Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Pelczar <Malgorzata.Pelczar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>, Małgorzata Pelczar <Malgorzata.Pelczar@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 3,30,62egzamin
laboratoriaL2 16 2,70,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, trygonometria, liczby zespolone, rachunek różniczkowy
W-2Fizyka: elektryczność statyczna, prąd stały, prąd zmienny, elektromagnetyzm, forma krystaliczna ciała stałego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozróżnienie pojęć: nauka i technika
C-2Zrozumienie, czym jest proces wytwarzania; ziemie rzadkie, energia i myśl ludzka
C-3Poznanie genezy elektroniki
C-4Zrozumienie związku nauk technicznych, tu w szczególności elektroniki z informatyką
C-5Opanowanie podstawowych pojęć technicznych, w szczególności z zakresu elektroniki, stanowiących kanon wiedzy inżyniera
C-6Umiejętność posługiwania się sprzętem elektronicznym/obliczeniowym z zachowaniem kompetencji, co do sposobu jego działania
C-7Umiejętność radzenia sobie z elementarnymi problemami instalowania i serwisu sprzętu elektronicznego/obliczeniowego
C-8Pozyskanie umiejętności optymalizacji algorytmów z uwzględnieniem specyfiki warstwy fizycznej systemu
C-9Zrozumienie elementarnych działań systemu obliczeniowego w aspekcie sygnału, równoległości i posobności działań, w czasie, częstotliwości i przestrzeni
C-10Zrozumienie konieczności podchodzenia w ujęciu systemowym (w technicznym znaczeniu tego pojęcia) do rozwiązywania zagadnień implementacji technicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Elementy metrologii elektronicznej na podstawie: prawa Ohma, praw Kirhchoffa, prąd stały i zmienny2
T-L-2Twierdzenie Thevenina oraz: łączenie szeregowe i równoległe, superpozycja2
T-L-3Układy nieliniowe typu: NTC/PTC, żarówka, dioda, punkt pracy, sygnały2
T-L-4Tranzystor jako wzmacniacz typu: unipolarny, bipolarny, punkt pracy a sygnał2
T-L-5Wzmacniacz operacyjny konfiguracje: odwracający/nieodwracający, sumator, różnicowy, calkujący, różniczkujący2
T-L-6Filtry w zakresie: charakterystyka amplitudowa, charakterystyka fazowa, pasywne vs aktywne2
T-L-7Generatory typu: sinusolidalne, z przerzutnikiem Schmidta, cyfrowe, 5552
T-L-8Podsumowanie i ocena2
16
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia elektrotechniki: napięcie i prąd elektryczny, przewodniki i izolatory, modelowanie matematyczne zjawisk fizycznych, nieliniowa natura zjawisk fizycznych, elementy RLC.2
T-W-2Podstawowe prawa elektrotechniki: źródło prądowe i napięciowe, prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, twierdzenia Thevenina i Nortona, elementarne obwody elektryczne.2
T-W-3Stan ustalony obwodu elektrycznego: pojęcie sygnału, napięcie stałe i zmienne, reaktancja elementów biernych, pojęcie impedancji, moc w obwodzie elektrycznym.2
T-W-4Zagadnienie wzmacniania sygnału: pojęcie wzmacniacza, model czwórnikowy wzmacniacza, liniowość wzmacniacza, dynamika sygnału wzmacniacza, elementy aktywne sterowane.2
T-W-5Rozwiązania układowe wzmacniacza: użycie lamp, wykorzystanie tranzystorów i wzmacniaczy scalonych.2
T-W-6Konfiguracje wzmacniaczy: układy buforowe i wtórnikowe, wzmacniacze transformujące, wzmacniacze mocy.2
T-W-7Złącze półprzewodnikowe: podstawy fizyczne zjawiska złącza, model złącza, diody, tranzystory i inne elementy złączowe reprezentowane poprzez model działania.2
T-W-8Analiza wzmacniacza z uwzględnieniem modelu elementu aktywnego: tranzystor polowy, tranzystor bipolarny.2
T-W-9Pasmo przenoszenia sygnału wzmacniacza: charakterystyki przenoszenia, wpływ elementu aktywnego, elementy kształtujące charakterystykę przenoszenia sygnału.2
T-W-10Sprzężenie zwrotne: model pętli sprzężenia zwrotnego, sprzężenie zwrotne dodatnie i ujemne, wpływ sprzężenia zwrotnego na charakterystykę wzmacniacza.2
T-W-11Wzmacniacz operacyjny: wzmacniacz idealny a rzeczywisty, podstawowe konfiguracje wzmacniacza operacyjnego.2
T-W-12Filtry aktywne: podstawowe ogniwa filtrów biernych, układy filtrów aktywnych, parametry i klasyfikacje.2
