Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Internetowe systemy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Internetowe systemy zarządzania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 3,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy inżynierii systemów informacyjnych.
W-2Zasady budowy serwisów internetowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rozwiązań informatycznych wchodzących w skład infrastruktury technologicznej e-biznesu.
C-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania internetowych systemów wspomagających zarządzanie (szczególnie decyzje kierownicze) w przedsiębiorstwach handlowych i wytwórczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zdefiniowanie problemu decyzyjnego i dobór metody (sposobu) rozwiązania.2
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu wybranej metody.2
T-L-3Projekt struktur informacyjnych.2
T-L-4Analiza przepływu danych i specyfikacja procesów.2
T-L-5Projekt głównych algorytmów systemu (schemat blokowy, pseudokod, tablice lub drzewa decyzyjne).2
T-L-6Algorytm adaptera XML.2
T-L-7Projekt interfejsu graficznego (typu „web”).2
T-L-8Opis współdziałania użytkownika z systemem.2
16
wykłady
T-W-1Znaczenie Internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (rynek elektroniczny, e-commerce, e-biznes, model usług ASP – ang. Application Service Providing).2
T-W-2Infrastruktura technologiczna intra- i ekstranetu w systemie zarządzania. Portale korporacyjne – integracja funkcji przedsiębiorstwa.2
T-W-3Pojęcie i znaczenie platform programistycznych (porównanie platform programistycznych: .NET Framework, Java 2 Enterprise Edition).2
T-W-4Systemy zarządzania bazami danych XML.2
T-W-5Integracja zewnętrzna informatycznych systemów zarządzania w Internecie (systemy klasy CRM i SCM).4
T-W-6Internetowe platformy aukcyjno-przetargowe.2
T-W-7Systemy integracji i doradztwa rozproszonego (telecentra i telechaty, telepraca).1
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych16
A-L-2Przygotowanie do kolokwium (praca własna studenta).15
A-L-3Zaliczenie laboratoriów (kolokwium) oraz projektu.2
A-L-4Przygotowanie projektu podsumowującego zajęcia laboratoryjne.60
93
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)16
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta).8
A-W-3Konsultacje i zaliczenie wykładu.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta, powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O3/02_W01
Student potrafi wymienić i opisać składniki infrastruktury technologicznej e-biznesu.
ZIP_1A_W14T1A_W06InzA_W01C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-3
ZIP_1A_O3/02_W02
Student potrafi scharakteryzować rozwiązania stosowane w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych.
ZIP_1A_W06, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O3/02_U01
Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2T-L-4, T-L-2, T-L-1M-2S-1, S-2, S-4
ZIP_1A_O3/02_U02
Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem w określonym zakresie merytorycznym.
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U09InzA_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-7M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O3/02_K01
Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-8, T-L-3, T-L-7M-2S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O3/02_W01
Student potrafi wymienić i opisać składniki infrastruktury technologicznej e-biznesu.
2,0student nie posiada wiedzy na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i opisać składniki infrastruktury technologicznej e-biznesu;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić podstawowe składniki tej infrastruktury i wyjaśnić ich znaczenie;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić podstawowe składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania;
4,5student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania, potrafi również przy pomocy nauczyciela dobrać składniki niezbędne do budowy systemu informatycznego o określonej specyfikacji wymagań funkcjonalnych;
5,0student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania, potrafi rónież samodzielnie dobrać składniki niezbędne do budowy systemu informatycznego o określonej specyfikacji wymagań funkcjonalnych;
ZIP_1A_O3/02_W02
Student potrafi scharakteryzować rozwiązania stosowane w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych.
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wymienić i scharakteryzować rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić i scharakteryzować ich podstawowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich podstawowe funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,5student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; potrafi również przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
5,0student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; potrafi również samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O3/02_U01
Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej metody) i sformułować na tej podstawie założeń projektowych systemu informatycznego;
3,0student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i na tej podstawie, wstępnie sformułować główne założenia projektowe systemu informatycznego;
3,5student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,5student potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie również samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
ZIP_1A_O3/02_U02
Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem w określonym zakresie merytorycznym.
