Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 8 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL8 10 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat programowania komputerów.
W-2Postawowa umiejętność użytkowania systemów operacyjnych Windows i Linux.
W-3Wskazana znajomość podstaw programowania w dowolnym imperatywnym języku programowani

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania.
C-2Umiejętność doboru optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
C-3Umiejętność praktycznego stosowania i/lub konfigurowania środowiska produkcyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, prezentacja reguł gry dydaktycznej, badanie ankietowe diagnozujące predyspozycje członków grupy.2
T-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform2
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.1
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.1
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.1
T-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.1
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.1
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.1
10
wykłady
T-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);1
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);1
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).1
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).1
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);1
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).2
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań przydzielonych na zajęciach17
A-L-3Praca nad portalem projektu, publikowanie wyników.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia produkcyjne
M-5Gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
S-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_W01
Technologie i narzędzia wykorzystywane w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_U01
Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_K01
Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_W01
Technologie i narzędzia wykorzystywane w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
3,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
4,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi skonstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
4,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
5,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania; potrafi aktywnie posługiwać się wskazanym podzbiorem narzędzi, zna ich ograniczenia oraz cykl życia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_U01
Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
3,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
4,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu podstawowym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
4,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
5,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego; potrafi administrować zestawem narzędzi wspomagających pracę zespołu programistycznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_K01
Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
3,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
4,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
4,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
5,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego; wykazuje aktywna postawę przy wdrażaniu nowych metodyk i technologii

Literatura podstawowa

  1. Free Software Foundation, Inc., The GNU Awk User's Guide, Free Software Foundation, Inc., 2011, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.html (dostęp 2012-02-13)
  2. Free Software Foundation, Inc., GNU Make Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://www.gnu. org/software/make/manual/ (dostęp 2012-02-13)
  3. Free Software Foundation, Inc., GCC Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-4.6.2/gcc/ (dostęp 2012-02-13)
  4. Stephane Bailliez et al., Apache Ant Manual, Apache Software Foundation, 2010, http://ant.apache.org/manual/ (dostęp 2012-02-13)
  5. Booch, Rumbaugh, Jacobson, UML przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Collins-Sussman, Fitzpatrick, Pilato, Version Control with Subversion, O'Reilly Media, 2010, http://svnbook.red-bean.com/ (dostęp 2012-02-13)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, prezentacja reguł gry dydaktycznej, badanie ankietowe diagnozujące predyspozycje członków grupy.2
T-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform2
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.1
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.1
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.1
T-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.1
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.1
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);1
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);1
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).1
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).1
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);1
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).2
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań przydzielonych na zajęciach17
A-L-3Praca nad portalem projektu, publikowanie wyników.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W01Technologie i narzędzia wykorzystywane w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania.
Treści programoweT-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.
T-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia produkcyjne
M-5Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
S-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
3,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
4,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi skonstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
4,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
5,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania; potrafi aktywnie posługiwać się wskazanym podzbiorem narzędzi, zna ich ograniczenia oraz cykl życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U01Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
Treści programoweT-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia produkcyjne
M-5Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
3,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
4,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu podstawowym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
4,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
5,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego; potrafi administrować zestawem narzędzi wspomagających pracę zespołu programistycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K01Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność praktycznego stosowania i/lub konfigurowania środowiska produkcyjnego.
Treści programoweT-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia produkcyjne
M-5Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
3,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
4,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
4,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
5,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego; wykazuje aktywna postawę przy wdrażaniu nowych metodyk i technologii