodarczych. Dostosowanie (modyfikacja) planów w zależności od czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych. | |
5,0 | Umiejętność budowy ocen wartościujących. Interpretacja zdarzeń w powiązaniu z narzędziami marketingu. Dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrona decyzji, przewidywanie skutków rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/07_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności. | 2,0 | Niska ocena i niewielka świadomość przydatności marketingu w rozwoju i zwiększaniu posiadanych kompetencji. |
3,0 | Ograniczona percepcja i akceptacja utylitarności marketingu. Ograniczona zdolność wykorzystania marketingu w działalności gospodarczej. | |
3,5 | Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyraźnie akceptująca pogłębianie wiedzy, poszukiwanie nowych rozwiązań. | |
4,0 | Świadomość nabytych kompetencji poszerzona chęcią ich zwiększania w wyniku autorefleksji. Postawa kreatywna, akceptujaca pozytywne strony pogłębiania wiedzy. | |
4,5 | Determinacja i zdolnośćć kreowania otwartej postawy społecznej, nieunikającej problemów, poszukującej rozwiązan. Ukończenie kursu powiększa umiejętności komunikowania się, zwiększa zdolność pracy w zespole. | |
5,0 | Zorganizowany, świadomy celu, dążący do jego realizacji. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość i odpowiedzialność za wyniki działalności. |
Literatura podstawowa
- Zbiorowa pod red. Ph. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
- E. Michalski, Marketing. Podręćznik akademicki, PWN, Warszawa, 2008
- Zb. pod red. L. Garbarskiego, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa, 2011
- I. Bielski, Współczesny marketing, Studio Emka, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- M. Dussel, Marketing w praktyce, BC.edu, Warszawa, 2009
- L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2003
- M. E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006