Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Modelowanie i analiza systemów informatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie i analiza systemów informatycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,80,44egzamin
laboratoriaL1 30 2,30,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,90,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii oprogramowania oraz technologii informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza sytuacyjne do planowania systemu informatycznego.2
T-A-2Analiza systemu informatycznego metodą MetaPlan - studium przypadków.2
T-A-3Analiza systemu informatycznego metodą SWOT - studium przypadków.2
T-A-4Analiza systemu informatycznego metodą BSP - studium przypadków.2
T-A-5Analiza systemu informatycznego metodą krytycznych czynników sukcesu - studium przypadków.2
10
laboratoria
T-L-1Formułowanie zadań, cech i wymagań stawianych przykładowym systemom.4
T-L-2Opracowanie dokumentacji fazy analizy przykładowego systemu informatycznego6
T-L-3Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania architektury systemu.6
T-L-4Tworzenie modeli dynamicznych dla prz ykładowychsystemów informatycznych.6
T-L-5Modelowanie zachowań z użyciem diagramów.6
T-L-6Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań i kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne.2
T-W-2Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika.2
T-W-3System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.4
T-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.4
T-W-5Podejście strukturalne do modelowania systemów informatycznych (podstawowe pojęcia, model logiczny i fizyczny, funkcje encje, związki i diagramy; modelowanie funkcji (hierarchia, zależność i logika i opis funkcji), danych i procesów, czas rzeczywisty, przykłady; modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji – tworzenie modeli - przykłady.2
T-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady2
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.2
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).1
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.1
T-W-10Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady.1
T-W-11Identyfikacja i definiowanie metod i komunikatów, analiza scenariuszy, modelowanie przejść stanowych, diagramy stanów, aktywności i interakcje – zasady tworzenie i przykłady.1
T-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).2
T-W-13Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego. Narzędzia komputerowego wspomagania w analizie i modelowaniu systemów informatycznych.2
T-W-14Nowe tendencje i podejścia do analizy i modelowania systemu. Metody elastyczne i swobodne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczeniu zajęć10
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń1
A-A-3Przygotowanie się studenta do ćwiczeń - praca własna studenta10
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń i zaliczenie2
23
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratorium10
A-L-4Sporządzenie 5 sprawozdań z laboratoriów5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium10
56
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładzie30
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Studia literaturowe i przygotowanie się do zajęć oraz do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C/02_W01
Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy i modelowania złożonch systemów informatycznych
I_2A_W07T2A_W04C-1T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-A-5, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-4, T-A-3, T-W-10, T-A-2, T-W-9, T-A-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
I_2A_C/02_W02
Zapoznanie studentów z metodami analizy i projektowania systemów informatycznych z uwzględneniem artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych
I_2A_W02T2A_W08, T2A_W10C-1T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C/02_U01
Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy
I_2A_U11T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19C-1T-W-4, T-W-6, T-W-9M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
I_2A_C/02_U02
Umiejętność analizowania artefaktów związanych z modelowaniem systemów informatycznych
I_2A_U11T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19C-1T-W-12, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-A-4, T-L-2, T-W-3, T-A-5M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
I_2A_C/02_U03
Umiejętność konstruowania modeli w obszarze systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
I_2A_U06T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11C-1T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-14, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-L-5, T-L-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
I_2A_C/02_U04
Umiejętność weryfikacji i oceny skonstruowanych modeli systemów informatycznych w obszarze zastosowań tych systemów w działalności firmy produkcyjno-usługowej.
I_2A_U06T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11C-1T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-L-5, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_C/02_W01
Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy i modelowania złożonch systemów informatycznych
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych a także potrafi te metody ocenić
I_2A_C/02_W02
Zapoznanie studentów z metodami analizy i projektowania systemów informatycznych z uwzględneniem artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych a takze potrafi te metody ocenić z punktu widzenia konieczności uwzględnienia artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych i innych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_C/02_U01
Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy
2,0nie potrafi sformułować podstawowych zadań, cech i wymagań do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,0potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,5potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną systemu informatycznego firmy/organizacji
4,5potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić
I_2A_C/02_U02
Umiejętność analizowania artefaktów związanych z modelowaniem systemów informatycznych
2,0nie potrafi analizować podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,5potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną systemem informatycznym firmy/organizacji
4,5potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonać wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system
I_2A_C/02_U03
Umiejętność konstruowania modeli w obszarze systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
2,0nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi konstruować modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi konstruować modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
I_2A_C/02_U04
Umiejętność weryfikacji i oceny skonstruowanych modeli systemów informatycznych w obszarze zastosowań tych systemów w działalności firmy produkcyjno-usługowej.
