Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Finanse i rachunkowość II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse i rachunkowość II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 12 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z makro- i mikroekonomii oraz nauki o przedsiębiorstwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu - część II - jest uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie rachunkowości, która w połączeniu z nauką finansów kształtuje ekonomiczny charakter podmiotów gospodarczych. Student otrzyma wiedzę o standardach rachunkowości, zasadach księgowań oraz znaczenia sprawozdawczości finansowej. Przewidziane jest nabycie umiejętności i kompetencji niezbędnych do identyfikowania zdarzeń, ich kwantyfikowania oraz hierarchizacji, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma wykorzystywać znajomość rachunkowości do poprawnego kreowania zamierzeń gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ewidencji na kontach wynikowych2
T-A-2Sporządzanie zestawienia obrotów i sald2
T-A-3Warianty ustalania wyniku finansowego2
T-A-4Warianty sporządzania rachunku zysków i strat2
T-A-5Metody wyceny majątku trwałego2
T-A-6Wycena zapasów2
12
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa. System rachunkowości w Polsce2
T-W-2Majątek i źródła jego finansowania - bilans przedsiębiorstwa2
T-W-3Operacje gospodarcze bilansowe i wynikowe. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont2
T-W-4Zasady ewidencji na kontach wynikowych. Poprawianie błędów księgowych.2
T-W-5Przychody i koszty w rachunkowości przedsiębiorstw2
T-W-6Sprawozdawczość finansowa2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-4zaliczenie formy zajęć2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Praca własna poszerzająca zakres wiedzy o przedmiocie20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje do zaliczenia2
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu kursu2
56

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - zadania (przykłady) zastosowań, ujmowania operacji gospodarczych w rachunkowości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena dokonywana w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć sprawdzian wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-2_W01
Wiedza z zakresu rachunkowości (i finansów) jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Rozumienie zasad systemu rachunkowości, ewidencji operacji gospodarczych, organizacji rachunkowości oraz istoty sprawozdawczości finansowej współtworzy podstawy stabilności finansowej przedsiębiorstwa. Rachunkowość jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Jest niezbędna w pozyskiwaniu oraz rozwoju kompetencji kierowniczych.
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W17T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-2_U01
Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień w zakresie ewidencji działalności gospodarcze (księgowania na kontach, ewidencja operacji, rozrachunki, ustalanie wyniku finansowego w sprawozdawczości finansowej).
ZIP_1A_U11, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/01-2_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmotu poszerzającego dotychczasową wiedzę. Student ma świadomość w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości na różnorodne środowiska, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K08T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07C-1T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-2_W01
Wiedza z zakresu rachunkowości (i finansów) jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Rozumienie zasad systemu rachunkowości, ewidencji operacji gospodarczych, organizacji rachunkowości oraz istoty sprawozdawczości finansowej współtworzy podstawy stabilności finansowej przedsiębiorstwa. Rachunkowość jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Jest niezbędna w pozyskiwaniu oraz rozwoju kompetencji kierowniczych.
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie znajpomości podstawowych zagadnień rachunkowości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści i zagadnień przedmiotu. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez możliwości ich interpretacji bądź poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie rachunkowości. Umożliwiają identyfikację, hierarchizowanie przyczyn oraz określanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Wiedza umożliwia analizę zagadnień rachunkowości w stopniu szczegółowym w połączeniu z wartościowaniem wyodrębnionych elementów w powiązaniach z ewidencją procesów gospodarczych.
4,5Posiadana wiedza umożliwia rozumienie, wyjaśnianie i uzasadnianie przyjętych rozwiązań w formie syntez problemowych.
5,0Wiedza stwwarza podstawy prezentacji własnych ocen, obrony przyjętych rozwiązań księgowych, szacowanie i ocenę skutków związków przyczynowo-skutkowych zastosowanych w poszczególnych rozwiązaniach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-2_U01
Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień w zakresie ewidencji działalności gospodarcze (księgowania na kontach, ewidencja operacji, rozrachunki, ustalanie wyniku finansowego w sprawozdawczości finansowej).
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, zakresów, kategorii i rozwiązań funkcjonujących w rachunkowości.
3,0Umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych operacji gospodarczych bilansowych oraz wynikowych wraz z interpretacją wyników.
