Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat programowania komputerów. |
W-2 | Postawowa umiejętność użytkowania systemów operacyjnych Windows i Linux. |
W-3 | Wskazana znajomość podstaw programowania w dowolnym imperatywnym języku programowani |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania. |
C-2 | Umiejętność doboru optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego. |
C-3 | Umiejętność praktycznego stosowania i/lub konfigurowania środowiska produkcyjnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z programem zajęć, prezentacja reguł gry dydaktycznej, badanie ankietowe diagnozujące predyspozycje członków grupy. | 2 |
T-L-2 | Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform | 2 |
T-L-3 | Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make. | 1 |
T-L-4 | Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant. | 1 |
T-L-5 | Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN. | 1 |
T-L-6 | Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi. | 1 |
T-L-7 | Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu. | 1 |
T-L-8 | Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains); | 1 |
T-W-2 | Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej); | 1 |
T-W-3 | Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne). | 1 |
T-W-4 | Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne). | 1 |
T-W-5 | Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia); | 1 |
T-W-6 | Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki). | 2 |
T-W-7 | Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje) | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-L-2 | Samodzielnie realizowanie zadań przydzielonych na zajęciach | 17 |
A-L-3 | Praca nad portalem projektu, publikowanie wyników. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 22 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Ćwiczenia produkcyjne |
M-5 | Gry dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 Technologie i narzędzia wykorzystywane w różnych fazach wytwarzania oprogramowania | — | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_U01 Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego. | — | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego. | — | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_W01 Technologie i narzędzia wykorzystywane w różnych fazach wytwarzania oprogramowania | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | potrafi nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach | |
3,5 | potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach | |
4,0 | potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi skonstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania | |
4,5 | potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania | |
5,0 | potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania; potrafi aktywnie posługiwać się wskazanym podzbiorem narzędzi, zna ich ograniczenia oraz cykl życia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_U01 Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | potrafi kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu | |
3,5 | potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu | |
4,0 | potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu podstawowym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego | |
4,5 | potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego | |
5,0 | potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego; potrafi administrować zestawem narzędzi wspomagających pracę zespołu programistycznego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_null_K01 Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | wykazuje świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge | |
3,5 | wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge | |
4,0 | wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego | |
4,5 | wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego | |
5,0 | wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'wego; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego; wykazuje aktywna postawę przy wdrażaniu nowych metodyk i technologii |
Literatura podstawowa
- Free Software Foundation, Inc., The GNU Awk User's Guide, Free Software Foundation, Inc., 2011, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.html (dostęp 2012-02-13)
- Free Software Foundation, Inc., GNU Make Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://www.gnu. org/software/make/manual/ (dostęp 2012-02-13)
- Free Software Foundation, Inc., GCC Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-4.6.2/gcc/ (dostęp 2012-02-13)
- Stephane Bailliez et al., Apache Ant Manual, Apache Software Foundation, 2010, http://ant.apache.org/manual/ (dostęp 2012-02-13)
- Booch, Rumbaugh, Jacobson, UML przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Collins-Sussman, Fitzpatrick, Pilato, Version Control with Subversion, O'Reilly Media, 2010, http://svnbook.red-bean.com/ (dostęp 2012-02-13)