Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych. |
C-2 | Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia. |
C-4 | Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch. |
C-5 | Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach. |
C-6 | Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej. |
C-7 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management. |
C-8 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. | 2 |
T-A-2 | Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli. | 2 |
T-A-3 | Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą. | 2 |
T-A-4 | Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. | 2 |
T-A-5 | Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. | 2 |
T-A-6 | Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności. | 2 |
T-W-2 | Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna. | 1 |
T-W-3 | Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie. | 2 |
T-W-4 | Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej. | 2 |
T-W-5 | Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur. | 1 |
T-W-6 | Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych. | 2 |
T-W-7 | Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania. | 1 |
T-W-8 | Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności. | 1 |
T-W-9 | Kontrola: pojęcie, cele i zadania, formy kontroli, controlling. | 1 |
T-W-10 | Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania. | 2 |
T-W-11 | Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw. | 2 |
T-W-12 | Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering. | 2 |
T-W-13 | Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych. | 1 |
T-W-14 | Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny. | 2 |
T-W-15 | Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa. | 2 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 14 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury | 8 |
A-A-4 | Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach. | 8 |
A-A-5 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji. | 8 |
A-A-6 | Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej. | 5 |
A-A-7 | Przygotowanie dokumentacji do zadań. | 10 |
A-A-8 | Konsulatcje do ćwiczeń. | 2 |
A-A-9 | udział w zaliczeniu | 2 |
69 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 17 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów. | 3 |
A-W-5 | Bieżące studiowanie literatury. | 17 |
A-W-6 | Przegląd literatury zawartej w sylabusie do następnego wykładu. | 16 |
80 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach |
S-4 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-6 | Ocena formująca: Egzamin |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-8 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
S-9 | Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego |
S-10 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki). Test wielokrotnego wyboru oraz test uzupełnień, łacznie 10 pytań testowych. |
S-11 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/04_W01 Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7, S-10, S-11 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/04_U01 Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu. | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4 | S-2, S-5, S-9 |
ZIP_1A_C/04_U02 Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy. | ZIP_1A_U27 | T1A_U02 | — | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-5, M-6 | S-1, S-6, S-7, S-10, S-11 |
ZIP_1A_C/04_U03 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-2, C-3, C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-14 | M-1, M-3, M-6 | S-2, S-6, S-9, S-11 |
ZIP_1A_C/04_U04 Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | ZIP_1A_U16 | T1A_U04, T1A_U13 | InzA_U05 | C-8 | T-W-6, T-W-13 | M-1, M-5 | S-6, S-7, S-8, S-11 |
ZIP_1A_C/04_U05 Zna i potrafi wykorzystać rózne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | ZIP_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-4, M-5 | S-2, S-4, S-6, S-11 |
ZIP_1A_C/04_U06 Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się. | ZIP_1A_U21 | T1A_U05 | — | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-15 | M-1, M-6 | S-6, S-11 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/04_K01 Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-A-6, T-W-11 | M-1, M-6 | S-6, S-7, S-11 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/04_W01 Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Nie potrafi omówić wybranych zasad, metod i narzędzi zarządzania przedsiębiorstwem. |
3,0 | Potrafi omówić wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać właściwą zasadę, metodę i narzędzie, które służą postawionemu problemowi zarządzania przedsiębiorstwem. | |
4,0 | Potrafi stosować wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem. | |
4,5 | Potrafi zanleźć rozwiązania korzystne dla postawionego problemu zarządzania przedsiębiorstwem. | |
5,0 | Potrafi dobrać i ocenić wybór odpowiedniej zasady, metody, narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/04_U01 Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu. | 2,0 | Nie potrafi zorganizować działalności własnej w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie okreslonego celu. |
3,0 | Potrafi znaleźć swoje miejsce w pracy zespołowej przy realizacji zadania grupowego. | |
3,5 | Potrafi zmieniać swoją pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu. | |
4,0 | Potrafi rozwijać swoja pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego. | |
4,5 | Potrafi wdrażać i modyfikować nowe rozwiązania przy realizacji zadania grupowego. | |
5,0 | Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu. | |
ZIP_1A_C/04_U02 Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy. | 2,0 | Nie potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy. |
3,0 | Potrafi wskazać zasady zarządzania personelem w realizacji celów firmy. | |
3,5 | Potrafi organizować system zarządzania personelm w realizacji celów firmy. | |
4,0 | Potrafi modyfikować system zarządzania personelem w realizacji celów firmy. | |
4,5 | Potrafi rozwijać system zarządzania personelem w realizacji celów firmy. | |
5,0 | Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy. | |
ZIP_1A_C/04_U03 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Nie potrafi zastosować w praktyce zdobytej wiedzy i umiejetności. |
3,0 | Potrafi dobierać wiedzę i umiejętności do rozwiązywanych problemów zarządzania. | |
3,5 | Potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin do rozwiązywania problemów zarządzania. | |
4,0 | Potrafi planować i organizować wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów zarządzania. | |
4,5 | Potrafi rozwijać wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów z dziedziny zarządzania. | |
5,0 | Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejetności w problemach zarządzania. | |
ZIP_1A_C/04_U04 Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | 2,0 | Nie potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. |
3,0 | Potrafi rozpoznać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | |
3,5 | Potrafi wyjaśniać i uzasadniać wybór metod komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | |
4,0 | Potrafi organizować system komunikacj zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | |
4,5 | Potrafi rozwijać system komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | |
5,0 | Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji. | |
ZIP_1A_C/04_U05 Zna i potrafi wykorzystać rózne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | 2,0 | Nie zna i nie potrafi wykorzystać różnych metod i techniki analitycznych i dobrać ich odpowiednio do zaistniałego problemu. |
3,0 | Potrafi rozpoznać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | |
3,5 | Potrafi komponować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | |
4,0 | Potrafi modyfikować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | |
4,5 | Potrafi rozwijać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | |
5,0 | Zna i potrafi wykorzystać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu. | |
ZIP_1A_C/04_U06 Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się. | 2,0 | Nie rozumie, nie docenia i nie realizuje procesów samokształcenia się. |
3,0 | Planuje i realizuje procesy samokształcenia się. | |
3,5 | Modyfikuje procesy samokształcenia się. | |
4,0 | Integruje procesy samokształcenia się. | |
4,5 | Rozwija procesy samokształcenia się. | |
5,0 | Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/04_K01 Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. | 2,0 | Nie posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. |
3,0 | Potrafi rozpoznać i wyjaśnić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Potrafi ocenić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Potrafi wyliczyć i zaprezentować wyniki dotyczące sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Potrafi rozwijać analizę i ocenę sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju. |
Literatura podstawowa
- M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
- J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
- M. Strużyńska, Podstawy zarządzania, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
- E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
- R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007