3,5Wykorzystywanie wiedzy, informacji do rozwiązywania podstawowych zagadnień rachunkowości połączone z używaniem narzędzi i rozwiązań adekwatnych do zadania.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (bilansu, rachunku wyników oraz przepływów pieniężnych). Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków pomięzy zasobami, operacjami gospodarczymi z wykorzystaniem kategorii ekonomicznych w rachunkowości.
5,0Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń gospodarczych, dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrony przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/01-2_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmotu poszerzającego dotychczasową wiedzę. Student ma świadomość w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości na różnorodne środowiska, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Niska ocena i świadomość przydatności przedmiotu w rozwoju osobistym.
3,0Podstawowoa percepcja i akceptacja przydatności przedmiotu. Postawa oraz stopień wykorzystania zwiększonych kompetencji ograniczona.
3,5Demonstrowana świadomośćć posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja otwartości i poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomości nabytych kompetencji towarzyszy konieczność ich zwiększania (poszerzania) w wyniku analizy wiedzy i umiejętności. Postawa kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych stron przedmiotu
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy otwartej wobec problemów, poszukiwanie rozwiązań, umiejętność komunikowania się i pracy w zespołach.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wyniki i rozwiązania, kompetencja oraz kreatywność w działaniu.

Literatura podstawowa

  1. Zb. pod red. W. Gabrusiewicz, J. Samelak, Podstawy rachunkowości, Uniwesytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2011
  2. I. Olchowicz, Podstawy rachunkowości, Difin, Warszawa, 2009
  3. W. Szczęsny, Finanse. Zarys wykładu, Difin, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012
  2. A. Kożuch, A.J. Kożuch, M. Wakuła, Rachunkowość po polsku, CeDeWu.pl, Warszawa, 2007
  3. A. Rutkowski, Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ewidencji na kontach wynikowych2
T-A-2Sporządzanie zestawienia obrotów i sald2
T-A-3Warianty ustalania wyniku finansowego2
T-A-4Warianty sporządzania rachunku zysków i strat2
T-A-5Metody wyceny majątku trwałego2
T-A-6Wycena zapasów2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa. System rachunkowości w Polsce2
T-W-2Majątek i źródła jego finansowania - bilans przedsiębiorstwa2
T-W-3Operacje gospodarcze bilansowe i wynikowe. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont2
T-W-4Zasady ewidencji na kontach wynikowych. Poprawianie błędów księgowych.2
T-W-5Przychody i koszty w rachunkowości przedsiębiorstw2
T-W-6Sprawozdawczość finansowa2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-4zaliczenie formy zajęć2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Praca własna poszerzająca zakres wiedzy o przedmiocie20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje do zaliczenia2
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu kursu2
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-2_W01Wiedza z zakresu rachunkowości (i finansów) jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Rozumienie zasad systemu rachunkowości, ewidencji operacji gospodarczych, organizacji rachunkowości oraz istoty sprawozdawczości finansowej współtworzy podstawy stabilności finansowej przedsiębiorstwa. Rachunkowość jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Jest niezbędna w pozyskiwaniu oraz rozwoju kompetencji kierowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie rachunkowości, która w połączeniu z nauką finansów kształtuje ekonomiczny charakter podmiotów gospodarczych. Student otrzyma wiedzę o standardach rachunkowości, zasadach księgowań oraz znaczenia sprawozdawczości finansowej. Przewidziane jest nabycie umiejętności i kompetencji niezbędnych do identyfikowania zdarzeń, ich kwantyfikowania oraz hierarchizacji, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma wykorzystywać znajomość rachunkowości do poprawnego kreowania zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa. System rachunkowości w Polsce
T-W-2Majątek i źródła jego finansowania - bilans przedsiębiorstwa
T-W-6Sprawozdawczość finansowa
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - zadania (przykłady) zastosowań, ujmowania operacji gospodarczych w rachunkowości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena dokonywana w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć sprawdzian wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie znajpomości podstawowych zagadnień rachunkowości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści i zagadnień przedmiotu. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez możliwości ich interpretacji bądź poszukiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie rachunkowości. Umożliwiają identyfikację, hierarchizowanie przyczyn oraz określanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Wiedza umożliwia analizę zagadnień rachunkowości w stopniu szczegółowym w połączeniu z wartościowaniem wyodrębnionych elementów w powiązaniach z ewidencją procesów gospodarczych.
4,5Posiadana wiedza umożliwia rozumienie, wyjaśnianie i uzasadnianie przyjętych rozwiązań w formie syntez problemowych.
5,0Wiedza stwwarza podstawy prezentacji własnych ocen, obrony przyjętych rozwiązań księgowych, szacowanie i ocenę skutków związków przyczynowo-skutkowych zastosowanych w poszczególnych rozwiązaniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-2_U01Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień w zakresie ewidencji działalności gospodarcze (księgowania na kontach, ewidencja operacji, rozrachunki, ustalanie wyniku finansowego w sprawozdawczości finansowej).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U11potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie rachunkowości, która w połączeniu z nauką finansów kształtuje ekonomiczny charakter podmiotów gospodarczych. Student otrzyma wiedzę o standardach rachunkowości, zasadach księgowań oraz znaczenia sprawozdawczości finansowej. Przewidziane jest nabycie umiejętności i kompetencji niezbędnych do identyfikowania zdarzeń, ich kwantyfikowania oraz hierarchizacji, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma wykorzystywać znajomość rachunkowości do poprawnego kreowania zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-A-3Warianty ustalania wyniku finansowego
T-A-4Warianty sporządzania rachunku zysków i strat
T-A-5Metody wyceny majątku trwałego
T-A-2Sporządzanie zestawienia obrotów i sald
T-W-4Zasady ewidencji na kontach wynikowych. Poprawianie błędów księgowych.
T-A-1Zasady ewidencji na kontach wynikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - zadania (przykłady) zastosowań, ujmowania operacji gospodarczych w rachunkowości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena dokonywana w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć sprawdzian wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, zakresów, kategorii i rozwiązań funkcjonujących w rachunkowości.
3,0Umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych operacji gospodarczych bilansowych oraz wynikowych wraz z interpretacją wyników.
3,5Wykorzystywanie wiedzy, informacji do rozwiązywania podstawowych zagadnień rachunkowości połączone z używaniem narzędzi i rozwiązań adekwatnych do zadania.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (bilansu, rachunku wyników oraz przepływów pieniężnych). Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk i zdarzeń, powiązań oraz związków pomięzy zasobami, operacjami gospodarczymi z wykorzystaniem kategorii ekonomicznych w rachunkowości.
5,0Umiejętność budowy ocen na podstawie interpretacji zdarzeń gospodarczych, dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrony przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/01-2_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmotu poszerzającego dotychczasową wiedzę. Student ma świadomość w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości na różnorodne środowiska, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji w zakresie rachunkowości, która w połączeniu z nauką finansów kształtuje ekonomiczny charakter podmiotów gospodarczych. Student otrzyma wiedzę o standardach rachunkowości, zasadach księgowań oraz znaczenia sprawozdawczości finansowej. Przewidziane jest nabycie umiejętności i kompetencji niezbędnych do identyfikowania zdarzeń, ich kwantyfikowania oraz hierarchizacji, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma wykorzystywać znajomość rachunkowości do poprawnego kreowania zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-4Zasady ewidencji na kontach wynikowych. Poprawianie błędów księgowych.
T-A-4Warianty sporządzania rachunku zysków i strat
T-A-3Warianty ustalania wyniku finansowego
T-A-6Wycena zapasów
T-A-5Metody wyceny majątku trwałego
Metody nauczaniaM-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - zadania (przykłady) zastosowań, ujmowania operacji gospodarczych w rachunkowości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena dokonywana w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym.
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć sprawdzian wiedzy z przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i świadomość przydatności przedmiotu w rozwoju osobistym.
3,0Podstawowoa percepcja i akceptacja przydatności przedmiotu. Postawa oraz stopień wykorzystania zwiększonych kompetencji ograniczona.
3,5Demonstrowana świadomośćć posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja otwartości i poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomości nabytych kompetencji towarzyszy konieczność ich zwiększania (poszerzania) w wyniku analizy wiedzy i umiejętności. Postawa kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych stron przedmiotu
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy otwartej wobec problemów, poszukiwanie rozwiązań, umiejętność komunikowania się i pracy w zespołach.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wyniki i rozwiązania, kompetencja oraz kreatywność w działaniu.