Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Testowanie i jakość oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie i jakość oprogramowania | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowanie w jednym z języków C++/C#/Java. |
W-2 | Umiejętność czytania i analizowania kodu żródłowego. |
W-3 | Umiejętność czytania i tworzenia dokumentów specyfikacji oprogramowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technologii procesu testowania. |
C-2 | Znajomość terminologii związanej z testowaniem. |
C-3 | Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania. |
C-4 | Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja. | 3 |
T-L-2 | Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych | 4 |
T-L-3 | Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego. | 2 |
T-L-4 | Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia. | 1 |
T-W-2 | Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów; | 2 |
T-W-3 | Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity | 1 |
T-W-4 | Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów. | 1 |
T-W-5 | Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne. | 1 |
T-W-6 | Certyfikacja ISTQB. | 1 |
T-W-7 | Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 20 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności. |
M-2 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Wykład problemowy. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_U01 Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową. | — | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym. | — | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania | |
3,5 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania | |
4,0 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania | |
4,5 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania | |
5,0 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_U01 Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki | |
3,5 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki | |
4,0 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej | |
4,5 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane testy i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej | |
5,0 | potrafi biegle posługiwac sie gotowa infrastruktura testowa, przeprowadzac wstepnie skonfigurowane test i interpretowac wyniki; potrafi biegle charakteryzowac role i ograniczenia róznych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruowac i wdrozyc infrastrukture testowa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | postrzega relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania | |
3,5 | postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania | |
4,0 | postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu | |
4,5 | postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu | |
5,0 | postrzega w stopniu wyrózniajacym relacje pomiedzy jakoscia procesu testowania a jakoscia oprogramowania; potrafi biegle wykazac na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakosci procedur testowych na jakosc produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywna postawe przy projektowaniu i konfigurowania srodowiska testowego |
Literatura podstawowa
- Patton R., Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
- Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
- Burnstein I., Practical Software Testing, Springer, 2002
- Hutcheson M., Software Testing Fundamentals: Methods and Metrics, Wiley, 2003
Literatura dodatkowa
- Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
- Mucek J., Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991
- ISTQB, Certified Tester Foundation Level Syllabus, ISTQB, 2011