Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informatycznych
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,20,25zaliczenie
projektyP7 8 1,30,33zaliczenie
wykładyW7 12 1,50,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informacyjnych i informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad sporządzania sprawozdań z laboratorium.1
T-L-2Wejściówka z podstawowych pojęć omówionych na wykładzie. Opracowywanie założeń do przykładowego projektu. Sporządzenie dokumentacji wymagań.1
T-L-3Złożenie sprawozdania. Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego z poprzedniego laboratorium diagramów przypadków użycia.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów związków encji do przykładowego projektu z poprzedniego laboratorium.1
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów DFD.1
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów dynamicznych.1
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie harmonogramu wdrożeń dla przykładowego projektu.1
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie zagrożeń, ryzyka. Złożenie sprawozdania.2
10
projekty
T-P-1Omówienie zadań projektowych i zasad sporządzania sprawozdań. Rozdanie zadań projketowych1
T-P-2Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymaań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań.2
T-P-3Złożenie dokumentacji wymagań. Opracowanie projektu funkcji. Opracowanie dokumentacji zgodnie z wybraną metodyką.2
T-P-4Złożenie dokumentacji projektowej z poprzedniego laboratorium. Dobór metody wdrożenia. Szacowanie harmonogramu wdrożeń. Opracowanie dokumentacji wdrożeniowej. Szacowanie kosztu wdrożenia. Ocena ryzyka projektu. Złożenie dokumentacji wdrożeniowej.1
T-P-5Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań.2
8
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. System informatyczny jako obiekt techniczny.1
T-W-2Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne.1
T-W-3Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika.1
T-W-4Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie1
T-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.1
T-W-6Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady.2
T-W-7Projektowanie strukturalne Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Podejście socjo-społeczne. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania.2
T-W-8Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.1
T-W-9Szacowanie kosztów, efektów i ryzyka systemu informatycznego. Zasady zarządzanie projektami Jakość systemów informatycznych. Korzyści z inwestycji informatycznych. Ryzyko przedsięwzięć informatycznych. Wskaźnik zagrożenia przedsięwzięcia informatycznego1
T-W-10Metody wdrażania systemów informatycznych.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium10
A-L-2Konsultacje do laboratorium.1
A-L-3Przygotowanie wejściówki i sprawozdań do wszystkich laboratoriów20
A-L-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
33
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych8
A-P-2Przygotowanie trzech części dokumentacji projektowej - dodatkowa poza zajęciami praca własna studenta.25
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
35
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie12
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3przygotowanie studenta do zaliczenia16
A-W-4przygotowanie studenta do egzaminu10
A-W-5Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/02_W01
Znajomość modeli cyklu życia systemu informatycznego
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2
ZIP_1A_O4/02_W02
znajomość podstawowych metod analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych
ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/02_U01
Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy produkcyjnej lub usługowej.
ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U29T1A_U07, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-1, S-2
ZIP_1A_O4/02_U02
Umiejętność analizowania i posługiwania się wynikami analizy.
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U17T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-W-8, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4S-3, S-1, S-2
ZIP_1A_O4/02_U03
Umiejętność konstruowania modeli (projektów) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U19T1A_U01, T1A_U04, T1A_U14InzA_U06C-2T-P-3, T-W-5, T-P-5, T-P-4, T-W-8M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/02_W01
Znajomość modeli cyklu życia systemu informatycznego
2,0nie zna podstawowego modelu cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego
3,0zna podstawowy model cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego
3,5zna podstawowe modele cyklu życia zintegrowanego systemu informatycznego
4,0zna model cyklu życia systemu informatycznego wspomagającego procesy decyzyjne
4,5zna podstawowy model cyklu życia systemu informatycznego czasu rzeczywistego
5,0zna model cyklu życiakspertowego esystemu informatycznego czasu rzeczywistego
ZIP_1A_O4/02_W02
znajomość podstawowych metod analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych a takze potrafi te metody ocenić

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/02_U01
Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy produkcyjnej lub usługowej.
2,0nie potrafi sformułowac podstawowych zadan, cech i wymagan do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,0potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,5potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna systemu informatycznego firmy/organizacji
4,5potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić
ZIP_1A_O4/02_U02
Umiejętność analizowania i posługiwania się wynikami analizy.