2,0nie potrafi ocenić uzyskango model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi w pełni ocenić uzyskany model w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej

Literatura podstawowa

  1. Wasson Ch. S., System Analysis, Design and Development, Wiley-Interscience, Hoboken, 2006
  2. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
  3. Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  4. praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza sytuacyjne do planowania systemu informatycznego.2
T-A-2Analiza systemu informatycznego metodą MetaPlan - studium przypadków.2
T-A-3Analiza systemu informatycznego metodą SWOT - studium przypadków.2
T-A-4Analiza systemu informatycznego metodą BSP - studium przypadków.2
T-A-5Analiza systemu informatycznego metodą krytycznych czynników sukcesu - studium przypadków.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formułowanie zadań, cech i wymagań stawianych przykładowym systemom.4
T-L-2Opracowanie dokumentacji fazy analizy przykładowego systemu informatycznego6
T-L-3Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania architektury systemu.6
T-L-4Tworzenie modeli dynamicznych dla prz ykładowychsystemów informatycznych.6
T-L-5Modelowanie zachowań z użyciem diagramów.6
T-L-6Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań i kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w przedsiębiorstwie. Rodzaje systemów informatycznych – klasyfikacja i cechy systemów. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Informatyzacja firm a problemy restrukturyzacyjne.2
T-W-2Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika.2
T-W-3System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.4
T-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.4
T-W-5Podejście strukturalne do modelowania systemów informatycznych (podstawowe pojęcia, model logiczny i fizyczny, funkcje encje, związki i diagramy; modelowanie funkcji (hierarchia, zależność i logika i opis funkcji), danych i procesów, czas rzeczywisty, przykłady; modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji – tworzenie modeli - przykłady.2
T-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady2
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.2
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).1
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.1
T-W-10Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady.1
T-W-11Identyfikacja i definiowanie metod i komunikatów, analiza scenariuszy, modelowanie przejść stanowych, diagramy stanów, aktywności i interakcje – zasady tworzenie i przykłady.1
T-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).2
T-W-13Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego. Narzędzia komputerowego wspomagania w analizie i modelowaniu systemów informatycznych.2
T-W-14Nowe tendencje i podejścia do analizy i modelowania systemu. Metody elastyczne i swobodne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach i zaliczeniu zajęć10
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń1
A-A-3Przygotowanie się studenta do ćwiczeń - praca własna studenta10
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń i zaliczenie2
23
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie do laboratorium10
A-L-4Sporządzenie 5 sprawozdań z laboratoriów5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium10
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładzie30
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Studia literaturowe i przygotowanie się do zajęć oraz do egzaminu13
A-W-4Udział w egzaminie2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_W01Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analizy i modelowania złożonch systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady
T-A-1Analiza sytuacyjne do planowania systemu informatycznego.
T-W-2Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika.
T-W-5Podejście strukturalne do modelowania systemów informatycznych (podstawowe pojęcia, model logiczny i fizyczny, funkcje encje, związki i diagramy; modelowanie funkcji (hierarchia, zależność i logika i opis funkcji), danych i procesów, czas rzeczywisty, przykłady; modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji – tworzenie modeli - przykłady.
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.
T-W-11Identyfikacja i definiowanie metod i komunikatów, analiza scenariuszy, modelowanie przejść stanowych, diagramy stanów, aktywności i interakcje – zasady tworzenie i przykłady.
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).
T-A-5Analiza systemu informatycznego metodą krytycznych czynników sukcesu - studium przypadków.
T-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).
T-W-14Nowe tendencje i podejścia do analizy i modelowania systemu. Metody elastyczne i swobodne.
T-W-13Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego. Narzędzia komputerowego wspomagania w analizie i modelowaniu systemów informatycznych.
T-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.
T-A-3Analiza systemu informatycznego metodą SWOT - studium przypadków.
T-W-10Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady.
T-A-2Analiza systemu informatycznego metodą MetaPlan - studium przypadków.
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.
T-A-4Analiza systemu informatycznego metodą BSP - studium przypadków.
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsięwzięć informatycznych a także potrafi te metody ocenić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_W02Zapoznanie studentów z metodami analizy i projektowania systemów informatycznych z uwzględneniem artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.
T-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).
T-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.
T-W-3System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.
T-W-2Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika.
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metody i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
3,0zna podstawowe metody strukturalne i narzedzia planowania, analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
3,5zna podstawowe metody strukturalne oraz obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
4,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
4,5zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych, które uwzględniają artefakty i aspekty społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz środowiskowe
5,0zna podstawowe metody strukturalne, obiektowe i swobodne do analizy i modelowania systemu informacyjnego i informatycznego czasu rzeczywistego oraz zna narzedzia planowania przedsiewziec informatycznych a takze potrafi te metody ocenić z punktu widzenia konieczności uwzględnienia artefaktów i aspektów społecznych, ekonomicznych, kulturowych oraz środowiskowych i innych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_U01Umiejętność formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.
T-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformułować podstawowych zadań, cech i wymagań do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,0potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) systemu informatycznego firmy/organizacji
3,5potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi sformułować podstawowe zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną systemu informatycznego firmy/organizacji
4,5potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do typowego (ewidencyjnego/transakcyjnego) lub obejmującego integrację funkcjonalną informatycznego systemu czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi sformułować zadania, cechy i wymagania do nietypowego informatycznego systemu czasu rzeczywistego i potrafi je ocenić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_U02Umiejętność analizowania artefaktów związanych z modelowaniem systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).