2,0student nie potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, sporządzić specyfikacji funkcjonalnej (projektu) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
3,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy pomocy nauczyciela sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
3,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
4,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
4,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia oraz sprosta, z pomocą nauczyciela, budowie wersji prototypowej;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O3/02_K01
Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnej lub zespołowej pracy nad projektem systemu informatycznego w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz przy pomocy nauczyciela wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; ponadto uczestnicząc w budowie prototypu potwierdza fakt uzyskania świadomości związanej z koniecznością podnoszenia kompetencji z tego zakresu;

Literatura podstawowa

  1. Kaliszewska M., Pieciukiewicz T., Sobczak A., Stencel K., Technologie internetowe, Wyd. PJWSTK, Warszawa, 2007
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Zintegrowane systemy transakcyjne, Tom 1, PWN, Warszawa, 2008
  3. Szpringer W., Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie, Difin, Warszawa, 2005
  4. Wieczorek T. (red.), E-biznes, Tom 1, WSB, Dąbrowa Górnicza, 2003
  5. Dino Esposito, Tworzenie aplikacji za pomocą ASP.NET oraz ADO.NET, Wydawnictwo RM, 2002
  6. Castro E., Po prostu XML, HELION, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Majewski J., Informatyka dla logistyki, seria: ,,Biblioteka Logistyka", Instytut Logistyki Magazynowania, Poznań, 2006
  2. Migut G., Analiza danych i data mining w CRM, Copyright © StatSoft Polska, 2004
  3. Zając M., Zając P., Zarządzanie łańcuchem dostaw z wykorzystaniem modelu SCOR, Czasopismo „Logistyka”, 2004, 3
  4. Niemczyk A., Magazynowe systemy informatyczne – funkcjonalność systemów, Czasopismo „Logistyka”, 2004, 3
  5. Małachowski A. (red.), Internet w zarządzaniu przedsiębiorstwem, AE, Wrocław, 2002
  6. Benoit Marchal, XML w przykładach, MIKOM, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zdefiniowanie problemu decyzyjnego i dobór metody (sposobu) rozwiązania.2
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu wybranej metody.2
T-L-3Projekt struktur informacyjnych.2
T-L-4Analiza przepływu danych i specyfikacja procesów.2
T-L-5Projekt głównych algorytmów systemu (schemat blokowy, pseudokod, tablice lub drzewa decyzyjne).2
T-L-6Algorytm adaptera XML.2
T-L-7Projekt interfejsu graficznego (typu „web”).2
T-L-8Opis współdziałania użytkownika z systemem.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie Internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (rynek elektroniczny, e-commerce, e-biznes, model usług ASP – ang. Application Service Providing).2
T-W-2Infrastruktura technologiczna intra- i ekstranetu w systemie zarządzania. Portale korporacyjne – integracja funkcji przedsiębiorstwa.2
T-W-3Pojęcie i znaczenie platform programistycznych (porównanie platform programistycznych: .NET Framework, Java 2 Enterprise Edition).2
T-W-4Systemy zarządzania bazami danych XML.2
T-W-5Integracja zewnętrzna informatycznych systemów zarządzania w Internecie (systemy klasy CRM i SCM).4
T-W-6Internetowe platformy aukcyjno-przetargowe.2
T-W-7Systemy integracji i doradztwa rozproszonego (telecentra i telechaty, telepraca).1
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych16
A-L-2Przygotowanie do kolokwium (praca własna studenta).15
A-L-3Zaliczenie laboratoriów (kolokwium) oraz projektu.2
A-L-4Przygotowanie projektu podsumowującego zajęcia laboratoryjne.60
93
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)16
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta).8
A-W-3Konsultacje i zaliczenie wykładu.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta, powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O3/02_W01Student potrafi wymienić i opisać składniki infrastruktury technologicznej e-biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rozwiązań informatycznych wchodzących w skład infrastruktury technologicznej e-biznesu.
Treści programoweT-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-W-2Infrastruktura technologiczna intra- i ekstranetu w systemie zarządzania. Portale korporacyjne – integracja funkcji przedsiębiorstwa.
T-W-3Pojęcie i znaczenie platform programistycznych (porównanie platform programistycznych: .NET Framework, Java 2 Enterprise Edition).
T-W-1Znaczenie Internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (rynek elektroniczny, e-commerce, e-biznes, model usług ASP – ang. Application Service Providing).
