Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe na poziomie podstawowym
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym
W-3Podstawy programowania na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.2
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.2
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja założeń programowych7
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w zespole projektowym15
A-L-3Konsultacje do projektu2
32
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z tematyką prowadzoną na zajęciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajęć dotyczących konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzącego5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu5
A-W-5Konsultacje do zajęć1
A-W-6Egzamin2
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/2_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W07, I_1A_W22, I_1A_W23T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/2_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U03, I_1A_U05, I_1A_U06, I_1A_U07, I_1A_U09, I_1A_U14, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/2_K01
Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
I_1A_K01, I_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3T-L-1, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/2_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
2,0Brak możliwości określenia podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Znajomość nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróżnić możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności
4,5Wykazuje się zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bęzbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/2_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób właściwy z wykorzystaniem podstawowych założeń do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyżej oceny 3) jednak nie działały one właściwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i właściwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały właściwie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/2_K01
Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
2,0Nie jest w stanie pracować w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje się inicjatywą jednak nie przejawia wybitnych osiągnięć w tym zakresie
4,0Jest osobą wiodącą w grupie
4,5Potrafi współpracować z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiązywać
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywować innych do działania (łącznie z innymi grupami)

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe księga eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Peter Rybaczyk, Podręcznik Inżynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
  3. Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
  4. Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
  5. Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 1999
  6. Lesze Dziczkowski Maria Dziczkowska, Obsługa i budowa modemu, Helion, 1997, ISBN 83-86718-42-0
  7. Praca zbiorowa, Studia Informatica, IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286
  8. J.Casad, B. Willsey, TCP/IP – Świat Internetu, MIKOM, 1999, ISBN 83-7158-189-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.2
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.2
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja założeń programowych7
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w zespole projektowym15
A-L-3Konsultacje do projektu2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z tematyką prowadzoną na zajęciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajęć dotyczących konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzącego5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu5
A-W-5Konsultacje do zajęć1
A-W-6Egzamin2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/2_W01Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
I_1A_W22zna podstawy zasad zapewniania bezpieczeństwa systemów informatycznych
I_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
Treści programoweT-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak możliwości określenia podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Znajomość nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróżnić możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności
4,5Wykazuje się zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bęzbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/2_U01Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U07potrafi na poziomie podstawowym projektować, konfigurować i zarządzać sieciami komputerowymi
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
Treści programoweT-L-4• Realizacja założeń programowych
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
T-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób właściwy z wykorzystaniem podstawowych założeń do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyżej oceny 3) jednak nie działały one właściwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i właściwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały właściwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/2_K01Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie pracować w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje się inicjatywą jednak nie przejawia wybitnych osiągnięć w tym zakresie
4,0Jest osobą wiodącą w grupie
4,5Potrafi współpracować z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiązywać
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywować innych do działania (łącznie z innymi grupami)