Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie). |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiazywanie zadan z mechaniki ogólnej | 2 |
T-A-2 | Rozwiazywanie zadan z mechaniki cieczy i gazów | 1 |
T-A-3 | Rozwiazywanie zadan z elektrycznosci | 5 |
T-A-4 | Rozwiazywanie zadan z magnetyzmu | 1 |
T-A-5 | Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczacymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczajacym swiecie [moze byc przeprowadzona na wykładzie] | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów | 2 |
T-L-2 | Student wykonuje 10 cwiczen laboratoryjnych z fizyki sposród nizej wymienionych, wybranych zgodnie z obowiazujacym harmonogramem: Tematy cwiczen: TL02 Wyznaczanie współczynnika lepkosci cieczy metoda Stokesa. TL03 Pomiar wilgotnosci powietrza psychometrem Assmana. TL04 Wyznaczanie wykładnika adiabaty dla powietrza. TL05 Pomiar ciepła własciwego cieczy metoda dwóch kalorymetrów. TL06 Wyznaczanie temperatury wrzenia wody w zaleznosci od cisnienia. TL07 Wyznaczanie współczynnika rozszerzalnosci liniowej metalu. TL08 Pomiar współczynnika lepkosci cieczy za pomoca wiskozymetru Hoplera. TL09 Pomiar współczynnika przewodnictwa cieplnego metalu. TL10 Pomiar napiecia powierzchniowego cieczy metoda rurek włoskowatych. TL11 Pomiar gestosci ciał stałych za pomoca aerometru Nicholsona. TL12 Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomoca wahadła rewersyjnego. TL13 Sprawdzenie twierdzenia Steinera za pomoca wahadła fizycznego. TL14 Wyznaczanie momentu bezwładnosci brył przy uzyciu wahadła torsyjnego. TL15 Wyznaczanie momentu bezwładnosci za pomoca przyrzadu Hartle’a. TL16 Wyznaczanie czestotliwosci drgan widełek stroikowych za pomoca rury Quinckiego. TL17 Wyznaczanie predkosci głosu za pomoca interferometru Quinckiego. TL18 Sprawdzanie podstawowego równania ruchu obrotowego. TL19 Badanie drgan tłumionych cewki galwanometru lusterkowego. TL20 Pomiar predkosci dzwieku i modułu Younga w ciałach stałych. TL21 Wyznaczanie współczynnika tarcia tocznego za pomoca wahadła nachylonego. TL22 Czas zderzania kul – sprawdzenie wzoru Hertza. TL23 Pomiar predkosci grawitacyjnych fal wodnych. TL24 Pomiar oporu omowego mostkiem Wheatstone’a. TL25 Wyznaczanie charakterystyki temperaturowej oporu metali i półprzewodników. TL26 Cechowanie termopary. TL27 Pomiar SEM metoda kompensacji. TL28 Wyznaczanie równowaznika elektrochemicznego miedzi oraz stałej Faraday’a. TL29 Wyznaczanie charakterystyki tranzystora. TL30 Pomiar predkosci termoelektronów metoda pola hamujacego. TL31 Rezonans napiec. TL32 Wyznaczanie pojemnosci za pomoca drgan relaksacyjnych. TL33 Pomiar własnosci ferromagnetyków na podstawie petli histerezy magnetycznej. TL34 Pomiar pracy wyjscia termoelektronów. TL35 Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku. TL36 Badanie charakterystyk hallotronu. TL37 Badanie charakterystyki licznika Geigera-Müllera. TL38 Pomiar oporu przewodników. TL39 Wyznaczanie pola magnetycznego Ziemi. TL40 Badanie charakterystyk transformatora. TL41 Wyznaczanie pola radiacyjnego anteny mikrofalowej. TL42 Pomiar stosunku e/m dla elektronu. TL43 Wyznaczanie charakterystyk baterii słonecznej. TL44 Wyznaczanie współczynnika załamania swiatła za pomoca refraktometru Abbego. TL45 Jakosciowe sprawdzenie praw promieniowania za pomoca pirometru optycznego. TL46 Pomiar ogniskowej soczewki przy uzyciu ławy optycznej. TL47 Analiza widma. TL48 Wyznaczanie stezenia roztworu za pomoca kolorymetru fotoelektrycznego “SPEKOL”. TL49 Wyznaczanie stezenia roztworu cukru za pomoca polarymetru półcieniowego. TL50 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca siatki dyfrakcyjnej i badanie płytki CD. TL51 Badanie fotokomórki gazowanej. TL52 Wyznaczanie długosci fali swietlnej za pomoca pierscieni Newtona. TL53 Pomiar współczynnika załamania gazu za pomoca interferometru Michelsona. TL54 Wyznaczanie długosci fali swiatła za pomoca interferometru Michelsona. TL55 Pomiar predkosci swiatła w powietrzu i cieczy. TL56 Efekt Faraday’a. | 18 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej | 8 |
T-W-2 | Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa | 2 |
T-W-3 | Podstawowe pojecia i prawa elektromagnetyzmu; Prad elektryczny i przewodnictwo elektryczne | 15 |
T-W-4 | Podstawowe pojecia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne własciwosci materiałów | 3 |
T-W-5 | Drgania harmoniczne; Ruch falowy | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 22 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 11 |
A-A-4 | Konsultacje do ćwiczeń | 5 |
53 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych (praca własna studenta) | 18 |
A-L-3 | Ukonczenie sprawozdania z laboratoriów w domu (praca własna studenta) | 40 |
A-L-4 | Realizacja sprawozdania (praca w zespołach lub praca własna studenta) | 5 |
93 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 45 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Studiowanie literatury związanej z wykładem | 10 |
92 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów i kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min) |
S-5 | Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/04_K01 Student potrafi uczyc sie samodzielnie i pracowac w zespole oraz samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze | — | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5 | M-3, M-4 | S-2, S-5 |
ZIP_1A_B/04_K02 Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
ZIP_1A_B/04_K03 Student posiada zdolność niezależnej oceny decyzji podjmowanych w społczeństwie opartym na wiedzy w zakresie wiedzy dotyczącej zagadnień fizycznych | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_W01 Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej | 2,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych | |
3,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych | |
4,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych | |
4,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych | |
5,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/04_U01 Student potrafi zastosowac wiedze do rozwiazywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretowac zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczajacym swiecie | 2,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 60% możliwych punktów procentowych | |
3,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 61% do 70% możliwych punktów procentowych | |
4,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 71% do 80% możliwych punktów procentowych | |
4,5 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych | |
5,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 100% możliwych punktów procentowych | |
ZIP_1A_B/04_U02 Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu wybranych działów fizyki klasycznej oraz potrafi szacować niepewności dla pomiarów bezpośrednich i pośrednich | 2,0 | Brak sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 50 do 60% | |
3,5 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 60 do 70% | |
4,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 70 do 80%. | |
4,5 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 80 do 90%. | |
5,0 | Wykonanie poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych ze zrozumieniem zasad pomiaru i interpretacji wyników od 90 do 100%. |
Literatura podstawowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- T. Rewaj (red.), Laboratoria z fizyki, część I, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- I. Kruk, J. Typek, Laboratoria z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)