T-W-4Systemy zarządzania bazami danych XML.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i opisać składniki infrastruktury technologicznej e-biznesu;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić podstawowe składniki tej infrastruktury i wyjaśnić ich znaczenie;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić podstawowe składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania;
4,5student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania, potrafi również przy pomocy nauczyciela dobrać składniki niezbędne do budowy systemu informatycznego o określonej specyfikacji wymagań funkcjonalnych;
5,0student posiada obszerną wiedzę na temat infrastruktury technologicznej e-biznesu, umie wymienić wszystkie składniki tej infrastruktury, wyjaśnić ich znaczenie oraz podać przykłady zastosowania, potrafi rónież samodzielnie dobrać składniki niezbędne do budowy systemu informatycznego o określonej specyfikacji wymagań funkcjonalnych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O3/02_W02Student potrafi scharakteryzować rozwiązania stosowane w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rozwiązań informatycznych wchodzących w skład infrastruktury technologicznej e-biznesu.
Treści programoweT-W-7Systemy integracji i doradztwa rozproszonego (telecentra i telechaty, telepraca).
T-W-5Integracja zewnętrzna informatycznych systemów zarządzania w Internecie (systemy klasy CRM i SCM).
T-W-6Internetowe platformy aukcyjno-przetargowe.
T-W-1Znaczenie Internetu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (rynek elektroniczny, e-commerce, e-biznes, model usług ASP – ang. Application Service Providing).
T-W-8Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wymienić i scharakteryzować rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych;
3,0student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić i scharakteryzować ich podstawowe funkcje;
3,5student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich podstawowe funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,0student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce;
4,5student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; potrafi również przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
5,0student posiada obszerną wiedzę na temat rozwiązań stosowanych w obszarze zewnętrznej integracji systemów informatycznych, umie je wymienić, scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; potrafi również samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O3/02_U01Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania internetowych systemów wspomagających zarządzanie (szczególnie decyzje kierownicze) w przedsiębiorstwach handlowych i wytwórczych.
Treści programoweT-L-4Analiza przepływu danych i specyfikacja procesów.
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu wybranej metody.
T-L-1Zdefiniowanie problemu decyzyjnego i dobór metody (sposobu) rozwiązania.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej metody) i sformułować na tej podstawie założeń projektowych systemu informatycznego;
3,0student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i na tej podstawie, wstępnie sformułować główne założenia projektowe systemu informatycznego;
3,5student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
4,5student potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
5,0student potrafi samodzielnie dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie również samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O3/02_U02Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem w określonym zakresie merytorycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania internetowych systemów wspomagających zarządzanie (szczególnie decyzje kierownicze) w przedsiębiorstwach handlowych i wytwórczych.
Treści programoweT-L-1Zdefiniowanie problemu decyzyjnego i dobór metody (sposobu) rozwiązania.
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu wybranej metody.
T-L-6Algorytm adaptera XML.
T-L-8Opis współdziałania użytkownika z systemem.
T-L-3Projekt struktur informacyjnych.
T-L-5Projekt głównych algorytmów systemu (schemat blokowy, pseudokod, tablice lub drzewa decyzyjne).
T-L-4Analiza przepływu danych i specyfikacja procesów.
T-L-7Projekt interfejsu graficznego (typu „web”).
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia).
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, sporządzić specyfikacji funkcjonalnej (projektu) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
3,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy pomocy nauczyciela sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
3,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
4,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa;
4,5student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) internetowego systemu wspomagającego kadrę kierowniczą przedsiębiorstwa, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia oraz sprosta, z pomocą nauczyciela, budowie wersji prototypowej;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O3/02_K01Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania internetowych systemów wspomagających zarządzanie (szczególnie decyzje kierownicze) w przedsiębiorstwach handlowych i wytwórczych.
Treści programoweT-L-4Analiza przepływu danych i specyfikacja procesów.
T-L-6Algorytm adaptera XML.
T-L-2Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu wybranej metody.
T-L-5Projekt głównych algorytmów systemu (schemat blokowy, pseudokod, tablice lub drzewa decyzyjne).
T-L-1Zdefiniowanie problemu decyzyjnego i dobór metody (sposobu) rozwiązania.
T-L-8Opis współdziałania użytkownika z systemem.
T-L-3Projekt struktur informacyjnych.
T-L-7Projekt interfejsu graficznego (typu „web”).
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnej lub zespołowej pracy nad projektem systemu informatycznego w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz przy pomocy nauczyciela wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia;
5,0student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; ponadto uczestnicząc w budowie prototypu potwierdza fakt uzyskania świadomości związanej z koniecznością podnoszenia kompetencji z tego zakresu;