Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,40,44egzamin
laboratoriaL2 20 3,40,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,20,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych
W-4Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej2
T-A-2Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów1
T-A-3Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci5
T-A-4Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu1
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie]1
10
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a.18
20
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa2
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne15
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów3
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć22
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium11
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń5
53
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta)18
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta)40
A-L-4Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta)5
93
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie45
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem10
92

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-5Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_U01
Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
C-1, C-2, C-3T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZIP_1A_B/04_U02
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/04_K01
Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze
C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-3, M-4S-2, S-5
ZIP_1A_B/04_K02
Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
ZIP_1A_B/04_K03
Student posiada zdolność niezależnej oceny decyzji podjmowanych w społczeństwie opartym na wiedzy w zakresie wiedzy dotyczącej zagadnień fizycznych
C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/04_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/04_U01
Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych
ZIP_1A_B/04_U02
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 50 do 60%
3,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 60 do 70%
4,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 70 do 80%.
4,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 80 do 90%.
5,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 90 do 100%.

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  3. C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  5. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  6. T. Rewaj (red.), Laboratoria z fizyki, część I, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  7. I. Kruk, J. Typek, Laboratoria z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej2
T-A-2Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów1
T-A-3Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci5
T-A-4Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu1
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie]1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a.18
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa2
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne15
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów3
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć22
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium11
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń5
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta)18
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta)40
A-L-4Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta)5
93
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie45
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem10
92
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_W01Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-A-1Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-5Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_U01Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-A-2Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów
T-A-3Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów
T-A-4Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie]
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_U02Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 50 do 60%
3,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 60 do 70%
4,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 70 do 80%.
4,5Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 80 do 90%.
5,0Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 90 do 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_K01Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-A-1Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a.
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-A-2Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-A-3Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów
T-A-4Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie]
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_K02Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-A-1Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a.
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-A-2Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-A-3Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów
T-A-4Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie]
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-5Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/04_K03Student posiada zdolność niezależnej oceny decyzji podjmowanych w społczeństwie opartym na wiedzy w zakresie wiedzy dotyczącej zagadnień fizycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-5Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-W-3Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-W-4Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-5Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji