Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Testowanie i jakość oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Testowanie i jakość oprogramowania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 8 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowanie w jednym z języków C++/C#/Java.
W-2Umiejętność czytania i analizowania kodu żródłowego.
W-3Umiejętność czytania i tworzenia dokumentów specyfikacji oprogramowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologii procesu testowania.
C-2Znajomość terminologii związanej z testowaniem.
C-3Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania.
C-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.3
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych4
T-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.2
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.1
10
wykłady
T-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.1
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;2
T-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity1
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.1
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.1
T-W-6Certyfikacja ISTQB.1
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu.8
A-L-3Przygotowanie do zajęć.8
A-L-4Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
28

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_W01
Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_U01
Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_K01
Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
C-4T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-4S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_W01
Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
3,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
4,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
4,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
5,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_U01
Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki
3,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki
4,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
4,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
5,0potrafi biegle posługiwac sie gotowa infrastruktura testowa, przeprowadzac wstepnie skonfigurowane test i interpretowac wyniki; potrafi biegle charakteryzowac role i ograniczenia róznych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruowac i wdrozyc infrastrukture testowa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_K01
Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0postrzega relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania
3,5postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania
4,0postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu
4,5postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu
5,0postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywna postawe przy projektowaniu i konfigurowania srodowiska testowego

Literatura podstawowa

  1. Patton R., Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
  2. Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
  3. Burnstein I., Practical Software Testing, Springer, 2002
  4. Hutcheson M., Software Testing Fundamentals: Methods and Metrics, Wiley, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
  2. Mucek J., Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991
  3. ISTQB, Certified Tester Foundation Level Syllabus, ISTQB, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.3
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych4
T-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.2
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.1
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;2
T-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity1
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.1
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.1
T-W-6Certyfikacja ISTQB.1
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu.8
A-L-3Przygotowanie do zajęć.8
A-L-4Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W01Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii procesu testowania.
C-2Znajomość terminologii związanej z testowaniem.
C-3Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;
T-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.
T-W-6Certyfikacja ISTQB.
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
3,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
4,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
4,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
5,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U01Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.
Treści programoweT-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych
T-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.
Metody nauczaniaM-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki
3,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki
4,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
4,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
5,0potrafi biegle posługiwac sie gotowa infrastruktura testowa, przeprowadzac wstepnie skonfigurowane test i interpretowac wyniki; potrafi biegle charakteryzowac role i ograniczenia róznych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruowac i wdrozyc infrastrukture testowa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K01Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.
Treści programoweT-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych
T-W-6Certyfikacja ISTQB.
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.
Metody nauczaniaM-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0postrzega relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania
3,5postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania
4,0postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu
4,5postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu
5,0postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywna postawe przy projektowaniu i konfigurowania srodowiska testowego