2,0nie potrafi analizowac podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,5potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna systemem informatycznym firmy/organizacji
4,5potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonac wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system
ZIP_1A_O4/02_U03
Umiejętność konstruowania modeli (projektów) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
2,0nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi konstruować i oceniać modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjn o/transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjno /transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi konstruować i ocenić modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjnousługowej

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
  2. Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  3. praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  2. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad sporządzania sprawozdań z laboratorium.1
T-L-2Wejściówka z podstawowych pojęć omówionych na wykładzie. Opracowywanie założeń do przykładowego projektu. Sporządzenie dokumentacji wymagań.1
T-L-3Złożenie sprawozdania. Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego z poprzedniego laboratorium diagramów przypadków użycia.2
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów związków encji do przykładowego projektu z poprzedniego laboratorium.1
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów DFD.1
T-L-6Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów dynamicznych.1
T-L-7Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie harmonogramu wdrożeń dla przykładowego projektu.1
T-L-8Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie zagrożeń, ryzyka. Złożenie sprawozdania.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadań projektowych i zasad sporządzania sprawozdań. Rozdanie zadań projketowych1
T-P-2Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymaań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań.2
T-P-3Złożenie dokumentacji wymagań. Opracowanie projektu funkcji. Opracowanie dokumentacji zgodnie z wybraną metodyką.2
T-P-4Złożenie dokumentacji projektowej z poprzedniego laboratorium. Dobór metody wdrożenia. Szacowanie harmonogramu wdrożeń. Opracowanie dokumentacji wdrożeniowej. Szacowanie kosztu wdrożenia. Ocena ryzyka projektu. Złożenie dokumentacji wdrożeniowej.1
T-P-5Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. System informatyczny jako obiekt techniczny.1
T-W-2Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne.1
T-W-3Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika.1
T-W-4Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie1
T-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.1
T-W-6Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady.2
T-W-7Projektowanie strukturalne Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Podejście socjo-społeczne. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania.2
T-W-8Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.1
T-W-9Szacowanie kosztów, efektów i ryzyka systemu informatycznego. Zasady zarządzanie projektami Jakość systemów informatycznych. Korzyści z inwestycji informatycznych. Ryzyko przedsięwzięć informatycznych. Wskaźnik zagrożenia przedsięwzięcia informatycznego1
T-W-10Metody wdrażania systemów informatycznych.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium10
A-L-2Konsultacje do laboratorium.1
A-L-3Przygotowanie wejściówki i sprawozdań do wszystkich laboratoriów20
A-L-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych8
A-P-2Przygotowanie trzech części dokumentacji projektowej - dodatkowa poza zajęciami praca własna studenta.25
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie12
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3przygotowanie studenta do zaliczenia16
A-W-4przygotowanie studenta do egzaminu10
A-W-5Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/02_W01Znajomość modeli cyklu życia systemu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. System informatyczny jako obiekt techniczny.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowego modelu cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego
3,0zna podstawowy model cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego
3,5zna podstawowe modele cyklu życia zintegrowanego systemu informatycznego
4,0zna model cyklu życia systemu informatycznego wspomagającego procesy decyzyjne
4,5zna podstawowy model cyklu życia systemu informatycznego czasu rzeczywistego
5,0zna model cyklu życiakspertowego esystemu informatycznego czasu rzeczywistego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/02_W02znajomość podstawowych metod analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej
Treści programoweT-W-10Metody wdrażania systemów informatycznych.
T-W-3Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika.
T-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-W-8Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-9Szacowanie kosztów, efektów i ryzyka systemu informatycznego. Zasady zarządzanie projektami Jakość systemów informatycznych. Korzyści z inwestycji informatycznych. Ryzyko przedsięwzięć informatycznych. Wskaźnik zagrożenia przedsięwzięcia informatycznego
T-W-7Projektowanie strukturalne Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Podejście socjo-społeczne. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania.
T-W-6Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych a takze potrafi te metody ocenić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/02_U01Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy produkcyjnej lub usługowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U08ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej
Treści programoweT-L-2Wejściówka z podstawowych pojęć omówionych na wykładzie. Opracowywanie założeń do przykładowego projektu. Sporządzenie dokumentacji wymagań.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych
S-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformułowac podstawowych zadan, cech i wymagan do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,0potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,5potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna systemu informatycznego firmy/organizacji
4,5potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/02_U02Umiejętność analizowania i posługiwania się wynikami analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej
Treści programoweT-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów związków encji do przykładowego projektu z poprzedniego laboratorium.
T-W-3Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika.
T-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-L-2Wejściówka z podstawowych pojęć omówionych na wykładzie. Opracowywanie założeń do przykładowego projektu. Sporządzenie dokumentacji wymagań.
T-L-5Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów DFD.
T-W-8Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-L-3Złożenie sprawozdania. Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego z poprzedniego laboratorium diagramów przypadków użycia.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych
S-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizowac podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,5potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna systemem informatycznym firmy/organizacji
4,5potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonac wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/02_U03Umiejętność konstruowania modeli (projektów) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej
Treści programoweT-P-3Złożenie dokumentacji wymagań. Opracowanie projektu funkcji. Opracowanie dokumentacji zgodnie z wybraną metodyką.
T-W-5Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-P-5Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań.
T-P-4Złożenie dokumentacji projektowej z poprzedniego laboratorium. Dobór metody wdrożenia. Szacowanie harmonogramu wdrożeń. Opracowanie dokumentacji wdrożeniowej. Szacowanie kosztu wdrożenia. Ocena ryzyka projektu. Złożenie dokumentacji wdrożeniowej.
T-W-8Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych)
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów.
S-2Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi konstruować i oceniać modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjn o/transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjno /transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi konstruować i ocenić modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjnousługowej