Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria systemów informatycznych | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informacyjnych i informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych |
C-2 | Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego firmy produkcyjnej lub usługowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zasad sporządzania sprawozdań z laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Wejściówka z podstawowych pojęć omówionych na wykładzie. Opracowywanie założeń do przykładowego projektu. Sporządzenie dokumentacji wymagań. | 1 |
T-L-3 | Złożenie sprawozdania. Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego z poprzedniego laboratorium diagramów przypadków użycia. | 2 |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów związków encji do przykładowego projektu z poprzedniego laboratorium. | 1 |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów DFD. | 1 |
T-L-6 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowanie diagramów dynamicznych. | 1 |
T-L-7 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie harmonogramu wdrożeń dla przykładowego projektu. | 1 |
T-L-8 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Szacowanie zagrożeń, ryzyka. Złożenie sprawozdania. | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadań projektowych i zasad sporządzania sprawozdań. Rozdanie zadań projketowych | 1 |
T-P-2 | Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymaań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań. | 2 |
T-P-3 | Złożenie dokumentacji wymagań. Opracowanie projektu funkcji. Opracowanie dokumentacji zgodnie z wybraną metodyką. | 2 |
T-P-4 | Złożenie dokumentacji projektowej z poprzedniego laboratorium. Dobór metody wdrożenia. Szacowanie harmonogramu wdrożeń. Opracowanie dokumentacji wdrożeniowej. Szacowanie kosztu wdrożenia. Ocena ryzyka projektu. Złożenie dokumentacji wdrożeniowej. | 1 |
T-P-5 | Opracowanie założeń do projektów. Zdefiniowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych w systemie. Sporządzenie dokumentacji wymagań. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. System informatyczny jako obiekt techniczny. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne. | 1 |
T-W-3 | Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. | 1 |
T-W-4 | Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie | 1 |
T-W-5 | Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Modele cyklu życia systemu informatycznego. | 1 |
T-W-6 | Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie strukturalne Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Podejście socjo-społeczne. Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. | 2 |
T-W-8 | Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy o projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego. | 1 |
T-W-9 | Szacowanie kosztów, efektów i ryzyka systemu informatycznego. Zasady zarządzanie projektami Jakość systemów informatycznych. Korzyści z inwestycji informatycznych. Ryzyko przedsięwzięć informatycznych. Wskaźnik zagrożenia przedsięwzięcia informatycznego | 1 |
T-W-10 | Metody wdrażania systemów informatycznych. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratorium | 10 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium. | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie wejściówki i sprawozdań do wszystkich laboratoriów | 20 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
33 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie trzech części dokumentacji projektowej - dodatkowa poza zajęciami praca własna studenta. | 25 |
A-P-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 12 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 1 |
A-W-3 | przygotowanie studenta do zaliczenia | 16 |
A-W-4 | przygotowanie studenta do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
41 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów" |
M-3 | Projekt - wykonywanie studium przypadku w grupach (zespołach projektowych) |
M-4 | Ocena ogólna za przedmiot: 0,4* ocena z wykładu + 0,3* (ocena z laboratorium + ocena z projektu) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - zadanie problemowe z zakrsu definiowania wymagań do systemu informatycznego oraz 4 pytania z zakresu metod analizy, projektowania, wdrażania i szacowania projektów. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium - ocena sprawozdań, wejściówki i aktywności studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Projekt - ocena sprawozdań i dokumentacji projektowej oraz ocena aktywności studenta na zajęciach dydaktycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/02_W01 Znajomość modeli cyklu życia systemu informatycznego | ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
ZIP_1A_O4/02_W02 znajomość podstawowych metod analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/02_U01 Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy produkcyjnej lub usługowej. | ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U29 | T1A_U07, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-2 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
ZIP_1A_O4/02_U02 Umiejętność analizowania i posługiwania się wynikami analizy. | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-W-8, T-L-3 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
ZIP_1A_O4/02_U03 Umiejętność konstruowania modeli (projektów) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej. | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U19 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U14 | InzA_U06 | C-2 | T-P-3, T-W-5, T-P-5, T-P-4, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/02_W01 Znajomość modeli cyklu życia systemu informatycznego | 2,0 | nie zna podstawowego modelu cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego |
3,0 | zna podstawowy model cyklu życia transakcyjnego systemu informatycznego | |
3,5 | zna podstawowe modele cyklu życia zintegrowanego systemu informatycznego | |
4,0 | zna model cyklu życia systemu informatycznego wspomagającego procesy decyzyjne | |
4,5 | zna podstawowy model cyklu życia systemu informatycznego czasu rzeczywistego | |
5,0 | zna model cyklu życiakspertowego esystemu informatycznego czasu rzeczywistego | |
ZIP_1A_O4/02_W02 znajomość podstawowych metod analizy, projektowania i wdrażania systemów informatycznych | 2,0 | nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego |
3,0 | zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego | |
3,5 | zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych | |
4,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych | |
4,5 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych | |
5,0 | zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania i wdrażania przedsiewzieć informatycznych a takze potrafi te metody ocenić |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/02_U01 Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy produkcyjnej lub usługowej. | 2,0 | nie potrafi sformułowac podstawowych zadan, cech i wymagan do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji |
3,0 | potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji | |
3,5 | potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
4,0 | potrafi sformułowac podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna systemu informatycznego firmy/organizacji | |
4,5 | potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego /transakcyjnego) lub obejmujacego integracje funkcjonalna informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
5,0 | potrafi sformułowac zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić | |
ZIP_1A_O4/02_U02 Umiejętność analizowania i posługiwania się wynikami analizy. | 2,0 | nie potrafi analizowac podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji |
3,0 | potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji | |
3,5 | potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
4,0 | potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna systemem informatycznym firmy/organizacji | |
4,5 | potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym /transakcyjnym) lub obejmujacym integracje funkcjonalna informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji | |
5,0 | potrafi analizowac podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonac wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system | |
ZIP_1A_O4/02_U03 Umiejętność konstruowania modeli (projektów) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej. | 2,0 | nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej |
3,0 | potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
3,5 | potrafi konstruować i oceniać modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
4,0 | potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjn o/transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej | |
4,5 | potrafi konstruować i oceniać modele w obszarze typowych (ewidencyjno /transakcyjnych) lub obejmujacych integracje funkcjonalna informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej | |
5,0 | potrafi konstruować i ocenić modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjnousługowej |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
- Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
- praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
- Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003