Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Architektura informacji w serwisach internetowych - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura informacji w serwisach internetowych - Przedmiot obieralny II
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL5 6 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw tworzenia serwisów internetowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą architektury informacji w serwisach internetowych oraz jej elementami skladowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elementów architektury informacji, takich jak: systemy organizacyjne, etykietowania, nawigacyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza serwisów internetowych pod kątem elementów architektury informacji2
T-L-2Definiowanie wymagań (użytkowników, właściciela) oraz określenie celów serwisu internetowego1
T-L-3Projektowanie systemu organizacyjnego serwisu internetowego2
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
6
wykłady
T-W-1Pojęcie i elementy architektury informacji.1
T-W-2Systemy organizacyjne2
T-W-3Systemy etykietowania2
T-W-4Systemy nawigacyjne2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca studentów w parach)12
33
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)9
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_W01
Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne projektowania elementów składowych architektury informacji w serwisach internetowych
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_U01
Student umie wykonać projekt architektury informacji dla tworzonego serwisu internetowego
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1
ZIP_1A_null_U02
Student umie prowadzić zespołowe prace projektowe z zakresu elementów architektury informacji
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_null_K01
Student ma świadomość roli jaką pełni architektura informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych
C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_W01
Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne projektowania elementów składowych architektury informacji w serwisach internetowych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych oraz nie zna głównych systemów architektury informacji
3,0Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji
3,5Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji oraz ogólnie scharakteryzować ich elementy
4,0Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji oraz dokładnie scharakteryzować ich elementy
4,5Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi szczegółówo scharakteryzować ich elementy, zna metodologię projektowania architektury informacji
5,0Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi szczegółówo scharakteryzować ich elementy, zna metodologię projektowania architektury informacji, potrafi zaproponować i uzasadnić dobór danego rozwiązania metodologicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_U01
Student umie wykonać projekt architektury informacji dla tworzonego serwisu internetowego
2,0Student nie wykona projektu wszyskich systemów tworzących architekturę informacji dla serwisu internetowego
3,0Student wykona ogólny projekt poszczególnych (wszystkich) systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego
3,5Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną uwzględnione w opracowanym projekcie
4,0Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne
4,5Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną prawidłowo wykonane i szczegółowo opisane (tekst oraz grafika)
5,0Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną prawidłowo wykonane i szczegółowo opisane (tekst oraz grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodologią)
ZIP_1A_null_U02
Student umie prowadzić zespołowe prace projektowe z zakresu elementów architektury informacji
2,0Student nie wykonał zespołowego projektu architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego
3,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi wskazać swój wkład w realizację projektu i uzasadnić zasady podziału prac
3,5Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi wskazać i ogólnie scharakteryzować zakres wykonanych przez siebie prac projektowych w poszczególnych jego etapach oraz uzasadnić zasady podziału prac
4,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), uzasadnić zasady podziału prac
4,5Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), potrafi wyjaśnić zakres prac projektowych zrealizowanych przez pozostałych członków zespołu, potrafi uzasadnić zasady podziału prac, omówi zasady realizacji zespołowego projektu architektury informacji, sposoby komunikacji w zespole
5,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), potrafi wyjaśnić zakres prac projektowych zrealizowanych przez pozostałych członków zespołu, potrafi uzasadnić zasady podziału prac, omówi zasady realizacji zespołowego projektu architektury informacji, sposoby komunikacji w zespole, potrafi w zespole dobrze zaprezentować cały projekt, w tym dokładnie realizowaną przez siebie część

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_null_K01
Student ma świadomość roli jaką pełni architektura informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych
2,0Student nie rozumie znaczenia architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych
3,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych systemów architektury informacji
4,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych systemów architektury informacji
4,5Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo omówić zasady projektowania poszczególnych systemów architektury informacji oraz ich wpływu na użyteczność serwisów internetowych
5,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo omówić zasady projektowania poszczególnych systemów architektury informacji oraz ich wpływu na użyteczność serwisów internetowych, ma świadomość potrzeb ciągłego monitorowania i ew. modyfikacji architektury informacji

