Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Ekologia i zarządzanie środowiskowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia i zarządzanie środowiskowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z technicznymi możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska |
C-3 | Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pozwalających na ocenę wpływu procesu technologicznego na środowisko |
C-5 | Przygotowanie referatów oraz prowadzenie prezentacji dotyczących systemu zarządzania środowiskiem |
C-6 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej przyszłego menadżera |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do formy zajęć. Sformułowanie wymagań i zasad oceny. Przydzielenie tematów do samodzielnego przygotowania (refereaty i prezentacje) | 1 |
T-A-2 | Ćwiczenia obliczeniowe z zakresu przedmiotu (struktura ekologiczna i dynamika populacji, szacowanie wskźników różnorodności biologicznej, podstawy bilansowania procesów oczyszczania gazów odlotowych i ścieków) | 3 |
T-A-3 | Oddziaływanie zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe | 1 |
T-A-4 | Ekologiczne aspekty wytwarzania energii | 2 |
T-A-5 | Zarządzanie środowiskiem w wybranych obszarach | 1 |
T-A-6 | Środki i instrumenty zarządzania środowiskiem | 2 |
T-A-7 | Procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko | 1 |
T-A-8 | Kształtowanie produktów przyjaznych dla środowiska | 1 |
T-A-9 | Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie: aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstw, programy prośrodowiskowe, zarządzanie według norm ISO i systemu EMAS | 2 |
T-A-10 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Ekologia organizmów | 1 |
T-W-3 | Ekologia populacji | 2 |
T-W-4 | Ekologia biocenoz i ekosystemów. Procesy zachodzące w biosferze | 2 |
T-W-5 | Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody. Formy ochrony przyrody | 1 |
T-W-6 | Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń | 1 |
T-W-7 | Lokalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: opady o charakterze kwasowym, zjawisko smogu | 1 |
T-W-8 | Globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery: efekt cieplarniany, zanikanie ozonu w stratosferze | 1 |
T-W-9 | Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy odpylania i odpylacze | 2 |
T-W-10 | Ograniczanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery: procesy podstawowe stosowane do usuwania zanieczyszczeń gazowych | 2 |
T-W-11 | Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego | 1 |
T-W-12 | Kolokwium I | 1 |
T-W-13 | Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków | 2 |
T-W-14 | Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków | 3 |
T-W-15 | Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie) | 2 |
T-W-16 | Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Zagospodarowanie osadów ściekowych | 1 |
T-W-17 | Ochrona przed hałasem i wibracjami | 1 |
T-W-18 | Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji | 2 |
T-W-19 | Rozwój systemów zarządzania środowiskowego | 2 |
T-W-20 | Kolokwium II | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | smodzielna praca z literaturą - przygotowanie referatu na temat wskazany przez prowadzącego | 8 |
A-A-3 | samodzielna praca - przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-4 | samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów | 10 |
A-W-3 | samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń (2 kolokwia) | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Seminarium |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
M-7 | Proces samokształcenia studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test mieszany obejmujący pytania zamknięte i otwarte |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena referatu |
S-4 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-5 | Ocena formująca: Ocena postępów samodzielnej pracy studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/08_W01 Student potrafi opisać podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie | ZIP_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
ZIP_1A_B/08_W02 Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska | ZIP_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-13, T-W-15, T-W-17 | M-1, M-2, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_B/08_W03 Student potrafi wymienić i scharakteryzować procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów | ZIP_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-18 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_B/08_W04 Student potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem oraz zidentyfikować aspekty środowiskowe w działalności wybranych zakładów przemysłowych | ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-3, C-5 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-W-18, T-W-19 | M-1, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/08_U01 Student umie szacować różnorodność biologiczną obszarów będących pod wpływem odzdziaływania procesów przemysłowych | ZIP_1A_U15 | T1A_U03, T1A_U10 | — | C-4 | T-A-2, T-A-7, T-W-5 | M-1, M-4, M-5 | S-1 |
ZIP_1A_B/08_U02 Student potrafi ocenić przydatność technologii oczyszczania strumieni odpadów, posługując się algorytmem wyboru wariantu optymalnego | ZIP_1A_U15 | T1A_U03, T1A_U10 | — | C-2, C-4 | T-A-2, T-W-9, T-W-10, T-W-14 | M-1, M-5 | S-1 |
ZIP_1A_B/08_U03 Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je podczas przygotowania referatu na wskazany temat | ZIP_1A_U15, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U10 | — | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-4 | S-3 |
ZIP_1A_B/08_U04 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego | ZIP_1A_U16 | T1A_U04, T1A_U13 | InzA_U05 | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-4, M-6 | S-4 |
ZIP_1A_B/08_U05 Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem | ZIP_1A_U21 | T1A_U05 | — | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-7, M-6, M-4 | S-3 |
ZIP_1A_B/08_U06 Student potrafi planować i organizować swoją pracę w taki sposób, aby powierzone mu zadania wykonać we właściwym terminie | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-7 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/08_K01 Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | ZIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-6 | T-A-3, T-A-7, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
ZIP_1A_B/08_K02 Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały | ZIP_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-4, M-6 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/08_W01 Student potrafi opisać podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie (układ organizm-środowisko, populacja, biocenoza, ekosystem, krajobraz) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_W02 Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do poszczególnych elementów środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia środowiska i podać źródła ich emisji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_W03 Student potrafi wymienić i scharakteryzować procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi nazywać podstawowe urządzenia wykorzystywane do ograniczania emisji zanieczyszczeń do środowiska i objaśniać zasady ich działania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_W04 Student potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem oraz zidentyfikować aspekty środowiskowe w działalności wybranych zakładów przemysłowych | 2,0 | |
3,0 | Na podstawie znajomości uwarunkowań prawnych związanych z ochroną środowiska, student potrafi zdefiniować aspekty środowiskowe w działalności przedsiębiorstwa; potrafi opisać system zarządzania środowiskowego według norm serii ISO 14000 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/08_U01 Student umie szacować różnorodność biologiczną obszarów będących pod wpływem odzdziaływania procesów przemysłowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi obliczyć jeden wybrany wskaźnik różnorodności biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_U02 Student potrafi ocenić przydatność technologii oczyszczania strumieni odpadów, posługując się algorytmem wyboru wariantu optymalnego | 2,0 | |
3,0 | Znając uwarunkowania prawne, student potrafi dobrać urządzenie o wymaganej skuteczności oczyszczania strumienia odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_U03 Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, wykorzystywać je podczas przygotowania referatu na wskazany temat | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_U04 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować prezentację korzystając z ogólnie dostępnego oprogramowania i przedstawić ją w czasie przewidzianym w programie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_U05 Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi napisać referat na wskazany temat wykorzystując przynajmniej trzy pozycje literaturowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_U06 Student potrafi planować i organizować swoją pracę w taki sposób, aby powierzone mu zadania wykonać we właściwym terminie | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawia do oceny referat i prezentację w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/08_K01 Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat wpływu procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_B/08_K02 Student jest zdolny do przekazywania swojej wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do przedstawienia prezentacji i przekazania swojej wiedzy grupie studentów, przy ich jednoczesnej akceptacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
- Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte