Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Ekologia i zarządzanie środowiskowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i zarządzanie środowiskowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
C-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
C-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
C-6Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (refereaty i prezentacje)1
T-A-2Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu (struktura ekologiczna i dynamika populacji, szacowanie wskźników różnorodności biologicznej, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków)3
T-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe1
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii2
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach1
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem2
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko1
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska1
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS2
T-A-10Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Ekologia organizmów1
T-W-3Ekologia populacji2
T-W-4Ekologia biocenoz i ekosystemów. Procesy zachodzące w biosferze2
T-W-5Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody1
T-W-6Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń1
T-W-7Lokalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: opady o charakterze kwasowym, zjawisko smogu1
T-W-8Globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: efekt cieplarniany, zanikanie ozonu w stratosferze1
T-W-9Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy odpylania i odpylacze2
T-W-10Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy podstawowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych2
T-W-11Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego1
T-W-12Kolokwium I1
T-W-13Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków2
T-W-14Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków3
T-W-15Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie)2
T-W-16Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Zagospodarowanie osadów ściekowych1
T-W-17Ochrona przed hałasem i wibracjami1
T-W-18Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji2
T-W-19Rozwój systemów zarządzania środowiskowego2
T-W-20Kolokwium II1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2smodzielna praca z literaturą - przygotowanie referatu na temat wskazany przez prowadzącego8
A-A-3samodzielna praca - przygotowanie prezentacji4
A-A-4samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów10
A-W-3samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń (2 kolokwia)20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Anegdota
M-4Seminarium
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Proces samokształcenia studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena postępów samodzielnej pracy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/08_W01
Student potrafi opisać podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie
ZIP_1A_W09T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1
ZIP_1A_B/08_W02
Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska
ZIP_1A_W09T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-17M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_B/08_W03
Student potrafi wymienić i scharakteryzować procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów
ZIP_1A_W09T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-18M-1S-1
ZIP_1A_B/08_W04
Student potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem oraz zidentyfikować aspekty środowiskowe w działalności wybranych zakładów przemysłowych
ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-3, C-5T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-W-18, T-W-19M-1, M-4, M-6S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/08_U01
Student umie szacować różnorodność biologiczną obszarów będących pod wpływem odzdziaływania procesów przemysłowych
ZIP_1A_U15T1A_U03, T1A_U10C-4T-A-2, T-A-7, T-W-5M-1, M-4, M-5S-1
ZIP_1A_B/08_U02
Student potrafi ocenić przydatność technologii oczyszczania strumieni odpadów, posługując się algorytmem wyboru wariantu optymalnego
ZIP_1A_U15T1A_U03, T1A_U10C-2, C-4T-A-2, T-W-9, T-W-10, T-W-14M-1, M-5S-1
ZIP_1A_B/08_U03
Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je podczas przygotowania referatu na wskazany temat
ZIP_1A_U15, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U03, T1A_U10C-5T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-4S-3
ZIP_1A_B/08_U04
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego
ZIP_1A_U16T1A_U04, T1A_U13InzA_U05C-5T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-4, M-6S-4
ZIP_1A_B/08_U05
Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem
ZIP_1A_U21T1A_U05C-5T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-7, M-6, M-4S-3
ZIP_1A_B/08_U06
Student potrafi planować i organizować swoją pracę w taki sposób, aby powierzone mu zadania wykonać we właściwym terminie
ZIP_1A_U12T1A_U02C-5T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-7S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/08_K01
Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
ZIP_1A_K06T1A_K02InzA_K01C-6T-A-3, T-A-7, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-4S-2
ZIP_1A_B/08_K02
Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
ZIP_1A_K08T1A_K07C-5T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-4, M-6S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/08_W01
Student potrafi opisać podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie
2,0
3,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie (układ organizm-środowisko, populacja, biocenoza, ekosystem, krajobraz)
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_W02
Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska
2,0
3,0Student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia środowiska i podać źródła ich emisji
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_W03
Student potrafi wymienić i scharakteryzować procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów
2,0
3,0Student potrafi nazywać podstawowe urządzenia wykorzystywane do ograniczania emisji zanieczyszczeń do środowiska i objaśniać zasady ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_W04
Student potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem oraz zidentyfikować aspekty środowiskowe w działalności wybranych zakładów przemysłowych
2,0
3,0Na podstawie znajomości uwarunkowań prawnych związanych z ochroną środowiska, student potrafi zdefiniować aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstwa; potrafi opisać system zarządzania środowiskowego według norm serii ISO 14000
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/08_U01
Student umie szacować różnorodność biologiczną obszarów będących pod wpływem odzdziaływania procesów przemysłowych
2,0
3,0Student potrafi obliczyć jeden wybrany wskaźnik różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_U02
Student potrafi ocenić przydatność technologii oczyszczania strumieni odpadów, posługując się algorytmem wyboru wariantu optymalnego
2,0
3,0Znając uwarunkowania prawne, student potrafi dobrać urządzenie o wymaganej skuteczności oczyszczania strumienia odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_U03
Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je podczas przygotowania referatu na wskazany temat
2,0
3,0Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_U04
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentację korzystając z ogólnie dostępnego oprogramowania i przedstawić ją w czasie przewidzianym w programie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_U05
Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem
2,0
3,0Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_U06
Student potrafi planować i organizować swoją pracę w taki sposób, aby powierzone mu zadania wykonać we właściwym terminie
2,0
3,0Student przedstawia do oceny referat i prezentację w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/08_K01
Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat wpływu procesów przemysłowych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_B/08_K02
Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Student jest zdolny do przedstawienia prezentacji i przekazania swojej wiedzy grupie studentów, przy ich jednoczesnej akceptacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
  2. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
  3. Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (refereaty i prezentacje)1
T-A-2Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu (struktura ekologiczna i dynamika populacji, szacowanie wskźników różnorodności biologicznej, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków)3
T-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe1
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii2
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach1
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem2