T-W-13Generatory: technika generowania sygnałów, rodzaje generatorów, rozwiązania układowe.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie zakresu wiedzy wymaganej w ramach bieżącego ćwiczenia laboratoryjnego30
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach16
A-L-3Analiza realizacji ćwiczenia laboratoryjnego i sprawozdawczość34
80
wykłady
A-W-1Repetytorium treści wykładów na podstawie notatek40
A-W-2Studia literaturowe, uzupełniające35
A-W-3Udział w wykładach25
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca; w odniesieniu do wykładu
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jego części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego
M-3Metoda praktyczna; w odniesieniu do zajęć laboratoryjnych, oprócz ćwiczeń laboratoryjnych również pokaz oraz symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowawcza: końcowy egzamin ustny
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań poćwiczeniowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_B/05_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki, techniki analogowej
I_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-9, C-10T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_B/05_U01
Umie opisywać i analizować działania prostych obwodów elektronicznych
I_1A_U18T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-6, C-7, C-8T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-13M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_B/05_K01
Świadomie rozumie potzreby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy
I_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-1, C-2, C-4, C-5, C-10T-W-1, T-L-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_B/05_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki, techniki analogowej
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanych treści, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_B/05_U01
Umie opisywać i analizować działania prostych obwodów elektronicznych
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_B/05_K01
Świadomie rozumie potzreby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie elektroniki.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie elektroniki jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.

Literatura podstawowa

  1. Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKŁ, Warszawa, 1999, ISBN 83-206-1128-8
  2. Filipkowski, Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003, ISBN 83-204-2913-7
  3. Bojarska Maria, Cichy Adam, Kwiczala Józef, Zbiór zadań z elektroniki, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001, ISBN 83-73335-001-2

Literatura dodatkowa

  1. Antoszkiewicz K., Nosal Z., Zbiór zadań z układów elektronicznych liniowych, WNT, Warszawa, 1998
  2. Hempowicz P. i inni, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, 2004, ISBN 83 2004-2927-7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elementy metrologii elektronicznej na podstawie: prawa Ohma, praw Kirhchoffa, prąd stały i zmienny2
T-L-2Twierdzenie Thevenina oraz: łączenie szeregowe i równoległe, superpozycja2
T-L-3Układy nieliniowe typu: NTC/PTC, żarówka, dioda, punkt pracy, sygnały2
T-L-4Tranzystor jako wzmacniacz typu: unipolarny, bipolarny, punkt pracy a sygnał2
T-L-5Wzmacniacz operacyjny konfiguracje: odwracający/nieodwracający, sumator, różnicowy, calkujący, różniczkujący2
T-L-6Filtry w zakresie: charakterystyka amplitudowa, charakterystyka fazowa, pasywne vs aktywne2
T-L-7Generatory typu: sinusolidalne, z przerzutnikiem Schmidta, cyfrowe, 5552
T-L-8Podsumowanie i ocena2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia elektrotechniki: napięcie i prąd elektryczny, przewodniki i izolatory, modelowanie matematyczne zjawisk fizycznych, nieliniowa natura zjawisk fizycznych, elementy RLC.2
T-W-2Podstawowe prawa elektrotechniki: źródło prądowe i napięciowe, prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, twierdzenia Thevenina i Nortona, elementarne obwody elektryczne.2
T-W-3Stan ustalony obwodu elektrycznego: pojęcie sygnału, napięcie stałe i zmienne, reaktancja elementów biernych, pojęcie impedancji, moc w obwodzie elektrycznym.2
T-W-4Zagadnienie wzmacniania sygnału: pojęcie wzmacniacza, model czwórnikowy wzmacniacza, liniowość wzmacniacza, dynamika sygnału wzmacniacza, elementy aktywne sterowane.2
T-W-5Rozwiązania układowe wzmacniacza: użycie lamp, wykorzystanie tranzystorów i wzmacniaczy scalonych.2
T-W-6Konfiguracje wzmacniaczy: układy buforowe i wtórnikowe, wzmacniacze transformujące, wzmacniacze mocy.2
T-W-7Złącze półprzewodnikowe: podstawy fizyczne zjawiska złącza, model złącza, diody, tranzystory i inne elementy złączowe reprezentowane poprzez model działania.2
T-W-8Analiza wzmacniacza z uwzględnieniem modelu elementu aktywnego: tranzystor polowy, tranzystor bipolarny.2
T-W-9Pasmo przenoszenia sygnału wzmacniacza: charakterystyki przenoszenia, wpływ elementu aktywnego, elementy kształtujące charakterystykę przenoszenia sygnału.2
T-W-10Sprzężenie zwrotne: model pętli sprzężenia zwrotnego, sprzężenie zwrotne dodatnie i ujemne, wpływ sprzężenia zwrotnego na charakterystykę wzmacniacza.2
T-W-11Wzmacniacz operacyjny: wzmacniacz idealny a rzeczywisty, podstawowe konfiguracje wzmacniacza operacyjnego.2
T-W-12Filtry aktywne: podstawowe ogniwa filtrów biernych, układy filtrów aktywnych, parametry i klasyfikacje.2
T-W-13Generatory: technika generowania sygnałów, rodzaje generatorów, rozwiązania układowe.1
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie zakresu wiedzy wymaganej w ramach bieżącego ćwiczenia laboratoryjnego30
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach16
A-L-3Analiza realizacji ćwiczenia laboratoryjnego i sprawozdawczość34
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Repetytorium treści wykładów na podstawie notatek40
A-W-2Studia literaturowe, uzupełniające35
A-W-3Udział w wykładach25
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/05_W01W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: zna podstawy elektroniki, techniki analogowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy działania systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozróżnienie pojęć: nauka i technika
C-2Zrozumienie, czym jest proces wytwarzania; ziemie rzadkie, energia i myśl ludzka
C-3Poznanie genezy elektroniki
C-4Zrozumienie związku nauk technicznych, tu w szczególności elektroniki z informatyką
C-5Opanowanie podstawowych pojęć technicznych, w szczególności z zakresu elektroniki, stanowiących kanon wiedzy inżyniera
C-9Zrozumienie elementarnych działań systemu obliczeniowego w aspekcie sygnału, równoległości i posobności działań, w czasie, częstotliwości i przestrzeni
C-10Zrozumienie konieczności podchodzenia w ujęciu systemowym (w technicznym znaczeniu tego pojęcia) do rozwiązywania zagadnień implementacji technicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia elektrotechniki: napięcie i prąd elektryczny, przewodniki i izolatory, modelowanie matematyczne zjawisk fizycznych, nieliniowa natura zjawisk fizycznych, elementy RLC.
T-L-1Elementy metrologii elektronicznej na podstawie: prawa Ohma, praw Kirhchoffa, prąd stały i zmienny
T-L-2Twierdzenie Thevenina oraz: łączenie szeregowe i równoległe, superpozycja
T-W-2Podstawowe prawa elektrotechniki: źródło prądowe i napięciowe, prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, twierdzenia Thevenina i Nortona, elementarne obwody elektryczne.
T-W-3Stan ustalony obwodu elektrycznego: pojęcie sygnału, napięcie stałe i zmienne, reaktancja elementów biernych, pojęcie impedancji, moc w obwodzie elektrycznym.
T-L-4Tranzystor jako wzmacniacz typu: unipolarny, bipolarny, punkt pracy a sygnał
T-W-4Zagadnienie wzmacniania sygnału: pojęcie wzmacniacza, model czwórnikowy wzmacniacza, liniowość wzmacniacza, dynamika sygnału wzmacniacza, elementy aktywne sterowane.
T-L-5Wzmacniacz operacyjny konfiguracje: odwracający/nieodwracający, sumator, różnicowy, calkujący, różniczkujący
T-L-6Filtry w zakresie: charakterystyka amplitudowa, charakterystyka fazowa, pasywne vs aktywne
T-L-7Generatory typu: sinusolidalne, z przerzutnikiem Schmidta, cyfrowe, 555
T-W-7Złącze półprzewodnikowe: podstawy fizyczne zjawiska złącza, model złącza, diody, tranzystory i inne elementy złączowe reprezentowane poprzez model działania.
