Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki i algorytmizacji I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów za budową i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Zapoznanie z budową i zasadą działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych. Zapoznanie studentów z budową programu, etapami ich powstawania, podstawami algorytmów. Studenci w trakcie wykładów poznają zagadnienie języków programowania, ich podziału oraz podstaw działania translatorów. Studenci zostaną zapoznani z definicją, rodzajami i podstawową budową systemów operacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Instrukcja laboratoryjna. Sformułowanie celów zajęć, ich planu, treści oraz oczekiwań względem studentów. Określenie zasad zaliczenia. | 1 |
T-L-2 | Sieć Novell Netware – podstawy użytkowania oraz zapoznanie z organizacją i obsługą sieci WI, dostępne usługi i oprogramowanie. | 2 |
T-L-3 | Internet – wybrane usługi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, tracert) – praktyczne umiejętności wykorzystywania usług internetowych. | 2 |
T-L-4 | Systemy liczbowe, zapis liczb w dowolnych systemach liczbowych, przeliczanie liczb pomiędzy różnymi systemami (BIN, DEC, HEX). Zapis liczb ujemnych w systemie binarnym, wybrane operacje arytmetyczne w systemie binarnym: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, operacje logiczne. | 2 |
T-L-5 | Schematy blokowe – podstawy budowania algorytmów. Algorytmy podstawowe, sekwencyjne z rozgałęzieniami, iteracyjne, m.in. silnia, równanie kwadratowe, układy równań, operacje na macierzach, algorytmy sortowania, różnorodne operacje na ciągach danych. | 6 |
T-L-6 | Kolokwium - systemy liczbowe i schematy blokowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo. Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora. | 1 |
T-W-2 | Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC). Budowa komputera: pocesory, pamieci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie czesci składowych komputera. Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamieci cache. | 2 |
T-W-3 | Jezyk maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania. Pamiec wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego. | 1 |
T-W-4 | Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łacza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urzadzeniami we/wy. Kanał DMA. | 2 |
T-W-5 | Wybrane rozwiazania sprzetowe: układy logiczne polaczen z magistrala (wejscie/wyjscie). Przerwania sprzetowe - układ łancuchowy, koder priorytetów. Proces realizacji przerwan sprzetowych. | 2 |
T-W-6 | Programowanie komputerów. Przykład programu w jezyku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Jezyki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty. System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojecie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji zajęć ćwiczeniowych, laboratoryjnych przy komputerze, a także zaliczeń w postaci realizacji sprawozdań na zajęciach oraz kolokwium | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowywanie sprawozdań po zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-4 | Konsultacje. | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych. | 40 |
A-L-6 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 1 |
96 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do wykładów. | 20 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-3 | Studia literaturowe związane z tematyką wykładu | 30 |
A-W-4 | Konsultacje dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie | 6 |
A-W-5 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu końcowego | 10 |
A-W-6 | Udział w egzaminie | 3 |
79 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Laboratoria bazujace na prezentacji dostepnych srodków programowo-sprzetowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratoria: Ocena końcowa będąca średnią z dwóch ocen: 1. ocena średnia z ocen cząstkowych i 2. ocena zadania końcowego. |
S-3 | Ocena formująca: Laboratoria: Ocena cząstkowa za pojedyńcze zadanie laboratoryjne. |
S-4 | Ocena formująca: Laboratoria:Zadanie zaliczeniowe polegajace na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego. | ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja. | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_K01 Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian. Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów, a także w dalszej przyszłosci przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych. | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K05 | — | C-1 | T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-W-1, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnić budowę i zasadą działania mikrokomputerów i wielu urządzeń peryferyjnych. Student powinien opisać budowę i zasadę działania lokalnych oraz rozległych sieci komputerowych oraz wielu usług internetowych. Student powinien scharakteryzować budowę programu komputerowego, etapy ich powstawania, oraz tworzyć podstawowe algorytmy. Student powinien być w stanie objaśnić co to jest język programowania, ich podziały oraz podstawy działania translatorów. Student powinien zdefiniować pojęcie systemu operacyjnego, oraz opisać ich rodzaje, podziały a także wyjaśnić podstawową budowę systemu operacyjnego. | 2,0 | Nie potrafi wymienić podstawowych zasad działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowych metod i środowisk programistycznych. |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe zasady działania mikrokomputerów i urządzeń peryferyjnych oraz opisać podstawowe metody i środowiska programistyczne i systemy operacyjne. | |
3,5 | Potrafi scharakteryzować podstawowe algorytmy, omówić ich zastosowania, określać budowę programu komputerowego oraz dostrzegać związek między algorytmem a programem komputerowym. | |
4,0 | Potrafi dobierać algorytmy do zadań. | |
4,5 | Potrafi opisać usterki systemów komputerowych i wskazać sposoby ich usuwania. | |
5,0 | Potrafi opisać sposób konfiguracji sprzętu, w tym do zastosowań sieciowych, opisać możliwości dostosowywania systemów operacyjnych do potrzeb użytkowników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć sprawnie posługiwać się wydziałową siecią komputerową, a także przydzielonymi mu usługami i oprogramowaniem; powinien posługiwać się wybranymi, zaprezentowanymi i przećwiczonymi na zajęciach wybranymi usługami internetowymi (poczta, WWW, wyszukiwarki, FTP, Archie, NewsGroup, ping, traceroute); powinien umieć dokonywać przeliczeń pomiędzy systemami liczbowymi o dowolnej podstawie, zapisywać liczby binarne ujemne, a także wykonywać pisemnie operacje arytmetyczne w tym systemie (dodawanie, odejmowanie, mnożenie); powinien reprezentować wybrane problemy algorytmiczne w postaci schematu blokowego, z uwzględnieniem takich technik, jak algorytm sekwencyjny, z rozgałęzieniami, iteracja. | 2,0 | Nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Umie posługiwać się siecią komputerową i wybranymi usługami sieciowymi. | |
3,5 | Umie dokonywać przeliczeń między systemami liczbowymi. | |
4,0 | Umie reprezentować rozwiązania problemów w postaci algorytmów. | |
4,5 | Potrafi biegle posługiwać się systemami operacyjnymi i konfigurować je do potrzeb użytkowników. | |
5,0 | Potrafi diagnozować problemy sieci i systemów komputerowych oraz usuwać je. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/03-1_K01 Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian. Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów, a także w dalszej przyszłosci przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych. | 2,0 | Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu. |
3,0 | Umie zaprezentować posiadaną wiedzę. | |
3,5 | Przejawia otwartość do zdobywania wiedzy. | |
4,0 | Prezentuje aktywną postawę co do zdobywania wiedzy i dzielenia się nią. | |
4,5 | Konstruuje obiektywne wnioski. | |
5,0 | Broni osiągniętych rezultatów. |
Literatura podstawowa
- Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, 2005
- Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, UMCS, 2007
- Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
- Wołek S., Wstęp do informatyki, OWPRZ, Rzeszów, 2000
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012