Literatura podstawowa

  1. Louis Rosenfeld, Peter Morville, Architektura informacji w serwisach internetowych, Helion, Gliwice, 2003

Literatura dodatkowa

  1. June Cohen, Serwisy WWW. Projektowanie, tworzenie i zarządzanie, Helion, Gliwice, 2004
  2. Jakob Nielsen, Hoa Loranger, Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza serwisów internetowych pod kątem elementów architektury informacji2
T-L-2Definiowanie wymagań (użytkowników, właściciela) oraz określenie celów serwisu internetowego1
T-L-3Projektowanie systemu organizacyjnego serwisu internetowego2
T-L-4Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i elementy architektury informacji.1
T-W-2Systemy organizacyjne2
T-W-3Systemy etykietowania2
T-W-4Systemy nawigacyjne2
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca studentów w parach)12
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)9
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_W01Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne projektowania elementów składowych architektury informacji w serwisach internetowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą architektury informacji w serwisach internetowych oraz jej elementami skladowymi
Treści programoweT-W-1Pojęcie i elementy architektury informacji.
T-W-2Systemy organizacyjne
T-W-3Systemy etykietowania
T-W-4Systemy nawigacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych oraz nie zna głównych systemów architektury informacji
3,0Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji
3,5Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji oraz ogólnie scharakteryzować ich elementy
4,0Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi wymienić główne systemy architektury informacji oraz dokładnie scharakteryzować ich elementy
4,5Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi szczegółówo scharakteryzować ich elementy, zna metodologię projektowania architektury informacji
5,0Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania architektury informacji w serwisach internetowych, potrafi szczegółówo scharakteryzować ich elementy, zna metodologię projektowania architektury informacji, potrafi zaproponować i uzasadnić dobór danego rozwiązania metodologicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U01Student umie wykonać projekt architektury informacji dla tworzonego serwisu internetowego
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elementów architektury informacji, takich jak: systemy organizacyjne, etykietowania, nawigacyjne
Treści programoweT-L-1Analiza serwisów internetowych pod kątem elementów architektury informacji
T-L-2Definiowanie wymagań (użytkowników, właściciela) oraz określenie celów serwisu internetowego
T-L-3Projektowanie systemu organizacyjnego serwisu internetowego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykona projektu wszyskich systemów tworzących architekturę informacji dla serwisu internetowego
3,0Student wykona ogólny projekt poszczególnych (wszystkich) systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego
3,5Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną uwzględnione w opracowanym projekcie
4,0Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne
4,5Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną prawidłowo wykonane i szczegółowo opisane (tekst oraz grafika)
5,0Student wykona projekt poszczególnych systemów tworzących architekturę informacji serwisu internetowego, wszystkie wymagane podpunkty projektu zostaną prawidłowo wykonane i szczegółowo opisane (tekst oraz grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodologią)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_U02Student umie prowadzić zespołowe prace projektowe z zakresu elementów architektury informacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elementów architektury informacji, takich jak: systemy organizacyjne, etykietowania, nawigacyjne
Treści programoweT-L-1Analiza serwisów internetowych pod kątem elementów architektury informacji
T-L-2Definiowanie wymagań (użytkowników, właściciela) oraz określenie celów serwisu internetowego
T-L-3Projektowanie systemu organizacyjnego serwisu internetowego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał zespołowego projektu architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego
3,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi wskazać swój wkład w realizację projektu i uzasadnić zasady podziału prac
3,5Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi wskazać i ogólnie scharakteryzować zakres wykonanych przez siebie prac projektowych w poszczególnych jego etapach oraz uzasadnić zasady podziału prac
4,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), uzasadnić zasady podziału prac
4,5Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), potrafi wyjaśnić zakres prac projektowych zrealizowanych przez pozostałych członków zespołu, potrafi uzasadnić zasady podziału prac, omówi zasady realizacji zespołowego projektu architektury informacji, sposoby komunikacji w zespole
5,0Student wykonał zespołowy projekt architektury informacji dla wybranego serwisu internetowego, potrafi szczegółowo scharakteryzować wykonane przez siebie prace projektowe (cele, przyjęte rozwiązania metodyczne, użyte narzędzia), potrafi wyjaśnić zakres prac projektowych zrealizowanych przez pozostałych członków zespołu, potrafi uzasadnić zasady podziału prac, omówi zasady realizacji zespołowego projektu architektury informacji, sposoby komunikacji w zespole, potrafi w zespole dobrze zaprezentować cały projekt, w tym dokładnie realizowaną przez siebie część
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_null_K01Student ma świadomość roli jaką pełni architektura informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą architektury informacji w serwisach internetowych oraz jej elementami skladowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania elementów architektury informacji, takich jak: systemy organizacyjne, etykietowania, nawigacyjne
Treści programoweT-W-1Pojęcie i elementy architektury informacji.
T-L-1Analiza serwisów internetowych pod kątem elementów architektury informacji
T-L-2Definiowanie wymagań (użytkowników, właściciela) oraz określenie celów serwisu internetowego
T-W-2Systemy organizacyjne
T-W-3Systemy etykietowania
T-L-3Projektowanie systemu organizacyjnego serwisu internetowego
T-W-4Systemy nawigacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych
3,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych systemów architektury informacji
4,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych systemów architektury informacji
4,5Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo omówić zasady projektowania poszczególnych systemów architektury informacji oraz ich wpływu na użyteczność serwisów internetowych
5,0Student rozumie znaczenie architektury informacji w zespołowym projektowaniu użytecznych serwisów internetowych, potrafi szczegółowo omówić zasady projektowania poszczególnych systemów architektury informacji oraz ich wpływu na użyteczność serwisów internetowych, ma świadomość potrzeb ciągłego monitorowania i ew. modyfikacji architektury informacji