T-W-8Analiza wzmacniacza z uwzględnieniem modelu elementu aktywnego: tranzystor polowy, tranzystor bipolarny.
T-W-9Pasmo przenoszenia sygnału wzmacniacza: charakterystyki przenoszenia, wpływ elementu aktywnego, elementy kształtujące charakterystykę przenoszenia sygnału.
T-W-10Sprzężenie zwrotne: model pętli sprzężenia zwrotnego, sprzężenie zwrotne dodatnie i ujemne, wpływ sprzężenia zwrotnego na charakterystykę wzmacniacza.
T-W-11Wzmacniacz operacyjny: wzmacniacz idealny a rzeczywisty, podstawowe konfiguracje wzmacniacza operacyjnego.
T-W-12Filtry aktywne: podstawowe ogniwa filtrów biernych, układy filtrów aktywnych, parametry i klasyfikacje.
T-W-13Generatory: technika generowania sygnałów, rodzaje generatorów, rozwiązania układowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca; w odniesieniu do wykładu
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jego części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowawcza: końcowy egzamin ustny
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań poćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanych treści, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/05_U01Umie opisywać i analizować działania prostych obwodów elektronicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U18umie opisywać i analizować działanie prostych systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Umiejętność posługiwania się sprzętem elektronicznym/obliczeniowym z zachowaniem kompetencji, co do sposobu jego działania
C-7Umiejętność radzenia sobie z elementarnymi problemami instalowania i serwisu sprzętu elektronicznego/obliczeniowego
C-8Pozyskanie umiejętności optymalizacji algorytmów z uwzględnieniem specyfiki warstwy fizycznej systemu
Treści programoweT-L-1Elementy metrologii elektronicznej na podstawie: prawa Ohma, praw Kirhchoffa, prąd stały i zmienny
T-L-4Tranzystor jako wzmacniacz typu: unipolarny, bipolarny, punkt pracy a sygnał
T-L-5Wzmacniacz operacyjny konfiguracje: odwracający/nieodwracający, sumator, różnicowy, calkujący, różniczkujący
T-L-7Generatory typu: sinusolidalne, z przerzutnikiem Schmidta, cyfrowe, 555
T-W-13Generatory: technika generowania sygnałów, rodzaje generatorów, rozwiązania układowe.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna; w odniesieniu do zajęć laboratoryjnych, oprócz ćwiczeń laboratoryjnych również pokaz oraz symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań poćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych.
3,5Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących.
4,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód.
4,5Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych obwodów elektronicznych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_B/05_K01Świadomie rozumie potzreby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Rozróżnienie pojęć: nauka i technika
C-2Zrozumienie, czym jest proces wytwarzania; ziemie rzadkie, energia i myśl ludzka
C-4Zrozumienie związku nauk technicznych, tu w szczególności elektroniki z informatyką
C-5Opanowanie podstawowych pojęć technicznych, w szczególności z zakresu elektroniki, stanowiących kanon wiedzy inżyniera
C-10Zrozumienie konieczności podchodzenia w ujęciu systemowym (w technicznym znaczeniu tego pojęcia) do rozwiązywania zagadnień implementacji technicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia elektrotechniki: napięcie i prąd elektryczny, przewodniki i izolatory, modelowanie matematyczne zjawisk fizycznych, nieliniowa natura zjawisk fizycznych, elementy RLC.
T-L-1Elementy metrologii elektronicznej na podstawie: prawa Ohma, praw Kirhchoffa, prąd stały i zmienny
T-W-2Podstawowe prawa elektrotechniki: źródło prądowe i napięciowe, prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, twierdzenia Thevenina i Nortona, elementarne obwody elektryczne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca; w odniesieniu do wykładu
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jego części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego
M-3Metoda praktyczna; w odniesieniu do zajęć laboratoryjnych, oprócz ćwiczeń laboratoryjnych również pokaz oraz symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowawcza: końcowy egzamin ustny
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań poćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie elektroniki.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie elektroniki jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.