T-A-3Analiza systemu informatycznego metodą SWOT - studium przypadków.
T-A-2Analiza systemu informatycznego metodą MetaPlan - studium przypadków.
T-W-2Analiza systemów informacyjnych przedsiębiorstwa: analiza potrzeb (konieczność komunikacji), precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego (podejście sytuacyjne do planowania i analizy, sesja MetaPlan, sesja SWOT, metoda BSP, metoda krytycznych czynników sukcesu, model spójności dynamiki zmian Broekstry). Analiza potrzeb użytkownika.
T-A-4Analiza systemu informatycznego metodą BSP - studium przypadków.
T-L-2Opracowanie dokumentacji fazy analizy przykładowego systemu informatycznego
T-W-3System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.
T-A-5Analiza systemu informatycznego metodą krytycznych czynników sukcesu - studium przypadków.
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować podstawowych artefaktów zwiazanych z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) systemem informatycznym firmy/organizacji
3,5potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
4,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną systemem informatycznym firmy/organizacji
4,5potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z typowym (ewidencyjnym/transakcyjnym) lub obejmujacym integrację funkcjonalną informatycznym systemem czasu rzeczywistego firmy/organizacji
5,0potrafi analizować podstawowe artefaky zwiazane z nietypowym informatycznym systemem czasu rzeczywistego i potrafi dokonać wnikliwej oceny wpływu tych artefaktów na system
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_U03Umiejętność konstruowania modeli w obszarze systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady
T-W-5Podejście strukturalne do modelowania systemów informatycznych (podstawowe pojęcia, model logiczny i fizyczny, funkcje encje, związki i diagramy; modelowanie funkcji (hierarchia, zależność i logika i opis funkcji), danych i procesów, czas rzeczywisty, przykłady; modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji – tworzenie modeli - przykłady.
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).
T-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).
T-W-14Nowe tendencje i podejścia do analizy i modelowania systemu. Metody elastyczne i swobodne.
T-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.
T-W-10Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady.
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.
T-L-5Modelowanie zachowań z użyciem diagramów.
T-L-4Tworzenie modeli dynamicznych dla prz ykładowychsystemów informatycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi konstruować modeli w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi konstruować modele w typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi konstruować modele w obszarze typowych (ewidencyjno/transakcyjnych) lub obejmujących integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi konstruować modele w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_C/02_U04Umiejętność weryfikacji i oceny skonstruowanych modeli systemów informatycznych w obszarze zastosowań tych systemów w działalności firmy produkcyjno-usługowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1celem przedmiotu jest wyrobienie u studenta następujacych umiejętności: - formułowania zadań, cech i wymagań stawianych systemom informatycznym firmy, - analizowania i posługiwania się wynikami analizy, - konstruowania modeli systemów informatycznych w firmy produkcyjno-usługowej.
Treści programoweT-W-12Notacje i metodyki w analizie i modelowaniu obiektowym (Booch, HRT-HOOD, UML, OMT, etc.).
T-W-4Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemu informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne, obiektowe, społeczne, organizacyjnego odwzorowania, organizacyjnego sterowania, zorientowane na dane, zorientowane na procesy, wstępujące i zstępujące, elastyczne, etc.) – charakterystyka podejść.
T-W-6Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady
T-W-10Budowa statycznego modelu klas i dynamicznego modelu zachowań, identyfikacja klas i obiektów, identyfikacja związków klas i obiektów, identyfikacja i definiowanie atrybutów, różne rodzaje diagramów klas i obiektów – proces tworzenia i przykłady.
T-W-9Modelowanie przypadków użycia (analiza funkcjonalna): podstawowe pojęcia, strukturalizacja przypadków użycia, diagramy przypadków użycia – proces tworzenia i przykłady.
T-L-5Modelowanie zachowań z użyciem diagramów.
T-W-7Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych – cykl tworzenia i przykłady. Modelowanie architektury systemu informatycznego.
T-W-8Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna), model przypadków użycia, statyczny model obiektowy, modele zachowań (dynamiczne).
Metody nauczaniaM-2Metoda rozwiązywania problemowego, przykłady, dyskusja – forum dyskusyjne, metoda analizy sytuacyjnej - ćwicena audytoryjne
M-3Metoda rozwiązywania przykładowych problemów wraz z analizą sytuacyjną - laboratorium
M-1Wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: laboratorium: metoda projektów z oceną ze sprawozdań, ocena aktywności i obecności
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne: metoda przypadków z dyskusją, ocena aktywności i obecności
S-1Ocena podsumowująca: ocana z wykładu: egzamin pisemny ostateczna ocena = 0,5 * ocena z wykładu + 0,2*ocena z ćwiczeń + 0,3 *ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić uzyskango model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,0potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
3,5potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych systemów informatycznych czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
4,0potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną systemów informatycznych firmy produkcyjno-usługowej
4,5potrafi ocenić uzyskany model w obszarze typowych lub obejmujach integrację funkcjonalną informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej
5,0potrafi w pełni ocenić uzyskany model w obszarze nietypowych informatycznych systemów czasu rzeczywistego firmy produkcyjno-usługowej