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko1
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska1
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS2
T-A-10Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Ekologia organizmów1
T-W-3Ekologia populacji2
T-W-4Ekologia biocenoz i ekosystemów. Procesy zachodzące w biosferze2
T-W-5Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody1
T-W-6Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń1
T-W-7Lokalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: opady o charakterze kwasowym, zjawisko smogu1
T-W-8Globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: efekt cieplarniany, zanikanie ozonu w stratosferze1
T-W-9Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy odpylania i odpylacze2
T-W-10Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy podstawowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych2
T-W-11Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego1
T-W-12Kolokwium I1
T-W-13Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków2
T-W-14Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków3
T-W-15Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie)2
T-W-16Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Zagospodarowanie osadów ściekowych1
T-W-17Ochrona przed hałasem i wibracjami1
T-W-18Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji2
T-W-19Rozwój systemów zarządzania środowiskowego2
T-W-20Kolokwium II1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2smodzielna praca z literaturą - przygotowanie referatu na temat wskazany przez prowadzącego8
A-A-3samodzielna praca - przygotowanie prezentacji4
A-A-4samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów10
A-W-3samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń (2 kolokwia)20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_W01Student potrafi opisać podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W09ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
Treści programoweT-W-2Ekologia organizmów
T-W-3Ekologia populacji
T-W-4Ekologia biocenoz i ekosystemów. Procesy zachodzące w biosferze
T-W-5Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie (układ organizm-środowisko, populacja, biocenoza, ekosystem, krajobraz)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_W02Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W09ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-W-6Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
T-W-7Lokalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: opady o charakterze kwasowym, zjawisko smogu
T-W-8Globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: efekt cieplarniany, zanikanie ozonu w stratosferze
T-W-11Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego
T-W-13Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków
T-W-15Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie)
T-W-17Ochrona przed hałasem i wibracjami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Seminarium
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia środowiska i podać źródła ich emisji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_W03Student potrafi wymienić i scharakteryzować procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W09ma wiedzę z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
Treści programoweT-W-9Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy odpylania i odpylacze
T-W-10Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy podstawowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-14Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków
T-W-15Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie)
T-W-16Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Zagospodarowanie osadów ściekowych
T-W-18Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi nazywać podstawowe urządzenia wykorzystywane do ograniczania emisji zanieczyszczeń do środowiska i objaśniać zasady ich działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_W04Student potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem oraz zidentyfikować aspekty środowiskowe w działalności wybranych zakładów przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
T-W-18Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji
T-W-19Rozwój systemów zarządzania środowiskowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Seminarium
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
S-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie znajomości uwarunkowań prawnych związanych z ochroną środowiska, student potrafi zdefiniować aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstwa; potrafi opisać system zarządzania środowiskowego według norm serii ISO 14000
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U01Student umie szacować różnorodność biologiczną obszarów będących pod wpływem odzdziaływania procesów przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U15ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
Treści programoweT-A-2Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu (struktura ekologiczna i dynamika populacji, szacowanie wskźników różnorodności biologicznej, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków)
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-W-5Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Seminarium
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obliczyć jeden wybrany wskaźnik różnorodności biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U02Student potrafi ocenić przydatność technologii oczyszczania strumieni odpadów, posługując się algorytmem wyboru wariantu optymalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U15ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska
C-4Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko
Treści programoweT-A-2Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu (struktura ekologiczna i dynamika populacji, szacowanie wskźników różnorodności biologicznej, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków)
T-W-9Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy odpylania i odpylacze
T-W-10Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy podstawowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-14Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znając uwarunkowania prawne, student potrafi dobrać urządzenie o wymaganej skuteczności oczyszczania strumienia odpadów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U03Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je podczas przygotowania referatu na wskazany temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U15ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w procesach technologicznych i podejmowaniu decyzji
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
Metody nauczaniaM-4Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U04Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
Metody nauczaniaM-4Seminarium
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentację korzystając z ogólnie dostępnego oprogramowania i przedstawić ją w czasie przewidzianym w programie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U05Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
Metody nauczaniaM-7Proces samokształcenia studenta
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_U06Student potrafi planować i organizować swoją pracę w taki sposób, aby powierzone mu zadania wykonać we właściwym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
Metody nauczaniaM-7Proces samokształcenia studenta
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena postępów samodzielnej pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przedstawia do oceny referat i prezentację w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_K01Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-W-5Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody
T-W-7Lokalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: opady o charakterze kwasowym, zjawisko smogu
T-W-8Globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: efekt cieplarniany, zanikanie ozonu w stratosferze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat wpływu procesów przemysłowych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/08_K02Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-5Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
Treści programoweT-A-3Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe
T-A-4Ekologiczne aspekty wytwarzania energii
T-A-5Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach
T-A-6Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem
T-A-7Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
T-A-8Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska
T-A-9Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS
Metody nauczaniaM-4Seminarium
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do przedstawienia prezentacji i przekazania swojej wiedzy grupie studentów, przy ich jednoczesnej akceptacji
3,5
4,0
4,5
5,0