Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Budowanie aplikacji przemysłowych - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowanie aplikacji przemysłowych - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy w odniesieniu do warstwy fizycznej sysrtemu wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Systemy wbudowane. |
W-2 | W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy aplikacji przemysłowych w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji. |
C-2 | Rozumienie zasad konstruowania w warstwie fizycznej oraz metod modelowania i syntezy wyższych poziomów abstrakcji zarówno w odniesieniu do sprzętu, jak i oprogramowania. |
C-3 | Opanowanie określonego zakresu umiejętności konfigurowania elementów aplikacji przemysłowej oraz modelowania i budowania oprogramowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja podstawowych zadań sterowania poprzez programowanie sterowników typu PLC. | 2 |
T-L-2 | Realizacja zadań sterowanie z użyciem sterowników pracujących w strukturze sieci. | 2 |
T-L-3 | Realizacja napędu typu servo. | 2 |
T-L-4 | Realizacja systemu wizji maszynowej. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie sensorów pomiarowych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja aplikacji przemysłowych: systemy automatyki i sterowania, mechatroniczne systemy produkcyjne, przemysł samochodowy i transportowy, systemy telekomunikacyjne. | 2 |
T-W-2 | Elementy wspólne aplikacji przemysłowych: system scentralizowany, system jednomodułowy, system rozproszony. | 2 |
T-W-3 | Metody modelowania i projektowania aplikacji przemysłowych: modelowanie na poziomie systemu, specyfika modelowania dla poszczególnych branży aplikacji przemysłowych. | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia konstrukcyjne systemów aplikacji przemysłowej: konstrukcja mechaniczna, kryteria klimatyczne, kompatybilność elektromagnetyczna.. | 2 |
T-W-5 | Redefiniowalność i re konfigurowalność systemu: modularność, skalowalność wydajności, redundancja niezawodnościowa, rekonfigurowalność sprzętowo-programowa. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu. | 27 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_W01 Studenci uzyskują wiedzę pozwalającą im na poruszanie się w dziedzinach różnorodnych aplikacji o charakterze przemysłowym. Dzięki temu mają możliwość szybkiego zaadoptowania się w różnych dziedzinach przemysłu, takich jak: telekomunikacja, automatyka przemysłowa, przemysł motoryzacyjny, maszyn produkcji itp. | I_2A_W06 | T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_U01 Posiadając wiedzę o charakterze interdyscyplinarnym, podbudowana umiejętnością wykorzystania dowolnych narzędzi o charakterze informatycznym, potrafi dokonać właściwego doboru i narzędzi przydatnych do rozwiązania problemu inzynierskiego. Potrafi również poruszać się w środowisku technicznym oraz aktualizować swoją wiedzę w miarę obserwowanego postępu technicznego. | I_2A_U04, I_2A_U14, I_2A_U15, I_2A_U16 | T2A_U05, T2A_U07, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-3 | — | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_K01 Budowanie aplikacji przemysłowych ma charakter zespołowy, a efekty działań mają charakter szerszy, za sprawą zbioru użytkowników danej aplikacji. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K04, I_2A_K05, I_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_W01 Studenci uzyskują wiedzę pozwalającą im na poruszanie się w dziedzinach różnorodnych aplikacji o charakterze przemysłowym. Dzięki temu mają możliwość szybkiego zaadoptowania się w różnych dziedzinach przemysłu, takich jak: telekomunikacja, automatyka przemysłowa, przemysł motoryzacyjny, maszyn produkcji itp. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy. |
3,0 | Elementarna wiedza w zakresie metod realizacji aplikacji przemysłowych. | |
3,5 | Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza w zakresie metod realizacji aplikacji przemysłowych ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_U01 Posiadając wiedzę o charakterze interdyscyplinarnym, podbudowana umiejętnością wykorzystania dowolnych narzędzi o charakterze informatycznym, potrafi dokonać właściwego doboru i narzędzi przydatnych do rozwiązania problemu inzynierskiego. Potrafi również poruszać się w środowisku technicznym oraz aktualizować swoją wiedzę w miarę obserwowanego postępu technicznego. | 2,0 | Nie zdobył jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów aplikacji przemysłowych. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów aplikacji przemysłowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów aplikacji przemysłowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów aplikacji przemysłowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów aplikacji przemysłowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O/3-2_K01 Budowanie aplikacji przemysłowych ma charakter zespołowy, a efekty działań mają charakter szerszy, za sprawą zbioru użytkowników danej aplikacji. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów aplikacji przemysłowych. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów aplikacji przemysłowych jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim. |
Literatura podstawowa
- Richard Zurawski, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, 2006
- Tammy Noergaard, Embedded System Architecture, Elsevier, 2005
Literatura dodatkowa
- Wayene Wolf, High Performance Embedded Computing, Elsivier, 2007