Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Ochrona praw autorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona praw autorskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z podstawowymi definicjami z zakresu własności intelektualnej |
C-2 | wskazanie możliwości ochrony własnej twórczości i cudzej |
C-3 | wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa |
C-4 | podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą |
C-5 | uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa. | 2 |
T-W-2 | Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT) | 2 |
T-W-3 | wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych | 2 |
T-W-4 | znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne | 1 |
T-W-5 | Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet) | 2 |
T-W-6 | zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do ustnej "wejściówki" z informacji z poprzednich zajęć | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_A/04_W01 zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej | ZIP_1A_W13 | T1A_W10 | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_A/04_W02 zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych | ZIP_1A_W13 | T1A_W10 | — | C-3 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_A/04_U02 potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić | ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U05 | T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U02, InzA_U03 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_A/04_U04 dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własnosci przemysłowej w interenetowych bazach patentowych potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej | ZIP_1A_U05, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U09, T1A_U10 | InzA_U02, InzA_U03 | C-2, C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_A/04_K06 jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny do przekazywania nabytej wiedzy innym osobom jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K09 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_A/04_K07 jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych dba o przestrzeganie przepisów prawa | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K05 | — | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_A/04_W01 zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej | 2,0 | nie zna zadnych definicji, nie rozróznia kategorii i praw |
3,0 | zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróznia kategorii i praw | |
3,5 | zna podstawowe definicje, rozróznia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic | |
4,0 | zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic | |
4,5 | zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi porównac niektóre z nich, wskazac róznice pomiesdzy niektórymi z nich | |
5,0 | zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi je porównac, wskazac róznice | |
ZIP_1A_A/04_W02 zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych | 2,0 | nie zna baz danych, nie potrafi wyszukiwac w bazach danych |
3,0 | zna niektóre bazy,ma problemy z wyszukiwaniem | |
3,5 | zna wiekszosc z podstawowych baz, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna wiekszość z podstawowych baz, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac | |
4,0 | zna bazy, wie co mozna w nich wyszukac ewentualnie wie jak w nich wyszukiwac | |
4,5 | zna bazy, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna bazy, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac | |
5,0 | zna bazy, wie co i jak wyszukiwać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_A/04_U02 potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić | 2,0 | student nie posiada elementranej wiedzy na temat własności intelektualnej |
3,0 | student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej | |
3,5 | student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna podstawowe zasady wykluczeń wyłączności | |
4,0 | student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności | |
4,5 | student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności, zna zasady dozwolonego użytku, zna podstawowe zasady odpowiedzialności za naruszenia. | |
5,0 | student wie na jakich zasadach może korzystać z praw osób trzecich, wie jaka grozi mu odpowiedzialnośc za naruszenia; zna zasady dozwolonego użytku osobistego | |
ZIP_1A_A/04_U04 dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własnosci przemysłowej w interenetowych bazach patentowych potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej | 2,0 | nie zna mozliwości korzystania z cudzych praw wyłacznych, nie zna możliwosci uzyskania ochrony na dobra niematerialne własności intelektualnej |
3,0 | potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania) dla przynajmniej jednego przedmiotu własnosci intelektualnej, zna conajmniej jedna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej, zna podstawowe zródło ochrony programów komputerowych | |
3,5 | potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej) | |
4,0 | potrafi wskazać mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej), wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazań zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej dla conajmniej jednego dobra niematerialnego własnosci intelektualnej | |
4,5 | potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego) | |
5,0 | potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi rozróznic własciciela praw majatkowych od własciciela praw osobistych, potrafi wskazac komu jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego), dostrzega korelacje pomiedzy róznymi dobrami własnosci intelektualnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_A/04_K06 jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny do przekazywania nabytej wiedzy innym osobom jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich | 2,0 | student mie wykazuje aktywności na zajęciach, nie dostrzega i nie uznaje znaczenia praw wyłącznych, trywializuje porządek prawny |
3,0 | student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji | |
3,5 | student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej | |
4,0 | student bierze udział w zajęciach, samodzielnie zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej | |
4,5 | student uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, bierze udział w zajęciach, zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłącznych w pracy zawodowej | |
5,0 | student chętnie uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, aktywnie bierze udział w zajęciach, aktywnie zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłacznych w pracy zawodowej | |
ZIP_1A_A/04_K07 jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych dba o przestrzeganie przepisów prawa | 2,0 | student nie ma kompetencji do podjęcia decyzji o ochronie swojej lub cudzej wiedzy, nie ma świadomości o zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, nie uznaje za konieczne przestrzeganie przepisów prawa, nie zna systemu praw wyłącznych i nie jest w stanie w sposób świadomy korzystać z tego systemu |
3,0 | student stara się podejmować decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma ograniczoną świadomośś działania systemu praw wyłącznych własności intelektualnej, co powoduje, że nie jest w stanie w sposób odpowiedzialny korzystać z tego systemu, nie do końca zdaje sobie sprawę ze zmienności prawa | |
3,5 | student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych ale ma ograniczona zdolność korzystania z niego w sposób świadomy | |
4,0 | student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób świadomy | |
4,5 | student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, korzysta z praw osób trzecich, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny | |
5,0 | student świadomie i umiejętnie podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, świadomie i umiejętnie korzysta z praw osób trzecich, nie akceptuje naruszeń praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny |
Literatura podstawowa
- Renata zawadzka, własność intelektualna własność przemysłowa materiały pomocnicze do wykładów z przedmiotu Ochrona własności intelektualnej, Wydawnictwo Uczelniane politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008, 1
- Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., Ustawa prawo własności przemysłowej, Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., 2007, tekst jednolity
- Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity